BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A fuvarozók már elégedettek

A taxisoknak jól jönne a jövedéki adó csökkentése

Örökzöld kérdés az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentése. A Fidesz is javasolta, amikor ellenzékben volt, most pedig az MSZP kezdeményezte.

Kedden az üzemanyagok után fizetendő jövedéki adó mértékének mérséklésére vonatkozó törvénymódosítást nyújtott be a Országgyűlésnek Mesterházy Attila és Szekeres Imre. Beadványukban az áll, hogy a 95-ös benzin esetében közel 22, a gázolajnál pedig majdnem 7 forinttal lehetne mérsékelni a jövedéki adót az Európai Unióban alkalmazható minimális szintre. Ma a benzin literenkénti jövedéki adója 120, a gázolajé 97,35 forint.

Dudás Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének főtitkára a szakma nevében támogatja a törvénymódosítást, mondván: „Ha már a Fővárosi Önkormányzatnak 11 év alatt sem sikerül emelni az azóta hatályban lévő maximált tarifát, legalább kissé könnyebb lenne a taxisok helyzete. A nappali tarifa felső határa több mint egy évtizede 240 forint kilométerenként, pedig időközben jelentősen nőttek a költségek és drágult az üzemanyag.”

A gázolaj esetében az adócsökkenés a taxisok mellett csak a magánszemélyeknek lenne kedvező, mivel a kormány január 1-jétől bevezette a kereskedelmi gázolaj intézményét. A 6,5 forintos kedvezmény jövedékiadó-visszatérítésként illeti meg az arra jogosultakat.

„Magánemberként örülnék, ha olcsóbban tankolhatnék az autómba, de a fuvarozók megkapták, amit megkaphattak” – jelentette ki Karmos Gábor, a 30 ezer járművel rendelkező, 2800 vállalakozást tömörítő Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára, kiemelve ugyanakkor: „Európában csak az olasz, spanyol, francia, belga és szlovén fuvarozók részesülhettek hamarabb a kereskedelmi gázolajkedvezményben.” A szakember szerint január óta a magyar fuvarozóknak kedvezőbb itthon tankolni, mint a leggyakrabban útba ejtett Ausztriában, Németországban, Csehországban vagy Szlovákiában. Ráadásul – hangsúlyozta – nemcsak a nemzetközi szállításban részt vevő vállalatok részesülnek a 6,5 forintos jövedékiadó-visszatérítésben, hanem azok is, amelyek kizárólag belföldön – legalább 7,5 tonnás járművel – végeznek áruterítést.

A kereskedelmi gázolaj bevezetésének gondolatát elsőként – tavaly januárban – Wáberer György, az MKFE akkori elnöke vetette fel, hogy javítsa a magyar fuvarozók versenyképességét a nemzetközi piacon. Nyáron pedig megállapodás született arról, hogy a Wáberer György által szervezett tíztagú Nemzeti Öszszefogás Fuvarozói Fórum (NÖFF) tagvállalatai a második fél évben csak itthon tankolnak, és az így mintegy kétmilliárd forintot elérő jövedékiadó-többlet az árvízkárosultakat megsegítő alapot gazdagítja. Cserébe a NÖFF a kereskedelmi gázolaj bevezetését kérte. Az itthoni tankoláshoz a fuvarozói szakma nagy része is csatlakozott.

Ennek eredményeként a tavalyi második fél évben nemhogy megállt a hazai gázolaj-forgalmazás első hathavi, riasztó visszaesése, hanem a több mint 200 millió literes fogyasztásbővülés révén felemelkedett a 2009. második féléves szintre. n D. K.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.