BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elhalasztott vásárlások

A válság mintegy féléves késéssel éreztette hatását a tartós elektronikai cikkek piacán – derül ki GfK Hungária Piackutató Intézet most közzétett felméréséből. Már 2008 végén is csökkenő forgalomról számoltak be a kereskedők, 2009 márciusától-áprilisától azonban a visszaesés zuhanásba ment át: a GfK adatai szerint az előző év hasonló időszakához képest 2009-ben 23,5 százalékkal, 244 milliárd forintra csökkent az elektronikai piac volumene. „A tartós fogyasztási cikkek vásárlását lehet halogatni, az élelmiszerekét nem” – kommentálja a jelenség mögött meghúzódó fogyasztói attitűdöt Sztupár Andrea, a GfK Hungária kereskedelem és technológia területéért felelős országmenedzsere. Az intézet finomabb bontású mérései is azt igazolják, hogy a visszaesés mögött a takarékosság, pontosabban a nélkülözhetőségi rangsor szerinti költségcsökkentés áll. A GfK Hungária jelentése szerint az átlagnál is jobban csökkent a forgalom a fotócikkek és a szórakoztatóelektronika szegmensében, átlaghoz közeli visszaesést tapasztaltak a számítástechnikai cikkek és nyomtatók részpiacán, míg a háztartási nagygépek relatíve jól teljesítettek: az átlagnál jóval kisebb mértékben csökkent a forgalmuk. Az utóbbi kategórián belül figyelemre méltó körülmény, hogy az eladások valamivel több mint a felét a mosó-, illetve hűtőgépek tették ki. Márpedig ezek a berendezések szinte mindegyik háztartásban eddig is megtalálhatók voltak, relatíve stabil forgalmukat tehát alkalmasint a halaszthatatlanná vált csere indukálta.

A legjobb – legkevésbé rossz – eladási eredményeket a háztartási kisgépek szegmensében mérte a GfK, emögött azonban a lapunk által megkérdezett kereskedők szerint már nem a takarékoskodás áll. Rohrböck András, az Euronics/Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: kereskedői tapasztalataik szerint „örökzöld sláger” a háztartási kisgépek forgalmazása, még akkor is, ha a legkapósabb termékek köre folyamatosan változik. A GfK mérése szerint például jelentősen visszaesett az ápoltsági termékek forgalma, ez azonban Rohrböck András szerint csak a nagyon jó bázishoz képest zuhanás: 2008-ban a hajkreppelő-hajegyenesítő volt a „sláger”, ahogy mostanság a főzéshez szükséges kellékek a legkelendőbbek. Ezeknek a termékeknek megvan a maguk életciklusa – mondja az ügyvezető igazgató –, az első nagy felfutásukat követően ennyi idővel várható az újbóli keletjük.

A képzettek figyelnek inkább az energiatakarékosságra

A GfK vizsgálata szerint új fogyasztói trend az energiatakarékos termékek iránti érdeklődés. Gyakorló kereskedők szerint egyelőre inkább a szállítók gondoskodnak a termékpaletta „kizöldüléséről”: az új termékek minden termékkategória esetében kevesebb áramot, a mosó- és mosogatógé-pek ráadásul kevesebb vizet fogyasztanak a korábbi termékgenerációknál. Rohrböck szerint fogyasztói csoportként nem a tehetősebbekre, inkább a képzettebb-tudatosabb vásárlókra jellemző az energiatakarékos attitűd.

Ők azok, akik az interneten előzetesen összehasonlítják az árakat, sőt áruhitelt is hajlandók igénybe venni a drágább, ámde hosszú távon megtérülő termék megvásárlása érdekében.

Ők azok, akik az interneten előzetesen összehasonlítják az árakat, sőt áruhitelt is hajlandók igénybe venni a drágább, ámde hosszú távon megtérülő termék megvásárlása érdekében.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.