A Budapesti Közlekedési Központtól kapott tájékoztatás szerint a havi Budapest-bérletek 70 százalékát vásárolják meg a magánszemélyek, 30 százalékát pedig a közületek. Az éves bérleteknél más az arány: 16-20 százaléknyit szereznek be a magánszemélyek, a többit a közületek.
Megkérdeztük az érintett rendeletet hozó Fővárosi Önkormányzatot a vevők közötti különbségtétel okáról, de a december 11-én elküldött kérdéseinkre nem kaptunk választ, többszöri, telefonos sürgetésre sem. Hiába érdeklődött a Metropol újság is, amely azt szerette volna megtudni, hogy a cafetéria-rendszerben vásárló magánszemélyek miért esnek el szintén a 10 százalékos bérletár-csökkentéstől. (Egyébként ez utóbbi esetben is a munkáltató veszi meg alkalmazottja számára a bérletet.)
Így most aközött kell választania a cafetériás munkavállalónak, hogy a rezsicsökkentés lehetőségének kihasználása érdekében megvásárolja-e saját magának a bérletet, hogy éves szinten 1,2 havi bérlet árát takaríthassa meg, vagy maradjon-e a cafetérián belül, de ekkor kimarad a 10 százalékos árcsökkentésből.
Jó eséllyel az a magánszemély és a közületi vásárlók közötti különbségtétel oka, hogy a rezsicsökkentéssel a döntéshozó közvetlenül a lakosságnak, és nem a munkáltatóknak kíván segíteni. Ám még így is nyitott, hogy a cafetérián belül miért nem kaphatja olcsóbban a bérletet a dolgozó. Meg szerettük volna kérdezni Németh Szilárdot, az Országgyűlés rezsicsökkentésért felelős munkacsoportjának vezetőjét, de a karácsony előtti zsúfolt időszakban már nem tudott lapunknak nyilatkozni.
Ráadásul van más szépséghibája is a bérletárak lefaragásának. Kizárólag a fővárosi tömegközlekedés résztvevőinek kedvez, mert a személyszállítási törvény szerint eleve csak Budapesten kötelező tömegközlekedést fenntartani. A többi településen a helyi önkormányzat dönti el, hogy fenntart-e, vagy megrendel-e ilyen szolgáltatást valamely társaságtól. Maga dönt a tarifákról is. A Világgazdaság információi szerint van példa 2014-es jegyárcsökkentésre, de kis mértékű emelésre is.
Megint más a helyzet a helyközi és a távolsági buszközlekedés esetében, ahol a szolgáltatást a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NMF) rendeli meg a Volán társaságoktól, és az NFM dönt a tarifákról, kedvezményekről is. 2014-ben ezek a díjak sem nőnek, ahogyan az NFM által megrendelt vasúti személyszállítási tarifák sem emelkednek majd.
Jellemző az árak szinten tartása
A szegedi önkormányzat ma dönt a 2014-es árakról. „A tervezet szerint nem nőnek sem a jegy-, sem a bérletárak, bizonyos változások azonban lehetnek” – közölte Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója. Az egyik változás szerint a havi bérlet mellett megjelenik a 30 napos is, a másik szerint pedig a jegyeket csak a váltás évében és az azutáni, egy évben lehetne felhasználni. Ez utóbbi korlátozásra azért van szükség, mert az eddigi, korlátlan idejű felhasználhatóság többeket visszaélésre csábított. Az idei szinten maradnak a miskolci és a debreceni tömegközlekedési árak is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.