Négy versenyfelügyeleti eljárás indulását jelentette be a Gazdasági Versenyhivatal. A vizsgálatra azért van szükség, mert a hatóság arra gyanakszik, hogy az Aldi Magyarország Bt., a Spar Magyarország Kft., valamint az Auchan Magyarország Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a vásárlókkal szemben.
A GVH közölte, a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti azt, hogy a cégek valóban jogsértést követtek el. Az eljárás a feltételezett jogsértés bizonyítását célozza, a vizsgálatot három hónap alatt kell befejeznie a hatóságnak, a határidő azonban meghosszabbítható.
A CBA franchise-rendszer tagja, a Hansa-Kontakt Kft. a 2010. április 1. és 10. között érvényes reklámkiadványban olyan termékeket is magyar termékként hirdetett, amelyek származási helye nem Magyarország. Így például a „Szerencsi Party étbevonó csomagolásán származási helyként Csehország volt megjelölve, a Tomi Kristály mosópor két változatban került be a hirdetési újságba, és mindkét termék csomagolásán az olvasható, hogy a gyártási és származási hely, a hivatkozott kódok szerint Ausztria, Lengyelország vagy Szerbia.
Ezen felül a 2010. május 6. és 15. közötti időszakban érvényes reklámkiadványában az ERU Camping teavajat szintén magyar termékként hirdette, azonban a termék származási helye Szlovákia.
A versenyhivatali tájékoztatás szerint az Aldi az általa forgalmazott termékek nagy részét "Magyar minőség" felirattal látja el, ami a nemzeti színű háttér előtt jelenik meg az áruházi címkéken és reklámokban. Emellett a cég internetes oldalain "Magyar minőség" menüpontot működtet, amely alatt négyféle termékcsoportban számos termék megtalálható.
"A Magyar minőség szlogennek a magyar nemzeti színekkel való együtt alkalmazása - valószínűsíthetően tévesen - azt a látszatot keltheti a fogyasztóban, hogy magyar terméket vásárol, annak ellenére, hogy egyes ilyen szlogennel hirdetett termékek ugyan Magyarországon nyerték el végső formájukat, ám a termékek előállításához használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek" - derül ki a GVH tájékoztatásából.
Az Aldihoz hasonlóan a magyar termékek reklámozása miatt indul eljárás az Auchan ellen is. A GVH szerint az áruházlánc tavaly augusztus 6-ától 12-éig terjedő időszakra vonatkozó reklámkiadványában "Auchan Hungarikum" szlogennel olyan termékek jelentek meg, amelyek nem tartoznak a közismert hungarikumok körébe. A GVH azt feltételezi, hogy reklám alapján a vásárlók azt gondolhatták, hogy az adott termékek száz százalékban magyar termékek, miközben e termékeket vélhetőleg száz százalékban külföldi tulajdonban lévő vállalkozások állítják elő, és előállításukhoz használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek.
Auchan Hungarikum néven futó termékek
Rama margarin – Unilever Kft.
Globus majonéz – Unilever Kft.
Sága Foods pulykapárizsi – SáGa Foods Zrt.
Omnia kávé – Sara Lee Hungary Zrt.
Boci csoki – Nestlé Hungaria Kft.
Sió rostos őszibarack – Sió Eckes Kft
Baba kozmetikumok – Unilever Kft.
Borsodi sör – Borsodi Sörgyár Zrt. (Interbrew)
Soproni sör – Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.
A Spar ellen pedig azért indult eljárás, mert a cég tavaly július 29-étől augusztus 4-éig és a augusztus 12-étől 18-áig országos reklámkiadványaiban magyar termékként hirdetett meg termékeket, holott azok származási helye nem Magyarország, ezért a vevők valószínűsíthetően tévesen gondolhatták azt, hogy magyar terméket vesznek
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.