A budapesti közlekedési társaság azt írja közleményében, hogy bár maximálisan eleget tett a szerződésekben rögzített együttműködési kötelezettségének, és többször is figyelmeztette a szállítót kötelezettségei teljesítésére, utóbbi nem tett meg minden tőle elvárhatót, és a járművek végleges típusengedélyét sem szerezte meg. Kocsis István vezérigazgató lehívta az 50 százalékos előleg kifizetésére és a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciákat, valamint bejelentette kötbérigényét.
Az Alstom nem érti a BKV panaszát, hiszen világszerte gond nélkül használják a budapesti társaság által kifogásolt fékeket – nyilatkozott a társaság magyar piacért is felelős alelnöke a közelmúltban. Andreas Knitter a sokak által kifogásolt 50 százalékos vételárelőlegről elmondta: ez nem ritka a szakmában. A BKV-val viszont nem 50, hanem teljesítésarányosan kétszer 25 százalékban állapodtak meg a Metropolis szerelvényekre kötött szerződés aláírásakor.
A közlemény szerint a BKV mielőbb új pályázatot szeretne kiírni a metrószerelvények beszerzésére. Megkezdhetik tehát a készülődést a tender majdani résztvevői is. Elsősorban azok a vállalatok kelhetnek majd versenyre, amelyek alulmaradtak a metrótender 2006. júniusi eredményhirdetésén. Mivel lapunknak adott nyilatkozatakor Andreas Knitter cége még remélte, hogy számukra kedvező eredményt hoz a magyar panasz ügyében kezdeményezett vizsgálat, azt sem vizsgálták, hogy egy esetleges szerződésbontás után indulnának-e az új tenderen.
Vélhetőleg most megvizsgálják. A francia gyártó mögött az orosz Metrovagonmast – a fővárosi alagutakban jelenleg is futó szerelvények gyártóját – hozták ki másodiknak a négy évvel ezelőtti versenyben. Pályázott a Magyarországon már Taurus mozdonyt, Desiro dízelmotorvonatot és Combino villamost is eladott német Siemens, továbbá a Talent villamos motorvonatokat szállító Bombardier és a térségünkben szerencsét próbáló dél-koreai Rotem–Hahnwa páros.
A tegnap felbontott szerződés nyertese a Budapest Metropolis konzorcium volt, amelyet az Alstom és a társulásból rövid idő múlva kiszállt Ganz Transelektro alkotott. Azt vállalták, hogy nettó 247 millió euróért a négyes metró vonalára 15, míg a kettesre 22 metrószerelvényt szállítanak, további hét metrószerelvényre szóló op-cióval. A kettes metró vonalára két éven belül, tehát 2008 nyarán kellett volna az első szerelvénynek megjelennie, a harmadik év végére, tehát 2009. december
31-ig pedig mind a huszonkettőt le kellett volna szállítani.
A Metropolis nevű szerelvényeket számos vád érte. Felmerült, hogy nem megfelelő a referenciájuk. Erről Gallatz Zoltán, a francia társaság régiós igazgatója azt mondta lapunknak, hogy a világszerte háromezer példányban futó Metropolisoktól a budapesti egyedül a hajtásláncban tér el, amelyet a társaság magyar partnere, a Ganz Transelektro gyártott volna. Mivel azonban kiszállt a társulásból, Ganz–Skoda hajtáslánc került a magyar metróba, amelynek valóban nincs metrós referenciája, de vonatos van.
Az MTI érdeklődésére a BKV-nál azt mondták, hogy a három-öt éves csúszást 2013-hoz kell viszonyítani, azaz az első szakasz átadása a 2016–18 közötti időszakban várható.
Az MTI érdeklődésére a BKV-nál azt mondták, hogy a három-öt éves csúszást 2013-hoz kell viszonyítani, azaz az első szakasz átadása a 2016–18 közötti időszakban várható. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.