Alaposan megváltozott a helyzet tavaly szeptember óta, amikor a Facebook papírjait mindössze 17,73 dollárért adták. A tegnapi tőzsdezárásra 35,43 dollárra emelkedett a cég árfolyama, ami a legmagasabb érték 2012. május 18-i tőzsdérelépés óta, amikor 38 dolláros volt az árfolyam. A dolog pikantériája, hogy a tavalyi zuhanást és az idei erősödést – az év eleje óta 33 százalékkal drágultak a Facebook-papírok – gyakorlatilag ugyanaz a tényező, a mobilplatform, illetve az azon értékesített hirdetések okozták. Míg tavaly inkább az aggodalmak domináltak, hogyan lesz képest a cég növelni az okosmobilokból a jövedelmét, addig az idén az egyre biztatóbb hírek, és végül a második negyedéves eredmények adtak lökést a Facebook részvényeknek.
Míg 2012 második negyedévében az okostelefonos és a tabletes Facebook-alkalmazásra értékesített hirdetésekből származó bevétel a teljes forgalom 14 százalékát adták, addig az idén már 41 százalékra ugrott a részesedésük. A jelek szerint tehát helyesnek bizonyult Mark Zuckerberg döntése, hogy a mobil eszközökre fokuszált a cég. A társaság alapítója és vezetője egyébként igencsak jól járt a megugró részvényárfolyammal, a második negyedéves eredmények múlt heti nyilvánosságra hozatala óta mintegy 4 milliárd dollárral nőtt a vagyona értéke.
A mobilplatform jelentőségét mutatja az is, hogy júniusban naponta átlagosan 469 millióan használták mobilkészülékről a Facebookot, míg a teljes hónapban 819 millióan jelentkeztek be okostelefonról, ami 51 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A közösségi oldal napi átlagos felhasználószáma júniusban 699 millió volt, ami 27 százalékos bővülést jelent éves összevetésben, míg a júniusban belépő regisztrált facebookozók száma elérte az 1,15 milliárdot, ami 21 százalékkal több, mint egy éve.
A második negyedévben 1,81 milliárd dolláros bevételt ért el a Facebook, ez 53 százalékos növekedést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A társaság jelentős mértékben javította eredményességét is. Míg a 2012 április-júniusi időszakban még 743 millió dolláros üzemi szintű veszteségről számolt be, addig az idei második negyedévben már 562 millió dolláros volt az üzemi nyereség. A társaság adózott eredménye is pozitívba fordult, hiszen míg egy évvel korábban még 157 millió dolláros vesztesége volt, addig az idén április-júniusban már 333 millió dolláros nyereséget ért el.
Az elemzők által vártnál kedvezőbb adatokat meghálálták a befektetők, a múlt heti bejelentést követően 21 százalékkal megugrott a Facebook részvényeinek árfolyama. Ez egyébként a cég társaság tőzsdei megjelenése óta a legnagyobb mértékű, egy napon belüli áremelkedés volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.