BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Előremenekülő taxicégek

Gödörben a taxipiac: tíz-húsz százalékkal csökkent a fuvarok száma az idén, a korábbinál pedig több taxis dobta be a törülközőt. Ez pedig a főképp a tagdíjaikból élő fuvarszervező társaságoknak is jelentős bevételkiesést jelent. A Világgazdaság által megkérdezett piaci szereplők a hagyományos válságkezelő intézkedések mellett az előremenekülés stratégiáját választották: komoly modernizálásba kezdtek.

„A válság szinte azonnal begyűrűzött a szakmába, ez főképpen a céges szerződött ügyfelek esetében érződött: a vállalatok az elsők között a taxizásra költött összegen próbáltak meg spórolni” – mondta a Világgazdaságnak Tamás Miklós, a City Taxi és egyben a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének elnöke. A társaság vezetője elmondta: a fuvarszámuk az idén mintegy

10-12 százalékkal esett vissza.

„Márciusig erőteljes volt a zuhanás, azóta alacsony szinten stagnál a piac” – mondta lapunknak Sipeki József, a Tele5 Taxit üzemeltető Buda Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: az emberek már csak akkor ülnek taxiba, ha nagyon muszáj. Míg tavaly havi 120 ezer körüli utasszáma volt a cégnek, addig mostanában jó, ha 95 ezer megrendelés érkezik be egy hónapban.

A Főtaxi utasainak száma is 10-15 százalékkal csökkent – mondta lapunknak Hausz Gyula, a Főtaxi Zrt. vezérigazgatója. Mint mondta: társaságuk zömmel a lakossági ügyfelekre koncentrál, a céges szerződött partnereik közül volt, aki elment, de jöttek újak is. A fuvarcsökkenés egyébként nem közvetlenül jelentkezik a fuvarszervező cégek árbevételében, ők ugyanis túlnyomórészt a taxisok által a diszpécserszolgáltatásukért fizetett díjból élnek, amely a sofőrök számának a függvénye. Azt persze már megérzik, ha a kevesebb ügyfél miatt a vezetőik feladják az ipart, vagy más taxitársaságokhoz szerződnek. „A Főtaxi flottája 2009-ben átlagosan 740 autóból áll, ez 2008-hoz képest a fuvarszámmal arányosan csökkent” – mondta Hausz Gyula.

Sipeki József szerint a forgalom visszaesése miatt még soha nem ment tönkre annyi taxis, mint az idei évben. Úgy számolnak, hogy év végéig száznál is többen hagyhatják abba a taxizást, vagy pártolhatnak át szerencsét próbálni más szolgáltatóhoz. „A létszámunk így 650 fő körülire csökkenhet, ez érzékenyen érinti az árbevételünket” – mondta. A City Taxinál úgy döntöttek, hogy az eltávozott kollégákat nem pótolják újak felvételével, így az idén körülbelül 60 fővel csökkent a sofőrjeik száma. „Ezzel a taxisaink megélhetését is védjük, mert kevesebben kell osztozniuk a megrendeléseken” – mondta Tamás Miklós.

A taxitársaságok hasonló módszerekkel igyekeznek minimalizálni a krízis káros hatásait. Sipeki József szerint válságkezelésre a fuvarszervező cégeknek egyébként sincs nagy mozgásterük: költségcsökkentést jóformán csak az alkalmazottak, legfőképpen a diszpécserközpontban dolgozók számának csökkentésével tudnak elérni. „A válság idején előre kell menekülni, mi is jelentős beruházásokat hajtottunk végre a közelmúltban: minden autót felszereltünk hitelkártya-olvasóval, bevezettük a »félcsendes« címkiadást és központi elszámoló rendszert indítunk be. A következő lépés a GPS-alapú címkiadás lesz, amely szinte a teljes folyamatot automatizálja a rendelés felvétele után” – mondta.

A Főtaxinál is igyekeztek ra-

cionalizálni a költségeiket: nem volt béremelés a cégnél, de a működés hatékonyságát is igyekeznek növelni. „Ennek egyik formája a fejlesztés: a bankkártya-elfogadó POS-terminálok elhelyezése a taxikban és a diszpécserközpont modernizálása” – mondta Hausz Gyula.

Tamás Miklós hozzátette: az utasbarát fejlesztések (POS-terminált szereltek minden autóba, bevezették a csipkártyás azonosítást, illetve egy weboldalon keresztül az online ellenőrzést) mellett a City Taxinál a még erőteljesebb marketingtevékenységre helyezték a hangsúlyt, hogy a nehéz időkben is minél több ügyfelet vonzzanak.

éles verseny

Budapesten körülbelül 13-14 taxitársaság működik, a szám folyamatosan változik, mert sorra alakulnak és szűnnek meg alig 5–30 autóval rendelkező minicégek. A piacon 5-7 cég számít meghatározónak, náluk dolgozik a fővárosi taxisok több mint fele. A becslések szerint Budapest útjain 5400-5600 taxis furikázik nap mint nap, ez a szám a válság miatt érezhetően megcsappant.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.