Azért kezdeményezett egyeztetést a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (VHT) a kereskedőkkel, hogy kiderüljön, mit kell tenni a magyar sertés- és marhahúsok részesedésének növekedéséért a legjelentősebb áruházláncok polcain – mondta a Kkvház Zrt. által moderált szakmai fórumon Menczel Lászlóné, a VHT titkára.
Felvetette, hogy egyelőre mennyiségi áttörést a sertésstratégia révén sem tudott elérni az ágazat, de a minőségben van előrelépés. Utóbbira példaként a VHT által működtetett, de a Földművelésügyi Minisztérium (FM) tulajdonában álló Kiváló Minőségű Sertés védjegyet említette, amelynek szigorú kritériumai alapján jelenleg 2 millió magyarországi sertést hizlalnak. Csakhogy ezek elsősorban a hazai fogyasztás nagy részét adó tőkehúsként jelennek meg, azokat viszont nem jelölik, így az árakban sem jelenik meg a hozzáadott érték. Vagyis sem a feldolgozók, sem a termelők nem profitálnak abból, hogy magasabb minőségű árut szállítanak.
A fogyasztók nem érzékelik a védjegyet, holott a cél az lenne, hogy ne csak megismerjék, hanem keressék is – fejtette ki. A KMS védjeggyel az is garantált, hogy a fogyasztó magyar sertéshúst kap. A VHT becslései szerint a hazai sertéshús mennyisége jelenleg 50-55 százalékot ér el a kiskereskedelemben. A Tesco képviselője ugyanakkor arról számolt be, hogy náluk 80 százalék fölötti a magyar áruk részaránya a sertéspultban. Az importra elsősorban az akciók idején van szükség. Ha ugyanis, mondjuk, éppen lapockaakciót hirdetnek, akkor hazai forrásból nem tudják ellátni a megnövekedett keresletet. Eközben viszont a termelőnél az egyéb húsrészek kevésbé fogynak.
A KMS védjegyet csak a csomagolt húsoknál tudják feltüntetni – hangzott el. Ennek az az oka, hogy a tőkehúsos pultban nem mindegyik termék felel meg a védjegy előírásainak. Ezért meg kellene osztani a pultot, akkor viszont nem tudják garantálni, hogy ne keveredjenek a KMS védjegyes és az azzal nem rendelkező húsok. A kiskereskedőknek tehát az lenne a megfelelő, ha minden termékre rányomhatnák a KMS védjegyet – hangzott el kereskedői oldalról.
Csakhogy a védjegy lényege éppen az, hogy azt a terméket, amelyik viseli, megkülönbözteti az egyéb, a magasabb követelményeknek meg nem felelő húsoktól. Előállítója pedig abban a reményben garantálja a magasabb minőséget, hogy azért több pénzt is tud kapni. Tarpataki Tamás, az FM főosztályvezetője szerint pedig egyszerű, a fogyasztó számára is egyértelmű különbség van egy KMS-es és a védjegyet ki nem érdemlő hús között. Ha logisztikailag megoldható, hogy nyomon követhető legyen a hús származása, akkor meg lehetne osztani a pultot is – vetette fel. Mivel mostanában felfutóban van a gasztronómia, megvan a lehetőség, hogy igényt teremtsenek a jó minőségű sertéshúsra is.
Az Agrármarketing Centrum (AMC) ugyanakkor jelenleg nincs abban a helyzetben, hogy a KMS-t hirdesse. Az AMC ugyanis az Európai Unió által notifikált költségvetési keretből tud közösségi agrármarketing-tevékenységet folytatni. Egyelőre kérdés, hogy a KMS ebbe belefér-e, de az FM azon dolgozik, hogy így legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.