BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dömper vezeti az autópiacot

A vasárnap záruló New York-i Nemzetközi Autószalon az idén már ismét úgy villódzik, mint a válság előtt, és egyre gyakrabban hangsúlyozzák a kiállítók az üzemanyag-takarékosságot. A piacot azonban két benzinfaló jármű vezeti.

A benzin gallononkénti ára (1 amerikai gallon 3,8 liter) ismét közeledik a 4 dollárhoz, így a vásárlók jó része elvárja, hogy az új kocsik országúti fogyasztása 6 liter legyen. Ám ennek ellenére számtalan olyan benzinfaló áll az autószalon reflektorai kereszttüzében, amelyeknél egy kövér gázfröccsre személyi hitelt kell fölvenni. Ráadásul a két legkeresettebb modell – az amerikai gazdaság állapotát és a fogyasztók bizalmát egyaránt jellemző módon – a Ford F és a Chevrolet Silverado „full size” pick-up (platós kisteherautó), ezekből az első negyedévben a tavalyi azonos időszakinál 23, illetve 27 százalékkal többet, együttesen közel 220 ezret állítottak forgalomba. Pedig ezek aztán tényleg nagy fogyasztású motorral ellátott és autóbusznyi parkolóhelyet igénylő járművek. És csak utánuk következnek a toplistán az olyan valódi személyautók, mint a Nissan Altima, a Honda Accord vagy a Toyota Camry.

Három komor év után van az amerikai autópiac – kezdi elemző cikkét a Fortune a New York-i autószalon kapcsán. Az ezredforduló táján ugyanis kilenc egymást követő évben meghaladta a 16 milliót – sőt, egy ízben a 17 milliót is – az értékesített személyautók és az Észak-Amerikában akként használt pick-upok száma. Ám 2008-ban már csak 13,2 millióra, egy évre rá pedig 10,4-re esett a forgalom, ez komolyan hozzájárult a General Motors és a Chrysler csődjéhez. Az elmúlt évi értékesítési szint már elérte a 11,6 milliót, ám George Magliano, az IHS Global Insight elemzője szerint ebben az évben a 13 milliót is elérheti a forgalom, sőt, jövőre már 14,7 milliót vár. Az autószalonon nem kis érdeklődéssel fogadott előadásában folyamatos forgalombővülést vetített előre, és biztosra veszi, hogy négy év múlva ismét 17 milliós lehet a forgalomba helyezett autók száma.

A jóslat az idei első negyedéves eladási statisztikán alapul, amely szerint a tavalyi első negyedévhez képest 20,2 százalékkal több, 3,06 millió „light vehicle”, vagyis személyautó és pick-up kelt el március végéig. Ami pedig különösen érdekes, hogy az elmúlt nyár óta folyamatosan emelkedő benzinár ellenére csaknem ugyanannyi, 1,527 millió pick-up kelt el az első negyedév során, mint személy-autó, amelyből 1,537 millió talált gazdára.

Az autóipar válsága 2008-ban, a hitelválság szeptemberi kitörése előtt négy hónappal kezdődött, amikor attól rémüldözött az Egyesült Államok, hogy négy dollárra emelkedett egy gallon benzin ára. Három éve az üzemanyag példa nélküli drágaságára a vásárlási szokások megváltozásával reagált a piac: noha évtizedekig az európaiaknál jóval nagyobb, sok esetben luxusfelszereltségű pick-upok, valamint az ötméteres terepjárók (SUV) földje volt Amerika, ezek értékesítése hirtelen a mélybe zuhant. A világ benzinforgalmának harmadát ugyanis az USA használja fel, és e mennyiség felét – a világforgalom hatodát – a munkába járás emészti fel.

Az óriás járművek mai népszerűségét ugyanakkor elemzők sem értik. Márciusban – a közel-keleti krízis, a japán katasztrófa okozta termelésesés ellenére – a pick-upok értékesítése 14, a SUV kategóriáé pedig 25 százalékkal bővült. Tegyük hozzá: személykocsiból is 21 százalékkal több, összesen 654 ezer fogyott. Ez utóbbi adat azonban érthető, hiszen a Fortune cikke szerint az amerikai autóállomány átlagos kora 9,9 év. (Magyarországon 11,1 évről beszélhetünk.)

George Magliano ugyanakkor a napokban 13,3 millió darabról 12,9 millióra csökkentette idei értékesítési prognózisát. Az IHS Global Insight elemzője szerint az olajárak legalább 150 ezer, a japán katasztrófa miatt bekövetkezett gyártáscsökkenés pedig több mint 200 ezerrel szűkíti az amerikai autópiacot ebben az évben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.