A kutatás eredménye szerint tovább nőtt a vásárlás előtti internetes tájékozódás, összességében viszont kevesebbet gondolkodunk, mielőtt a pénztárcánkhoz nyúlnánk. Kevésbé preferáljuk például a magyar termékeket és a környezetvédelmi szempontok sem olyan relevánsak, mint azt gondolnánk.
A 2007 óta minden évben elvégzett kutatás egyrészt a vásárlói habitusokra, attitűdökre, másrészt a fogyasztói jogokkal kapcsolatos ismeretekre terjedt ki. A vásárlói tudatosságot egzaktan mérő, ezer megkérdezett válaszán alapuló TVI az eredményeket egy olyan hétfokú skálán jeleníti meg, ahol az 1-es kategória a legkevésbé, a 7-es a leginkább tudatos fogyasztókat jelöli.
Vásárlói tudatosság: megugrott a ’nagyon tudatos’ vásárlói kör, átrendeződtek a csoportok
2010-ben a vásárlói tudatosság az első, 2007-es felméréshez képest enyhén erősödött: a Tudatos Vásárlói Index akkor 4,55 volt, idén elérte a 4,7-es értéket.
A Kirakat.hu és az Ipsos felmérésének eredményéből levonható egyik legfontosabb következtetés ugyanakkor az, hogy érdekes átrendeződés kezdődött meg a TVI átlagát adó egyes csoportokon belül: egyre szélesedik a tudatos vásárlók köre, és jelentősen csökkent a „nem besorolható” (akik nem tudtak vagy nem akartak válaszolni) válaszadók száma.
A kutatás alapját képező hétlépcsős tudatossági kategória alapján a 4-es, 5-ös és 6-os – vagyis a tudatos vásárlói - kategóriákba tartozók aránya az évek alatt folyamatosan nőtt. 2007-ben az ide tartozó vásárlók az összes válaszadók 47 százalékát képviselték; 2008-ban ez az arány 50 százalék, egy évvel később 56 százalék, idén pedig már 61 százalék volt. A három kategórián belül a ’nagyon tudatosnak’ mondható 6-os kategóriába évről évre többen tartoznak: arányuk a 2007-es 15 százalékról mára 21 százalékra ugrott.
Az értékesebb beszerzések előtt egyre kevésbé tájékozódunk
A felmérés során az egyes állításokra adott válaszok megoszlása és átlaga csak kismértékben változott a négy adatfelvételi hullám között. Összességében erősödött a vásárlói tudatosság, de mutatkoznak csökkenő tendenciák is. Míg például két évvel ezelőtt a vásárlók 61 százaléka tájékozódott, mielőtt valami értékesebb dolgot vásárolt és 51 százalékuk nézett utána, hogy mit hol érdemes venni, idén ezek a számok 54 illetve 49 százalékra csökkentek. Az impulzusvásárlók száma még mindig magas: a válaszadóknak csupán 38 százaléka vesz előre eltervezett dolgokat.
Megállni látszik viszont az a korábban jelzett, a korral fordítottan arányos viselkedés, miszerint a fiatalabbak a legkevésbé, míg az idősebbek inkább tudatos vásárlók. A Kirakat.hu és az Ipsos friss kutatása is megerősíti, hogy változatlanul a 30-50 éves korosztályra jellemző a leginkább a tudatos viselkedés. Mindemellett az is megállapítható, hogy a magasabb iskolai végzettség önmagában is erősíti a tudatos vásárlói magatartást, és az internet-hozzáféréssel rendelkezők esetében is magasabb a TVI.
Ha tehetjük, akkor sem magyar terméket választunk?
A vizsgálat eredményének egyik legérdekesebb pontja, hogy az elvi, etikai alapon nyugvó fogyasztói viselkedés egyre kevésbé beágyazott a magyar társadalomban, azaz meggyőződésünk kevésbé irányít bennünket, mint korábban. Ez leginkább a magyar produktumokat sújtotta, hiszen a korábbi esztendőhöz képest idén 14 százalékkal kevesebben (a válaszadók mindössze 46 százaléka) értettek egyet abban a kérdésben, hogy ha tehetik, magyar terméket vásárolnak.
Az egészséges és környezetbarát termékeket, valamint a környezettudatos csomagolást előnyben részesítő kérdés-kategóriákban a válaszadók ugyancsak alacsonyabb érdeklődést mutattak a tavalyi eredményekhez képest.
Évről évre tudatosabbak az internetezők
Az internet-hozzáféréssel ismét erősebb összefüggést mutat a tudatos vásárlói index, amennyiben erre a körre általánosságban inkább jellemzőbb a tudatos vásárlási index magasabb értéke.
A Kirakat.hu és az Ipsos felmérése egyértelműen jelzi, hogy nőtt a célirányos internethasználat. 2010-ben már 60 százalék feletti értéket mutat az online aktivitás, legyen szó általános információgyűjtésről, az adott termék vagy szolgáltatás jellemzőinek megismeréséről, a legolcsóbb lehetőség felkutatásáról, vagy éppen más vásárlók tapasztalatainak megismeréséről.
A legáltalánosabb célja az online tájékozódásnak továbbra is az általános információk gyűjtése, ezen belül azonban idén tovább nőtt a gyakran és nagyon gyakran ilyen célból barangoló internetezők aránya: mára számuk 70 százalék. Tavalyhoz képest közel a duplájára, 8-ról 14 százalékra ugrott azok aránya, akik nagyon gyakran azért böngésznek, hogy megtalálják a számukra legolcsóbb vásárlási lehetőséget.
A világhálón keresztül történő vásárlás továbbra is inkább a magasabb iskolai végzettségűekre, illetve a fiatalokra jellemző, viszont –köszönhetően a webáruházak növekvő népszerűségének - a kisebb (2000-10000 fős) települések lakói a nagyobb településeken élőkkel szemben egyértelműen előnyben részesítik az internetes vásárlásokat. Erre magyarázat a webáuházak egyre erőteljesebb elterjedése és a kisebb településekre jellemző alternatív beszerzési helyek rosszabb megközelíthetősége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.