BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Élelmiszerüzlet hazai palettával

Hosszabb távon több egység megnyitását sem zárják ki a tulajdonosok

Magyar Ízek Háza néven kizárólag hazai termékpalettára támaszkodó élelmiszer-áruház nyílik e hónap közepén Budapesten – értesült a Világgazdaság. A magyar magánszemélyek tulajdonában álló üzlet 100 négyzetméteren, az egyik budapesti bevásárlóközpontban kezdi meg működését, ezer termékből álló kínálattal.

A Magyar Ízek Háza – közölte lapunk érdeklődésére Batternay Anita társtulajdonos – csak olyan termékeket tart majd a kínálatában, amelyek vagy rendelkeznek a Premium Hungaricum védjegygyel, vagy kizárólag hazai tulajdonú vállalkozások állítják elő azokat. A szigorú kiválasztási rendszer ellenére az üzlet teljes élelmiszerbolti kínálattal áll majd a vásárlók rendelkezésére, vagyis az alapvető élelmiszerek (hús, tejtermékek, pékáru) ugyanúgy szerepelnek a palettán, mint a minőségi borok és pálinkák. Az áruellátásról 90-110 beszállító gondoskodik, és pékség is működik majd a bolt területén.

Persze a magyar termékekre szakosodott üzlet nyitásának ötlete – mutatott rá Batternay Anita – nem új, és a hungarikum kifejezés is egyre gyakrabban bukkan fel az élelmiszerboltok kapcsán is. Látni kell azonban – tette hozzá –, hogy az eddig nyílt, jellemzően kis alapterületű üzletek vagy csak egy termékkörre szakosodtak, vagy az idő előrehaladtával fokozatosan csökkentették a termékpalettával kapcsolatos elvárásaikat. Jellemző példa, hogy a közelmúltban az egyik nagy, a hazai piacon aktív élelmiszerlánc is előállt egy hungarikumkatalógussal, ám az abban szereplő termékek sok esetben csak elnevezésükben kapcsolódnak Magyarországhoz.

Az üzlet megnyitása mögött – árulta el Batternay Anita – pedig elsősorban az a felismerés áll, hogy a kis- és közepes magyar termelők áruiból a teljes termékpalettát le lehet fedni: ez azzal is együtt jár, hogy a vásárló sok olyan áruval is találkozik, amelyet a nagyobb áruházláncok polcain nem látott. Ami az árképzést illeti: a diszkontláncok szintjével ez az üzlet érthetően nem versenyezhet, ám exkluzív árazásról sincs szó. Emellett az ár/érték arány magas, hiszen a vevő a pénzéért több mögöttes tartalmat, hozzáadott értéket kaphat.

Ami a terveket illeti: a tisztán magyar eredetű élelmiszerek eladásáról külön statisztikák, piackutatások nem készülnek, ami meglehetősen nehézzé teszi a kilátások megítélését. Biztató viszont, hogy a tulajdonosok korábban már nyitottak egy kis, 30 négyzetméteres, hasonló profilú üzletet Szentendrén, amelynek szinte azonnal kialakult a vevőköre. Szintén optimizmusra adhat okot, hogy a korábbi évek fokozatos csökkenése után tavaly már lefékeződött az élelmiszerboltok számának esése Magyarországon, és a kisebb üzletek térvesztése is lelassult. A hosszabb távú terveket illetően Batternay Anita még nem kívánt bővebben nyilatkozni, ám annyit elárult: amenynyiben a most induló üzlet kellően sikeresnek bizonyul, több boltból álló lánc kialakítását is fontolóra veszik.


Szigorú kritériumok

A Premium Hungaricum Egyesület számára a „premium” olyan minőségi terméket jelöl, amely azon túlmenően, hogy megfelel nemzetközi minőségi követelményeknek, valamely tulajdonságában kiemelkedően több vagy jobb más, ezen követelmények szerint ugyancsak minőségi termékeknél – áll a szervezet honlapján szereplő tájékoztatóban.

A „hungarikum” pedig olyan, magyar gyártók által előállított, a hazai kulturális és gasztronómiai hagyományhoz szorosan kapcsolódó terméket jelent, amely jellegzetesen magán hordoz egyedülállóan helyi, tájjellegű tulajdonságokat. Ugyanakkor magában foglal olyan újonnan felfedezett, vagy hazai innováció eredményeképpen kifejlesztett termékeket is, amelyek nemzetközi összehasonlításban is figyelemre méltóak. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.