BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százmilliós veszteség és jövőkép

Boldogtalanok manapság a műszaki és szórakoztatóelektronikai kereskedelmi vállalatok. Szinte meg sem moccan a készlet, hiszen jó régen vége a futballvébének, a karácsony még messze, így csak az iskolakezdésben bízhatnak a szakma szereplői.

Nyár végén fellendül a számítástechnikai termékek forgalma. Jó hír ez még a legnagyobb áruházláncok – a Media Markt/Saturn csoport és az Electro World (EW) – számára is, hiszen a tavalyi veszteségeiket sem heverték ki, és bizony egyre többen megszenvedik, hogy a szállítók óvatosabbak, mint bármikor.

A márkaképviseletek és nagykereskedők nemcsak a Keravill és a Herta kivonulására emlékeznek jól, hanem a Murányi és az Elektro Pont hálózat csődjére is, és ez utóbbiak a hitelbiztosítások ellenére is komoly – hírek szerint sok százmilliós nagyságrendű – veszteséget okoztak a szállítóvállalatoknak. Ezért azok csak teljes fedezet esetén szállítanak, ami napjainkban komoly gondot okoz az Electro World láncnak.

Pedig az EW nem csökkentette áruházai számát, sőt év végéig kettővel, 14-re bővíti a hálózatot. Igaz, a tavaly májusban tulajdonost váltott cég ügyvezető igazgatója, Polgár Csaba egy éve az áruházak méretének optimalizálásán dolgozik, hogy az összes egység 3000 négyzetméter alatt legyen. Az előző tulajdonos, a brit DSG csoport ugyanis a nagy, az 5000 négyzetméteres egységeket erőltette, tekintet nélkül a környékbeli vásárlóerőre. Az ahhoz járuló bérleti díjakat azonban még a „békeidőkben”, a válság előtt sem lehetett kitermelni.

A piacvezető Media Markt Saturn Holding is gondban lehet, hiszen az általa működtetett áruházlánc árbevétele a tavalyelőtti 276 millió euróról 203-ra csökkent az elmúlt évben. A cég minden áruházát külön kft.-ként működteti. A 17 MM és a négy Saturn áruház közül a 12 legnagyobb forgalmú közül hét veszteséges volt tavaly. Három egység vesztesége meghaladta a 200 millió forintot is.

A multinacionális cégeknél nem ritka, hogy arra hivatkozva, hazájukban jegyzik papírjaikat a tőzsdén, magyar leányvállalataiknak megtiltják a sajtó érdemi tájékoztatását. Így van ez a Metro csoporthoz tartozó Media Markt Saturn Holding Kft.-nél is. Nem tudni tehát, hogy a cég miként reagált a válság hatásaira. Annyi azonban biztos, hogy tavasszal összevonta a debreceni Saturn és a Media Markt áruházat. Vagy másképpen: a Saturn megszűnt, az MM területe pedig 2600-ról 3000 négyzetméterre nőtt. Ez a méret már közelít a nemzetközi átlaghoz: az anyacég honlapja szerint az összesen 818 MM/Saturn áruház átlagos eladótere 3200 négyzetméter. Igaz, túlnyomó részük Németországban működik.

Ami a terveket illeti, úgy értesültünk, hogy jövőre Kecskeméten nyílik a 18. Media Markt áruház.

Az elmúlt évben két vállalat is került egy euróért multinacionális gazdájától magyar tulajdonba. Mindkettő, az Electro World, valamint a Photo Hall hálózat tulajdonosa, a Főfotó Kft. súlyosan veszteséges volt.

Ez utóbbi ügyvezető igazgatója, Farkas András elmondta, hogy egy év alatt növekedési pályára került a cég, és a szakma többségével ellentétben a Photo Hall forgalombővülése augusztus elején elérte a 20 százalékot. Így jövőre már nem lesz veszteséges a kft., amely a tavalyelőtti 500 millió után az elmúlt évben még 260 millió forintos veszteséget szenvedett el.

A válság kitörése óta nyolc saját egységet megszüntettek, 17 esetben pedig áthelyezték az üzletet, vagy csökkentették az alapterületét. Jelenleg 44 saját és 60 franchise-üzlet tartozik a céghez, de az utóbbiak kétharmada csupán fotókidolgozási, illetve az interneten megrendelt áruk átvételi pontjaiként szolgál.

A tulajdonosváltás ugyanis egyszersmind profilváltással is járt. Levették a kínálati palettáról a televíziókat és a nagyméretű szórakoztatóelektronikai cikkeket, mert azok okozták azt a magas szintű veszteséget, ami miatt a belga tulajdonos tavaly egy euróért eladta a céget. Ezt követően az üzletek átlagos alapterületét 120-ról 60 négyzetméterre csökkentették.

A cég a legnagyobb forgalmat a szolgáltatások mellett (fotókidolgozás, naptárkészítés, fotóval ellátott ajándéktárgyak) a kisméretű cikkek – MP3 és GPS, mobiltelefon, fényképezőgép és notebook, illetve azok tartozékai – értékesítéséből éri el. A (digitális) fotókidolgozásból származó árbevétel jó harmadával nőtt az idén a bázishoz képest.

Az Euronics üzletlánc a válság ellenére sikeresen töltötte be az Elektro Pont hálózat csődjét követő piaci rést. Azután, hogy 2008 októberében csődbe ment a korábban 47 városban 70 üzletet működtető Elektro Pont, az Euronics azonnal felmérte, hol keletkezett ellátási vákuum, ezért újjászervezte hálózatát. Volt, ahol megtelepedtek, másutt költöztették a boltot. Sok városban ugyanis kereskedelmi szempontból elértéktelenedik a centrum, hiszen a vásárlók ott fordulnak meg nagyobb számban, ahol a közelmúltban új bevásárlóközpont, strip mall vagy hipermarket létesült. Ezért az Euronics követi a vásárlókat: oda költöztetik az üzletet, ahol sokan járnak. Így tehát a közelmúltban bezárták a hűvösvölgyi Stop Shopban lévő egységet, de ezzel párhuzamosan egy másik nyílt a fővárosban, egy pedig Érden. A cég további öt egység nyitását tervezi ebben az évben, és akkor 135 üzlet működhet Euronics felirat alatt.

A hálózat nem tervezi 2 ezer négyzetméteresnél nagyobb alapterületű üzletek létesítését, mert azokat már nem lehet gazdaságosan üzemeltetni – mondja Rohrböck András, az Euronics-Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója, kiemelve, hogy vidéken 500–1000 négyzetméteres eladóterű üzletekkel dolgoznak, amelyek mindegyike nyereséges, akárcsak a hálózat budapesti tagjai.

A hódmezővásárhelyi Bravotech Kft. és a veszprémi Vöröskő Kft. által 2001-ben létrehozott Euronics Magyarország kilenc éve csatlakozott a 27 országban több mint tízezer boltot ellátó Euronics International Ltd. nemzetközi beszerzési társuláshoz.

Szakmai becslés szerint az internetes kereskedelem részaránya az ágazatban 5–8 százalék között lehet. A fotóáruházként indult Extrem Digital Zrt. kilenc év alatt az egyik legnagyobb internetes áruház lett. A magyar vásárlók 95 százaléka azonban nem hajlandó a vásárlás pillanatában fizetni, nem kívánja megadni a nevét és a címét, hanem csak akkor egyenlíti ki a számlát, ha átveszi a megrendelt készüléket. És ha lehet, nem az otthonában teszi ezt. A bizalmatlanságot megérti Várkonyi Balázs, a társaság ügyvezető igazgatója, hiszen az elmúlt két évtizedben számos csomagküldőbotrány háborította fel a fogyasztókat. Ezért a cég tíz saját szaküzlete mellett további 226 helyszínen, összesen 86 településen biztosít vásárlóinak személyes termékátvételi lehetőséget. A válságot az Extrem Digital is megérezte, hiszen forgalombővülése tavaly tíz százalék alá csökkent, míg korábban 20 százalék fölött volt.

Demeter Kálmán-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.