Legkorábban hat hónapon belül, legkésőbb pedig csaknem két év múlva derülhet ki, hogy valóban összejátszottak-e a tervezett M4-es autópálya Abony–Fegyvernek közötti szakaszának építői, az ügyben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) még januárban elindította a vizsgálatot.
Erre azt követően került sor, hogy a Miniszterelnökségtől tavaly bejelentés érkezett a GVH-hoz, de a hivatal vizsgálata szerint nem volt valószínűsíthető a jogsértés – vagyis a kartell –, és ezzel a GVH lezárta az ügyet, nem indított eljárást az érintett cégek ellen.
Csakhogy a bejelentő, vagyis a Miniszterelnökség jogorvoslattal élt, és a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság hatályon kívül helyezte a GVH-nak azt a végzését, amelyben megállapította, hogy a versenyfelügyeleti eljárás indításának feltételei nem állnak fenn.
Ezek után a versenyhivatalnak nem volt más lehetősége, mint hogy érvényt szerezzen a bírósági határozatnak, vagyis vizsgálódnia kell. Erre a törvény szerint legalább hat hónap áll rendelkezésére, ami további kétszer hat hónappal meghosszabbítható, vagyis legrosszabb esetben csaknem két év múlva kerülhet pont a történet végére. Ez azonban nem szokatlan, hiszen egy-egy kartellvizsgálat általában két évig tart.
A kartellezésnél az esik a legsúlyosabb megítélés alá, amikor közbeszerzésben játszanak össze a szereplők. Ilyen esetben, ha beigazolódik a kartell, akkor a cégek legfeljebb az előző évi nettó bevételük 10 százalékára büntethetők, de a Btk. alapján akár személyi felelősség is megállapítható, ami börtönbüntetést is maga után vonhat.
Az M4-es időközben leállított építésében több cég is részt vett, de azt nem lehet tudni, hogy a GVH melyekkel szemben indított eljárást. A 29 kilométeres Abony–Fegyvernek szakaszt három részre bontották: az Abony és a Tisza közötti 13,4 kilométeres építését a Swietelsky-Colas nyerte el, a beruházás nettó összege 46,7 milliárd forint volt. A Tisza-hidat magában foglaló 2,3 kilométeres részt az A-Híd–Közgép alkotta konzorcium szerezte meg, a munkálatokat 32,59 milliárd forintért vállalta. A Tisza-hídtól Fegyvernekig tartó, mintegy 13,2 kilométeres szakasz beruházója a Strabag volt, amely nettó 31,5 milliárd forintért vállalta a munkát. A kivitelezés 2013-ban kezdődött meg, és az eredeti tervek szerint idén már be is kellett volna fejezni, de a kormány leállította a beruházást. Debmút Rt., Egút Rt., Hídépítő Rt., Strabag Rt.) versenytörvénybe ütköző megállapodást kötöttek, és ezért a GVH hétmilliárd forint bírságot szabott ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.