BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Balaton: Már csak félkész hajóra telik

Egy félkész német hajó megvásárlásáról és itthoni befejezéséről döntött a Balatoni Hajózási Zrt. rendkívüli közgyűlése. Éppen jókor, mert az elmúlt katasztrofális szezonok miatt nincs pénz a flotta fejlesztésére.


Több elmosott szezon után az idén végre jó időt remélt a Balatoni Hajózási Zrt. (BH), azonban csalatkoznia kellett. Az első fél évben ugyan még hozták a terveket, de a nyolchavi összesített bevétel már a tavalyi azonos időszakban elérttől is elmaradt, pedig az elmúlt évben a katasztrofális időjárás miatt jelentősen esett a forgalom. A júliusi időjárás miatt a társaságnál üdülési csekkből például 20 millió forinttal kevesebbet váltottak be, mint egy éve, amikor 140 millió forint volt az ebből befolyó bevétel. A társaság tulajdonában lévő balatonboglári Sellő, a balatonszemesi Hattyú kempingben, valamint a siófoki Móló hotelben a vendégéjszakák számát csak árkedvezményekkel lehetett növelni.

Ilyen előzmények után nem csoda, hogy a flotta bővítéséről továbbra sem lehet szó, viszont a hat elavult vízibusz lecserélése sürgető lenne. Ezért kapott az alkalmon a társaság rendkívüli közgyűlése, amikor híre jött, hogy Németországban van egy eladó félkész hajó. A Bodeni-tó egyik német hajógyára ugyanis csődbe ment, és így lehetőség nyílt arra, hogy a BH a befejezetlen, 300 személyes hajót 500 ezer euróért megvásárolja.

Mint Horváth Gyula, a társaság vezérigazgatója lapunknak elmondta, a hajót a cég flottáját karbantartó hajójavító és -építő csapat a siófoki üzemben fogja befejezni. Előtte azonban kalandos módon – közúton, a Duna–Majna-csatornán, majd a Sión – el kell hozni a Balatonra. A cégvezető szeretné, ha az új jármű a jövő nyáron már szolgálatba állhatna, de minden attól függ, lesz-e annyi víz a Balatonban, hogy abból a 121 kilométer hosszú Sió-csatornát fel lehessen tölteni a hajó felúsztatása érdekében, amikor az odaér a Dunán. A besorolás szerint ugyanis a Sió úgynevezett IV. osztályú, időszakos vízi út, amely akkor használható, ha a Balaton fölös vizét leeresztik. Kellemetlen lenne, ha megismétlődne a 2003-ban vásárolt 500 személyes Szent Miklós esete. A magyar tenger legnagyobb, 42 méter hosszú, 9,5 méter széles hajóját ugyanis csak 2005 őszén tudták felvinni a Balatonra, közel két évig a fővárosi Duna-szakaszt járta, miután bérbe adták budapesti Panoráma Deck Kft.-nek.

A bodeni hajó mindenesetre jó vétel, hiszen mai állapotában a mai euróárfolyamon kevesebb mint 140 millió forintba kerül. Egy ekkora új hajó nem kapható meg 450 millió alatt – mondta Horváth Gyula hozzáfűzve: általában az egy utasra vetített vételár 1,5 és 3 millió forint között van a piacon. A két tó közti szállítás 55-65 ezer euró lesz, és 100-130 millió forintból be lehet fejezni a 40,4 méter hoszszú és 7,2 méter széles, kétszintes hajót. A hajó megvásárlása révén ugyanakkor hat vízibuszból kettőt le lehet selejtezni a jövő évben.

A BH a négy komp és a három éve közel 30 millió forintért vásárolt 13 fős Calypso gyorshajó mellett már csak 24 személyhajót, 4 kompot, valamint egy kétárbocos vitorlást üzemeltet. A Calypso előtti utolsó beszerzés eredményeként jelent meg a Balatonon a ma 11 éves, török gyártmányú Szent Miklós.

Erre az évre 323 millió forintot szánt beruházásra a társaság. Siófokon az előzetesen tervezett 65 millió forint helyett 48 millióból sikerült elvégezni a közforgalmú kikötő felújításának első ütemét május végére, mert sok kikötőberendezést a cég szakemberei gyártottak le, és keményen megversenyeztették a külsős vállalkozókat. A társaság a bevételcsökkenés ellenére – a lehetőségek szerint – folytatja hajóinak felújítását. Egy éve fejezték be a Siófok katamarán teljes átépítését 35 millió forintból, és tavaly nyáron hagyta el a sólyateret kilencmilliós felújítás után az 1891-ben épült Kelén. Az idei keretből 57 millió forintot különített el a cég az 1927-ben készült Csobánc nosztalgiahajó rekonstrukciójára, motorcseréjére, valamint a Sió vontató tavaly kezdődött teljes újjáépítésének befejezésére.

A vezérigazgató szerint a helyi önkormányzatokkal közösen felül kell vizsgálni a nagyon kis forgalmú kikötőket, hogy lehet-e valamiféle vonzó programsorozat szervezésével növelni a látogatottságot, mert egyes kikötők forgalmából még a jegypénztáros fizetése sem igen jön ki, nem is beszélve a hajó, illetve a kikötő fenntartásának költségeiről.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.