BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cserélnék és továbbépítenék a 3-as metrót

Kellően gyors előkészítés esetén még a most folyó uniós finanszírozási ciklusban nyerhető pénz a 3-as metróvonalon futó, sokak szerint életveszélyessé vált állapotú kocsijainak a cseréjéhez. A 30 új szerelvény kedvező esetben 2015-ig be is érkezhet. Ha mégsem, akkor a beszerzés a következő uniós ciklusra marad, a 3-as metró teljes rekonstrukciójával együtt

Az eddig tervezettnél hamarabb sor kerülhet a budapesti M3 vonalon futó, egyre gyakrabban meghibásodó metrókocsik cseréjére, értesült a Világgazdaság. Információink szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) heteken belül kiírja azt a pályázatot, amelyben a 3-as metró állomásainak, pályáinak és szerelvényeinek esetleges felújításáról, vagy cseréjére vár javaslatot. A tanulmánynak ki kell arra is térnie, hogy déli és északi irányban érdemes-e, s ha igen, milyen feltételek mellett meghosszabbítani a pályát.

Ahhoz azonban, hogy ezen belül a metrókocsik cseréjére mielőbb sor kerülhessen, az érintett tanulmánynak, vagy legalábbis a metrókocsikra vonatkozó részének mielőbb el kell készülnie, mert csak ez esetben lehet a beszerzésükhöz még a rövidesen záruló uniós költségvetési időszakban támogatást szerezni. Feltétele az egyre gyakrabban meghibásodó szerelvények gyors cseréjének az is, hogy ezzel kapcsolatos döntést hozzon az érintett kormánybizottság. Ha minden zökkenőmetesen halad, 2015 végéig meg is érkezhet a 30 új metrószerelvény, ha nem, esetleges beszerzésükre a 2014–2017-es uniós finanszírozási időszakban kerülhet sor.

Hasonlóan sürgős, hacsak nem sürgősebb a sínpálya megújítása. Az óriásprojekt beindulásáig ezért tűzoltás, azaz síncsere zajlik a vonalon a biztonságos közlekedés fenntartása érdekében. A BKK ez utóbbival kapcsolatos, minapi közleménye emlékeztet, hogy az érintett vonal legrégebbi szakasza 1976 óta üzemel, de a legújabbon is 23 éve futnak a szerelvények.

A felgyorsított metrókocsicserének több támogatója is van, Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke azonban kevésbé derűlátó. Szerinte inkább használt metrókocsikat kellen vásárolni a 3-as metróra töredék áron, a BKV szakemberei már fel is térképezték a választékot. Moszkvától Varsóig sok helyről vásárolható jó állapotú, 15-20 éves, a jelenlegiekkel megegyező típusú jármű.

A 3-as metró fejlesztése összefügg egy másik budapesti nagyprojekttel, amely „Káposztásmegyer vasúti és egyéb fővárosi közösségi közlekedési fejlesztésének támogatása” néven fut, s amellyel kapcsolatosan január 16-án adott egy nettó közel 18 millió forintos megbízást a Városkutatás Kft.-nek a BKK. Az észak-budapesti közösségi közlekedési módok és a hozzájuk tartozó infrastruktúrája összehangolása abba a 2011-ben elhatározott fővárási programba tartozik, amelynek megvalósítására hárommilliárd forintot szavazott meg az Országgyűlés. A pénzből 2,950 milliárd forint jut a Széll Kálmán tér megújítására, és csak bruttó 25-25 millió pedig a fogaskerekűre és a káposztásmegyeri fejlesztésre, ami Dorner Lajos szerint világosan mutatja, hogy az Országgyűlés döntésével ellentétben mire fektet hangsúlyt a forrásokat elosztó BKK, és mire nem. Ennek ellenére a szakember reálisnak tartja az intermodális fejlesztési terveket, sőt, mint elmondta, annak a metrófejlesztéssel kapcsolatos részei bizonyos mértékig már elő is vannak készítve.

A metró sínjei például az alagútban már most is jóval tovább vezetnek az Újpesti-központi végállomásnál. A metró első, újonnan építendő megállója a Rózsa utcánál lenne, ahonnan a sín a felszín alatt haladna a következő megállóig, azaz a Rákospalota-Újpest vasútállomásig. Az e két megálló közötti nyomvonalon jelenleg is – mintegy 30 éve – építési tilalom van érvényben, éppen a metró tervek miatt. Már számol a metrómegállóval a vasútmegálló küszöbön álló felújítása, átépítése is: Rákospalota-Újpesten ehhez igazodva alakítják ki az aluljárót és az utasforgalmi létesítményeket. Már készen van az innen Káposztásmegyerig vezető, a metró számára épített, betonba ágyazott metrósín is, csak azt éppen az Újpest-központ felől (a Lehel-térről) Káposztásmegyerre tartó 14-es villamos használja a Fóti-úti felüljárótól az Óceánárok-utcáig. A szakmai kérdés Dorner Lajos szerint az, hogy a metró új végállomása Rákospalota-Újpesten, vagy Káposztásmegyeren legyen-e, a metrót és a villamost ugyanis nincs értelme párhuzamosan járatni. Káposztásmegyeren jobban kialakítható 6–8 metrószerelvényhez szükséges tároló kocsiszín, nagyobb P+R-nek van hely, és rendelkezésre áll a telek is.

Vélhetőleg erre is választ vár a BKK Városkutatás Kft-től a busz-, vonat-, és metró/villamosközlekedés összehangolása mellett. A tervnek eleme egy káposztásmegyeri vonatmegálló kialakítása is.

Jönnek az új Mercedesek

Májustól 159 új autóbusz áll forgalomba Budapesten, ebből 79 lesz kéttengelyes szóló jármű, 80 pedig csuklós kivitelű.

A teljesen alacsonypadlós, klimatizált, Citaro 2 típusú járművek első darabjai az elmúlt napokban készültek el a BKK közleménye szerint, az első buszok rövidesen megérkeznek Magyarországra.

A buszokat a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervező cége, a BKK megbízásából a VT-Transman üzemelteti majd. Az új buszok érkezésével 7 év szünet után érkeznek vadonatúj, teljesen alacsonypadlós buszok a fővárosba.

Az új járművek három ütemben, május, június és július első napjaitól állnak forgalomba.

A teljesen alacsonypadlós, klimatizált, Citaro 2 típusú járművek első darabjai az elmúlt napokban készültek el a BKK közleménye szerint, az első buszok rövidesen megérkeznek Magyarországra.

A buszokat a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervező cége, a BKK megbízásából a VT-Transman üzemelteti majd. Az új buszok érkezésével 7 év szünet után érkeznek vadonatúj, teljesen alacsonypadlós buszok a fővárosba.

Az új járművek három ütemben, május, június és július első napjaitól állnak forgalomba. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.