BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak tápászkodik a tévépiac

Alig több mint két hét múlva, június 11-én kezdődik a futball-világbajnokság, ám a korábbi, 2006-os vb-t, illetve a két évvel ezelőtti olimpiát megelőző időszakhoz képest sokkal lanyhábban bővül a televíziók forgalma. Piaci információink szerint most minden elektronikai hálózat és hipermarketlánc különböző akciókkal próbálja élénkíteni a keresletet, és azt remélik, hogy a karácsonyi vásárhoz hasonlóan az utolsó napokban azért megrohanják az áruházakat a vásárlók.

Az elmúlt másfél hónap iszonyatos árversenye azonban nem maradt hatás nélkül, úgyhogy a március utolsó hetében országosan eladott darabszámhoz képest a múlt héten jó tíz százalékkal több, körülbelül 3200-3300 lapos tévé talált gazdára.

Az első negyedév azonban a kereskedőknek és a szállítóknak egyaránt szinte katasztrofális volt: az értékesítés minden árucsoportban elmaradt a tervektől. A kereskedelmi vállalatok úgy tájékoztatták lapunkat, hogy március végéig 12-13 százalékkal csökkent a háztartási műszaki cikkek forgalma a tavalyi azonos időszakhoz képest. Tegyük hozzá, hogy a GfK Hungária kimutatása szerint ez a piac 23,5 százalékkal szűkült az elmúlt évben a 2008-as adatokhoz viszonyítva.

Ebben a helyzetben nem is csoda, hogy a szállítók is támogatják a piacélénkítő árkedvezményes akciókat. A szakma legjelentősebb áruhitel-kihelyezője, az Euronics-hálózat ugyanakkor a bankokkal karöltve sokféle hitelkonstrukciót is bevet a fogyasztás ösztönzése érdekében – mondta lapunknak Rohrböck András, az Euronics-Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója, kiemelve: a hitelajánlatok révén növekszik a forgalmuk, ugyanis a vevők könnyebben döntenek egy magasabb kategóriájú termék megvásárlása mellett. A 126 szaküzletet működtető Euronics-lánc egyébként tévécsere-akciókat is hirdetett a világbajnokság előtt.

A lapostévé-piacon már 38 százalék fölött van – értékben mérve – a meccsek, illetve filmek nézésére leginkább alkalmas, 40 hüvelyknél nagyobb átmérőjű készülékek részaránya. Abban mindhárom nagyvállalat – az Electro World, az Euronics és a Media Markt – egyetért, hogy a legkelendőbb a 32 hüvelykes, vagyis a 82 centiméteres képátlójú LCD-televízió, ugyanakkor élénkül az energiatakarékos LED-technológiás készülékek iránti kereslet, bár árbevételi arányuk még csak harmada a nyugat-európai szintnek.

Az újdonságnak számító – csak a hozzá való szemüveggel élvezhető – 3D-s tévékért nem csupán viszonylag magas áruk miatt nem állnak sorba (a legolcsóbb készülék is több mint 430 ezer forintba kerül), hanem azért sem, mert még kevés a térhatású adás. Igaz, hírek szerint a foci-vébé 64 mérkőzéséből 25 három dimenzióban is látható lesz.

A negyedéves adatok azt mutatják, hogy több mint 300 százalékkal nőtt a bázishoz képest a földi HD-sugárzás vételéhez szükséges set top boxok eladása. A Media Markt-hálózatban például a havi néhány százas darabszámról ezres nagyságrendűre nőtt a termék forgalma egy év alatt.

Az LCD-képernyős HD-televíziók eladása olyannyira megugrott, hogy az Electro World üzletekben a teljes LCD-forgalomból 70 százalékkal részesedik ez a kategória.

Természetesen az sem mellékes, hogy a piacon már 120 ezer forintért is kapható egy full HD-tévé, ugyanannyiért, amennyibe a legolcsóbb LED-tévé kerül. A plazmatelevízió ára 130 ezer forinttól indul, míg az összeladásból közel 90 százalékkal részesedő „sima” LCD-tévéhez már 90 ezerért is hozzá lehet jutni.

Kissé nőtt az IT-termékek részaránya

Az első negyedévben a szórakoztatóelektronikai termékek piaci részesedése 3 százalékkal csökkent az elmúlt év azonos időszakához viszonyítva, éppen annyival, amennyivel az IT-termékeké nőtt.

Az irodai készülékek részesedése 2 százalékkal bővült, míg a kis és a nagy háztartási gépek forgalmának aránya nem változott.

Az egy hónapig tartó futball-világbajnokság éppen a hűtőszekrény-értékesítés főszezonjában lesz, ezért az Euronics-hálózat a televíziók mellett a hűtők eladásának ösztönzésére is nagy figyelmet fordít.

Az irodai készülékek részesedése 2 százalékkal bővült, míg a kis és a nagy háztartási gépek forgalmának aránya nem változott.

Az egy hónapig tartó futball-világbajnokság éppen a hűtőszekrény-értékesítés főszezonjában lesz, ezért az Euronics-hálózat a televíziók mellett a hűtők eladásának ösztönzésére is nagy figyelmet fordít.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.