A 2012. évi konszolidált adatok is egyértelműen azt mutatják, hogy a MÁV csoport a korábbi időszakoknál jelentősen hatékonyabban, takarékosabban gazdálkodott. A vállalatcsoport konszolidált eredménye 2,3 milliárd forint – közölte a társaság.
Szerintük nagy előrelépés az, hogy – a korábbi évekkel ellentétben – a Magyar Állam és a MÁV Zrt. között megkötött, 2011-2015. évekre szóló pályaműködtetői szerződés keretében az állam a vasúti infrastruktúra működtetési költségeit megtéríti, vagy garanciát vállal a pótlólagos forrásbevonásra. A közszolgáltatási szerződések megléte képezi az alapot a MÁV és a MÁV-START üzleti tevékenységének hosszú távú tervezéséhez.
Évtizedek óta először pozitív eredmény
Évtizedek óta 2012-ben volt először pozitív (2,9 milliárd forint) az anyavállalat MÁV Zrt. üzemi eredménye, ami egyértelműen a hatékonyabb gazdálkodást, valamint a kiegyensúlyozottabb állami finanszírozást mutatja.
A pályaműködtetés 2012-ben nullszaldós eredménnyel zárt, a 2011-ben megkötött pályaműködtetési szerződés alapján folyósított összesen 67 milliárd forint állami költségtérítésnek is köszönhetően. A nyereséges gazdálkodás mellett az anyavállalat 6,5 milliárd forintos vesztesége alapvetően a historikus adósságterhekhez kapcsolódik. A korábbi évek finanszírozási hiányainak kamatköltségei a társaságra jelentős veszteséget, törlesztési kötelezettséget rónak – részletezi a társaság.
Felszámolják a párhuzamosságokat
Kiemelik: a MÁV-nál folyik a megörökölt, cégcsoporton belül lévő párhuzamosságok felszámolása, cél a szinergiák kihasználása, költséghatékony technológiai fejlesztések zajlanak, valamint a szervezetben meglévő tartalékok hasznosítása, a folyamatok újraszervezése. Korábban külső vállalkozók által végzett feladatok ellátása is cégcsoporton belül történik. Így például a visszaszervezett felsővezeték-karbantartás milliárdos megtakarítást jelent, valamint a MÁV pályakarbantartó- és javító leányvállalatai is – a korábbi évekkel ellentétben – alapvetően saját munkaerőt vesznek igénybe.
A csoport beruházásainak zömét az anyavállalat korábbi években elmaradt pályainfrastruktúra felújítási munkáinak megvalósítása, valamint a jármű-beruházások tették ki. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által állami és uniós forrásból megvalósított pályafejlesztések 2012. évben 74 Mrd Ft összegben valósultak meg.
Egyre több az utas
A személyszállító leányvállalat MÁV-START Zrt. 2012. évi 2,2 Mrd Ft-os nyeresége meghaladta a bázis évit, alapvetően a nemzetközi személyforgalmi teljesítményekkel összefüggésben, piaci bevétel növelés révén, a közszolgáltatás nullszaldóra történő állami finanszírozásával. A bázishoz képest javult a nemzetközi forgalomban közlekedtetett vonatok eredménye. Belföldi forgalomban (142,5 millió utasfő) nőtt a fizető utasok, ezen belül a teljes árú jeggyel utazók száma, javult az ülőhely kihasználtság.
A MÁV-START Zrt. mintegy 9 milliárd forintos hatékonyságjavulást, jelentős költségmegtakarításokat (karbantartás, vontatási célú villamos energia, biztosítási díjak csökkenése stb.) ért el a bázishoz képest. A MÁV-START Zrt. eredménypozíciója 2012-ben – az állami szerepvállalást is figyelembe véve – 0,9 milliárd forinttal javult, úgy, hogy közben az állami költségtérítés 4,8 milliárd forinttal, a szociálpolitikai menetdíj hozzájárulás 3,3 milliárd forinttal csökkent a bázishoz képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.