BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sztrájkfeszültség az OBI-nál

A hét végén akár sztrájk is megbéníthatja az OBI több üzletét, ha a cég vezetőinek nem sikerül megállapodniuk a szakszervezettel. A német tulajdonú barkáncsláncon nagy a nyomás, mivel a munkaerőhiány felfelé húzza a béreket a szektorban.

Csütörtökön dől el, sztrájkba lépnek-e az OBI munkavállalói – tudta meg a Világgazdaság. „Ha a cég nem hajlandó érdemben tárgyalni a bérekről az általa kezdeményezett csütörtöki találkozón, akkor a dolgozók készek munkabeszüntetéssel érvényt szerezni követeléseiknek” – hangsúlyozta Sáling József, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke. A barkáncsláncnál július elsején alakult meg a sztrájkbizottság, azóta szervezik a munkabeszüntetési akciót, amelyhez a KASZ szerint napról napra egyre több munkavállaló hajlandó csatlakozni. A tervek szerint az OBI több üzletében is leállna a munka, de a további részleteket egyelőre titokban tartják.

Az OBI vezetősége az év elején 4 százalékos béremelésről döntött, ám ezt a szakszervezet elfogadhatatlannak tartja. „A cég utoljára 2009-ben emelte meg a fizetéseket, az azóta eltelt hét év alatt a munkabérek elértéktelenedtek, és a garantált bérminimum emelkedése miatt összecsúsztak. Ha csupán a garantált bérminimum időközben megvalósult kötelező emelkedésének mértékét vesszük figyelembe, az idén legalább 18 százalékos emelést kellene kapniuk a munkavállalóknak” – magyarázta Sáling József. A szakszervezeti vezető szerint mindenképpen két számjegyű emelésre van szükség ahhoz, hogy a dolgozók tisztességesen meg tudjanak élni a bérükből, és ne kelljen elhagyniuk a céget. Az alacsony fizetések miatt ugyanis egyre több szakképzett dolgozó mond fel, így a maradókra háruló teher is fokozódik, emiatt folyamatosan nő a feszültség az egyre fáradtabb dolgozók körében.

Fokozott nyomás nehezedik az OBI-ra, hiszen a nagy kereskedelmi cégek az idén sorra átlagon felüli béremelésre kényszerültek az egyre égetőbb munkaerőhiány miatt, amelyet csak fokoz a vasárnapi boltzár áprilisi eltörlése. A Lidlnél például az idén összesen 20 százalékkal nő a fizikai dolgozók bére, ezzel a kereskedelmi szektor egyik legnagyobb mértékű béremelését hajtotta végre a német diszkontlánc. Két számjegyű emeléssel zárultak a bértárgyalások a Tescónál is, ahol az alapbérek minden munkavállaló esetében legalább 11 és legfeljebb 24 százalék között emelkednek július elsejétől. A Kika januárban egységesen 12,3 százalékkal emelte meg a fizetéseket, az IKEA-nál pedig mintegy 11 százalékos lesz az idei emelés.

Piacvezető az OBI

A 29 magyarországi áruházzal rendelkező, a barkácsáruházak között piacvezetőnek számító OBI Magyarország tavaly is jó évet zárt: 60,3 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, 11 százalékkal nagyobbat, mint 2014-ben. A piac második szereplője, a Praktiker ennek alig több mint a felét, 32,5 milliárdos forgalmat ért el tavaly. Az OBI-nak a 2015-ös 4,9 milliárdos adózott eredményéből 3,6 milliárd forintos osztalékra is futotta. Miközben a mérlegbeszámoló adataiból az is látszik, szigorúan fogják a bérköltségeket, amelyek a 2014-es 4,39 milliárdról tavaly minimális mértékben 4,44 milliárdra emelkedtek.

Az idén ráadásul várhatóan még nagyobb bővülésre számíthatnak a barkácsláncok, hiszen tavaly megfordult a negatív piaci trend is – hangzott el a Praktiker május végi sajtótájékozatóján. Az ingatlanpiacon láthatóan megnőtt az érdeklődés az új építésű és használt lakások iránt is, így a csempe, szaniter értékesítése az átlagon felül alakult, de hagyományosan erős volt a bútorok, építőanyagok, világítástechnikai és lakberendezési cikkek, valamint a szabadidős nyári termékek forgalma is. A versenytársak száma eközben csökkent, előbb a Bricostore, majd a Baumax lépett ki a magyar piacról.

Az idén ráadásul várhatóan még nagyobb bővülésre számíthatnak a barkácsláncok, hiszen tavaly megfordult a negatív piaci trend is – hangzott el a Praktiker május végi sajtótájékozatóján. Az ingatlanpiacon láthatóan megnőtt az érdeklődés az új építésű és használt lakások iránt is, így a csempe, szaniter értékesítése az átlagon felül alakult, de hagyományosan erős volt a bútorok, építőanyagok, világítástechnikai és lakberendezési cikkek, valamint a szabadidős nyári termékek forgalma is. A versenytársak száma eközben csökkent, előbb a Bricostore, majd a Baumax lépett ki a magyar piacról. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.