Gödörben a taxipiac: tíz-húsz százalékkal csökkent a fuvarok száma az idén, a korábbinál pedig több taxis dobta be a törülközőt. Ez pedig a főképp a tagdíjaikból élő fuvarszervező társaságoknak is jelentős bevételkiesést jelent. A Világgazdaság által megkérdezett piaci szereplők a hagyományos válságkezelő intézkedések mellett az előremenekülés stratégiáját választották: komoly modernizálásba kezdtek.
„A válság szinte azonnal begyűrűzött a szakmába, ez főképpen a céges szerződött ügyfelek esetében érződött: a vállalatok az elsők között a taxizásra költött összegen próbáltak meg spórolni” – mondta a Világgazdaságnak Tamás Miklós, a City Taxi és egyben a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének elnöke. A társaság vezetője elmondta: a fuvarszámuk az idén mintegy
10-12 százalékkal esett vissza.
„Márciusig erőteljes volt a zuhanás, azóta alacsony szinten stagnál a piac” – mondta lapunknak Sipeki József, a Tele5 Taxit üzemeltető Buda Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: az emberek már csak akkor ülnek taxiba, ha nagyon muszáj. Míg tavaly havi 120 ezer körüli utasszáma volt a cégnek, addig mostanában jó, ha 95 ezer megrendelés érkezik be egy hónapban.
A Főtaxi utasainak száma is 10-15 százalékkal csökkent – mondta lapunknak Hausz Gyula, a Főtaxi Zrt. vezérigazgatója. Mint mondta: társaságuk zömmel a lakossági ügyfelekre koncentrál, a céges szerződött partnereik közül volt, aki elment, de jöttek újak is. A fuvarcsökkenés egyébként nem közvetlenül jelentkezik a fuvarszervező cégek árbevételében, ők ugyanis túlnyomórészt a taxisok által a diszpécserszolgáltatásukért fizetett díjból élnek, amely a sofőrök számának a függvénye. Azt persze már megérzik, ha a kevesebb ügyfél miatt a vezetőik feladják az ipart, vagy más taxitársaságokhoz szerződnek. „A Főtaxi flottája 2009-ben átlagosan 740 autóból áll, ez 2008-hoz képest a fuvarszámmal arányosan csökkent” – mondta Hausz Gyula.
Sipeki József szerint a forgalom visszaesése miatt még soha nem ment tönkre annyi taxis, mint az idei évben. Úgy számolnak, hogy év végéig száznál is többen hagyhatják abba a taxizást, vagy pártolhatnak át szerencsét próbálni más szolgáltatóhoz. „A létszámunk így 650 fő körülire csökkenhet, ez érzékenyen érinti az árbevételünket” – mondta. A City Taxinál úgy döntöttek, hogy az eltávozott kollégákat nem pótolják újak felvételével, így az idén körülbelül 60 fővel csökkent a sofőrjeik száma. „Ezzel a taxisaink megélhetését is védjük, mert kevesebben kell osztozniuk a megrendeléseken” – mondta Tamás Miklós.
A taxitársaságok hasonló módszerekkel igyekeznek minimalizálni a krízis káros hatásait. Sipeki József szerint válságkezelésre a fuvarszervező cégeknek egyébként sincs nagy mozgásterük: költségcsökkentést jóformán csak az alkalmazottak, legfőképpen a diszpécserközpontban dolgozók számának csökkentésével tudnak elérni. „A válság idején előre kell menekülni, mi is jelentős beruházásokat hajtottunk végre a közelmúltban: minden autót felszereltünk hitelkártya-olvasóval, bevezettük a »félcsendes« címkiadást és központi elszámoló rendszert indítunk be. A következő lépés a GPS-alapú címkiadás lesz, amely szinte a teljes folyamatot automatizálja a rendelés felvétele után” – mondta.
A Főtaxinál is igyekeztek ra-
cionalizálni a költségeiket: nem volt béremelés a cégnél, de a működés hatékonyságát is igyekeznek növelni. „Ennek egyik formája a fejlesztés: a bankkártya-elfogadó POS-terminálok elhelyezése a taxikban és a diszpécserközpont modernizálása” – mondta Hausz Gyula.
Tamás Miklós hozzátette: az utasbarát fejlesztések (POS-terminált szereltek minden autóba, bevezették a csipkártyás azonosítást, illetve egy weboldalon keresztül az online ellenőrzést) mellett a City Taxinál a még erőteljesebb marketingtevékenységre helyezték a hangsúlyt, hogy a nehéz időkben is minél több ügyfelet vonzzanak.
éles verseny
Budapesten körülbelül 13-14 taxitársaság működik, a szám folyamatosan változik, mert sorra alakulnak és szűnnek meg alig 5–30 autóval rendelkező minicégek. A piacon 5-7 cég számít meghatározónak, náluk dolgozik a fővárosi taxisok több mint fele. A becslések szerint Budapest útjain 5400-5600 taxis furikázik nap mint nap, ez a szám a válság miatt érezhetően megcsappant.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.