BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alig hat az üzemanyagár

Nem érdemes arra számítani, hogy a folyamatosan csökkenő üzemanyagárak miatt a közeljövőben olcsóbb lesz a fuvarozás vagy a közlekedés. Alacsonyabb tarifákat legfeljebb a légitársaságoktól lehet majd várni.

Örvendetes, hogy az elmúlt hónapokban negyven forinttal esett a gázolaj ára, ám az egyéb költségek növekedése miatt eznem jelentkezik majd az árakban, melyeket átlag 0,9 euró/kilométerrel lehet számolni – mondta a Világgazdaságnak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. A fuvarozóknál az összköltség 30-40 százaléka az üzemanyag, attól függően, hogy belföldi vagy külföldi szállítmányról van szó - ebből jönne le a gázolaj árcsökkenése, ám másutt nőnek a terhek. Brutálisan drágul a haszonjárművek kötelező felelősségbiztosítása, ami a félpótkocsiknál és a pótkocsiknál akár tízszeres díjat jelenthet 2015-től. Ezt nem indokolja semmi – közölte Karmos - , a javítási és alkatrészárak nem változtak ilyen mértékben. Az MKFE tárgyalást kezdeményezett a biztosítókkal, de a fuvarozóknak már idén ki kell fizetniük a magasabb összeget.

A főtitkár arra is figyelmeztetett, hogy bár nem emelik az e-matrica árát, ami kedvező a személyautók és a 3,5 tonnánál kisebb kishaszonjárművek üzemeltetőinek, a nagyobb teherjárműveknél drágulás várható, mert a kormány a jövő évi költségvetésben az ideinél 40 milliárd forinttal magasabb használatarányos útdíj-bevétellel számol. Más országokban is valószínű az ilyen terhek növekedése. Ráadásul jövőre a gázolaj jövedéki adójának visszatérítése az uniós szabályozásnak megfelelően literenként 17 forintról 11 forintra esik vissza. Karmos Gábor szerint tehát összességében semmi sem mutat fuvardíjcsökkenésre.

A légitársaságok viszont az olajáresés igazi haszonélvezői közé tartozhatnak majd, mivel a fő költségtételük az üzemanyag. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzése szerint a növekedést támogatja a repülési költségek csökkenése: évi 1-1,5 százalékkal fognak kevesebbe kerülni a légiutak. „Folyamatosan azon dolgozunk, hogy optimalizáljuk tevékenységünket, és alacsony költségek mellett alacsony viteldíjakat kínáljunk, így alacsony jegyárakat és jobb szolgáltatást tudunk biztosítani“ – válaszolta lapunknak az olcsóbb kerozin hatását firtató kérdésére a Wizz Air.

A budapesti tömegközlekedés azonban aligha lesz olcsóbb; a viteldíjakat a Fővárosi Önkormányzat állapítja meg a BKK-val kötött, feladatellátásról és közszolgáltatásról szóló keretmegállapodásban. „A jegy- és bérletárak nem függnek az aktuális üzemanyagáraktól, a tömegközlekedés ugyanis – ahogy gyakorlatilag a világon mindenhol – veszteséges, üzemeltetéséhez állami és/vagy önkormányzati hozzájárulás szükséges” – tájékoztatta lapunkat a BKV Zrt. A jegy- és bérletbevétel ma az üzemeltetési költségek mintegy 40 százalékát fedezi – tették hozzá. Ha az üzemanyagárak tartósan alacsonyak maradnak, az a költségeket kismértékben csökkentheti, de ezáltal csak a Fővárosi Önkormányzat finanszírozási igénye mérséklődne. Abban is kár reménykedni, hogy a taxizás olcsóbb lesz, mert a viteldíjat nem a taxitársaságok szabályozzák, hanem a 2013. szeptemberi fővárosi taxirendelet. „A taxisaink saját autóval szolgáltatnak, nem alkalmazottak, hanem egyéni vállalkozók. Az üzemanyag árváltozása nem befolyásolja a fuvarszervező költségvetését” – mondta a Világgazdaságnak Sivó Annamária, a Főtaxi Zrt. értékesítési vezetője.

Az útdíj viszi el a megtakarítást

A Forintárfolyam, valamint az üzemanyagok adótartalmának változásai kiegyenlítik az olajár csökkenését – véli a Schenker Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai Kft elnök-vezérigazgatója, Vásárhelyi Árpád szerint hosszú távon az üzemanyagok árai emelkedni fognak, amit az üzemanyag-felhasználás mérséklésével lehet ellensúlyozni. A közúti áruszállítás költségeit meghatározó terhek rövid távon is rontják az alacsonyabb árak hatását, hiszen az e-útdíjból származó bevétel jövőre tervezett 35 százalékos növekedése nyilvánvalóan a díjak emelkedéséből adódik majd.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.