Az utasokkal fizettethetik meg részben a repülési tilalom miatti veszteségeiket a légitársaságok, jóllehet a szakemberek csak enyhe jegyáremelkedésre számítanak. A járatkiesések okozta anyagi veszteség mellett ugyanakkor még nagyobb kárt okozhat a légi közlekedés megbízhatóságának megkérdőjeleződése.
A hétfői európai és amerikai árfolyamcsökkenések után tegnap már ismét emelkedtek az árfolyamok, elsősorban az európai légtér részleges megnyitásának hírére. A veszteglés okozta károkról szóló becslések azonban már így is komoly számokat emlegetnek. A Reuters által megkérdezett elemzők szerint a 3 milliárd dollárt is elérheti a hamufelhő miatt a légi- és egyéb közlekedési cégeket sújtó globális veszteség. A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) becslései pedig arról szóltak, hogy a járatkiesések napi 200 millió dolláros kárt okoznak a légitársaságoknak.
Más közgazdászok szerint ugyanakkor egyelőre nem tekinthető számottevőnek a közlekedést ért veszteség. Az osztrák Wifo kutatóintézet elemzője, Markus Marterbauer például „komolytalannak” nevezte a hamufelhő eddigi gazdasági hatásait, mivel a kiesett járatokat majd az átlagosnál jobban kihasználtak követik az akadályok elhárultával, ez jelentősen mérsékelheti a károkat az egész közlekedési ágazatban. Semmilyen hosszabb távú negatív szektorális hatást nem tart valószínűnek Cord Schellenberg német szakértő sem. Az utasok ezzel szemben enyhe, 3-4 eurós átlagos jegyár-emelkedésre számíthatnak a kiesett járatok miatt.
A légitársaságok részéről egyébként óriási nyomás nehezedett a hatóságokra és az EU-tagállamokra. Az IATA az európai kormányzatokat hibáztatta a válság nem megfelelő kezelése és az elégtelen információszolgáltatás miatt. A Lufthansa, a KLM és a Lauda Air eközben próbarepülésekkel igyekezett demonstrálni, hogy a levegő hamutartalma nem jelent számottevő veszélyt a hajtóművek teljesítményére. A német Cockpit pilóta-szakszervezet pedig azért kritizálta a hatóságokat, mert a tegnapi részleges légtérmegnyitás sok esetben a repülőgép-vezető egyéni döntésére bízta a felszállást egységes iránymutatás helyett. JK
A sokkal alacsonyabb fix költség miatt a járatok kiesése kisebb veszteséget jelent a fapadosok számára, és annak köszönhetően, hogy csak átszállás nélküli járatokat üzemeltetnek, nem kell fizetniük a csatlakozásra várakozó utasok borsos szállásköltségeit.
Jól mutatja a viszonyokat, hogy míg a British Airways nyerségének akár harmadát is „elmoshatja” egy ötnapos leállás, a Ryanair esetében csupán 5 százalék körül van ez az arány.
A sokkal alacsonyabb fix költség miatt a járatok kiesése kisebb veszteséget jelent a fapadosok számára, és annak köszönhetően, hogy csak átszállás nélküli járatokat üzemeltetnek, nem kell fizetniük a csatlakozásra várakozó utasok borsos szállásköltségeit.
Jól mutatja a viszonyokat, hogy míg a British Airways nyerségének akár harmadát is „elmoshatja” egy ötnapos leállás, a Ryanair esetében csupán 5 százalék körül van ez az arány.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.