Örvendetes, hogy az elmúlt hónapokban negyven forinttal esett a gázolaj ára, ám az egyéb költségek növekedése miatt eznem jelentkezik majd az árakban, melyeket átlag 0,9 euró/kilométerrel lehet számolni – mondta a Világgazdaságnak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. A fuvarozóknál az összköltség 30-40 százaléka az üzemanyag, attól függően, hogy belföldi vagy külföldi szállítmányról van szó - ebből jönne le a gázolaj árcsökkenése, ám másutt nőnek a terhek. Brutálisan drágul a haszonjárművek kötelező felelősségbiztosítása, ami a félpótkocsiknál és a pótkocsiknál akár tízszeres díjat jelenthet 2015-től. Ezt nem indokolja semmi – közölte Karmos - , a javítási és alkatrészárak nem változtak ilyen mértékben. Az MKFE tárgyalást kezdeményezett a biztosítókkal, de a fuvarozóknak már idén ki kell fizetniük a magasabb összeget.
A főtitkár arra is figyelmeztetett, hogy bár nem emelik az e-matrica árát, ami kedvező a személyautók és a 3,5 tonnánál kisebb kishaszonjárművek üzemeltetőinek, a nagyobb teherjárműveknél drágulás várható, mert a kormány a jövő évi költségvetésben az ideinél 40 milliárd forinttal magasabb használatarányos útdíj-bevétellel számol. Más országokban is valószínű az ilyen terhek növekedése. Ráadásul jövőre a gázolaj jövedéki adójának visszatérítése az uniós szabályozásnak megfelelően literenként 17 forintról 11 forintra esik vissza. Karmos Gábor szerint tehát összességében semmi sem mutat fuvardíjcsökkenésre.
A légitársaságok viszont az olajáresés igazi haszonélvezői közé tartozhatnak majd, mivel a fő költségtételük az üzemanyag. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzése szerint a növekedést támogatja a repülési költségek csökkenése: évi 1-1,5 százalékkal fognak kevesebbe kerülni a légiutak. „Folyamatosan azon dolgozunk, hogy optimalizáljuk tevékenységünket, és alacsony költségek mellett alacsony viteldíjakat kínáljunk, így alacsony jegyárakat és jobb szolgáltatást tudunk biztosítani“ – válaszolta lapunknak az olcsóbb kerozin hatását firtató kérdésére a Wizz Air.
A budapesti tömegközlekedés azonban aligha lesz olcsóbb; a viteldíjakat a Fővárosi Önkormányzat állapítja meg a BKK-val kötött, feladatellátásról és közszolgáltatásról szóló keretmegállapodásban. „A jegy- és bérletárak nem függnek az aktuális üzemanyagáraktól, a tömegközlekedés ugyanis – ahogy gyakorlatilag a világon mindenhol – veszteséges, üzemeltetéséhez állami és/vagy önkormányzati hozzájárulás szükséges” – tájékoztatta lapunkat a BKV Zrt. A jegy- és bérletbevétel ma az üzemeltetési költségek mintegy 40 százalékát fedezi – tették hozzá. Ha az üzemanyagárak tartósan alacsonyak maradnak, az a költségeket kismértékben csökkentheti, de ezáltal csak a Fővárosi Önkormányzat finanszírozási igénye mérséklődne. Abban is kár reménykedni, hogy a taxizás olcsóbb lesz, mert a viteldíjat nem a taxitársaságok szabályozzák, hanem a 2013. szeptemberi fővárosi taxirendelet. „A taxisaink saját autóval szolgáltatnak, nem alkalmazottak, hanem egyéni vállalkozók. Az üzemanyag árváltozása nem befolyásolja a fuvarszervező költségvetését” – mondta a Világgazdaságnak Sivó Annamária, a Főtaxi Zrt. értékesítési vezetője.
Az útdíj viszi el a megtakarítást
A Forintárfolyam, valamint az üzemanyagok adótartalmának változásai kiegyenlítik az olajár csökkenését – véli a Schenker Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai Kft elnök-vezérigazgatója, Vásárhelyi Árpád szerint hosszú távon az üzemanyagok árai emelkedni fognak, amit az üzemanyag-felhasználás mérséklésével lehet ellensúlyozni. A közúti áruszállítás költségeit meghatározó terhek rövid távon is rontják az alacsonyabb árak hatását, hiszen az e-útdíjból származó bevétel jövőre tervezett 35 százalékos növekedése nyilvánvalóan a díjak emelkedéséből adódik majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.