Áttörés előtt a mozdonypiac
További mozdonyokra, főleg villanymozdonyokra világszerte szükség van. A vasúttársaságok ugyanis minél kisebb fogyasztású és minél több célra használható eszközöket szeretnének vásárolni, e követelménynek pedig elsősorban a villamos vontatású járművek felelnek meg. Igaz, hogy a válság miatt az ötödével szűkült a globális vasúti fuvarpiac, de később már bővülés várható. Sok országban, főleg Kínában és Indiában a demográfiai megfontolások is a vasút fejlesztése mellett szólnak. A környezetvédelmi szempontok is a vasút, ezen belül megint csak a villanymozdonyok minél szélesebb körű használatára ösztönöznek.
Ezt a trendet igyekszik meglovagolni a francia Alstom Transport is, amely 2015-re áttörést vár a mozdonypiacon. Arra számít, hogy a 2003–2005 között még évi 4,8 milliárd eurós mozdonyeladások értéke 6,4 milliárd nő, ezen belül a villanymozdo-
nyok részaránya közel a felével, 42 százalékosra emelkedik. A piaci bővülésből többek között új Prima II-es mozdonyának eladásával venné ki a részét. Reméli, hogy magyarországi cégek is vásárolnak majd. Nem véletlen, hogy a tesztekbe magyar masinisztát is bevont, s hogy a járműnek lesz magyarországi üzemeltetéshez szükséges engedélye is.
„A Prima II-es pont megfelel a piaci elvárásoknak” – jelentette ki Pascale Grasset, a cég európai áruszállítási üzletfejlesztési elnökhelyettese a mozdony kölni bemutatóján. A jármű interoperábilis, azaz több országban használt, különböző szabványok szerint, illetve villamosenergia-rendszerekben is működtethető. Modulos felépítése miatt könynyen építhető meg az egyéni vevői igények szerint, fenntartási költsége alacsony, rendelkezésre állása 97 százalékos, s épp jókor jelenik majd meg a piacon. Legelső példányait Marokkóban fogják használni.


