„Minden más szempontnál fontosabb volt a megnyitás az öt, július elején újraindult vasútvonalon. Ezért született meg az a kompromisszum, hogy nyáron az iskolaszünet és szabadságolások miatt visszaeső utasszámot átmenetileg kevesebb járat szállítsa. A szeptemberi iskolakezdésig lesz idő a helyiekkel, önkormányzatokkal való találkozásra, a számukra megfelelő menetrendek kidolgozására. Túlzók tehát az újraindított járatok menetrendjének elszabotálását állító vádak” – válaszolt a Világgazdaságnak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára. Völner Pál emlékeztetett: az öt szárnyvonalon egyelőre szűkített, kísérleti menetrend szerint járnak a vonatok. A minisztériumnak két fő elvárása volt a MÁV-Starttal szemben a vonatindulások időpontjának meghatározásakor: tegye lehetővé a reggeli munkába és iskolába járást – természetesen visszautazással –, illetve biztosítson csatlakozást a Budapestre és más nagyvárosokba tartó járatokhoz. „A MÁV által kidolgozott menetrendek ilyen sorvezető alapján készültek” – szögezte le. A vonatpárok száma az őszi iskolakezdéstől a tervek szerint növekszik.
Az államtitkár nem ért egyet azzal, hogy biztosan érdemi utasszám-emelkedést hozna a kétóránkénti, ütemes menetrend bevezetése az érintett mellékvonalakon. A legtöbb utas reggel és délután használhatja a vonatokat, iskolába menet, munkahelyről jövet. Bár a kétóránkénti közlekedés csak az üzemanyagban jelentene pluszköltséget, több viszonylaton a bezárás előtti szinten zajló teherforgalom elől venné el a helyet.
Külön utasszámláló projektet nem kell indítani az újranyitott vonalakon, a forgalmi adatokat egyelőre nem is veszik figyelembe. Lehet, hogy azok éppen azt mutatnák, az őszi, bővített menetrend bevezetése után sem lesz jelentős forgalom az öt érintett mellékvonalon. Vagy kiderülhet, más vonalakon is kihasználatlanul közlekednek a szerelvények, például ott, ahol az előző kormány idején csak politikai nyomásra maradtak meg az amúgy leállításra ítélt járatok. Felvetésünkre az államtitkár kijelentette: nem elvárás, hogy a szűkített önköltségen felüli vasúti kiadások megtérüljenek a jegybevételekből. Társadalmi szempontból ugyanis fontosabb a vasút lakosságmegtartó szerepe.
„A MÁV fejlődése hosszú évek óta, akár több évtizede megrekedt, annak ellenére, hogy a közelmúltban voltak járműbeszerzések. Tény, a további fejlesztéseknek anyagi akadályai vannak, de a modernizálást folytatni kell. Azokon a fővonalakon, ahol ez megtörtént, a változás a vonatok kihasználtságán is érezhető” – jelentette ki Völner Pál. Az államtitkár – elejét kívánván venni a spekulációknak – a további mellékvonal-újranyitások pontos idejéről nem nyilatkozott, ahogyan a MÁV élén várható változtatásokról sem. Utóbbi kapcsán úgy érzi, helyesebb, ha az elnök-vezérigazgató Szarvas Ferencnek van nagyobb mozgástere.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.