BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Folytatnák a liberalizálást

Óránként 120-160 kilométer sebességű vasút a régiós cél

„Európa kettészakadt voltára, a két régió eltérő fejlettségére, a keleti oldal korlátozottabb finanszírozási képességeire hívtuk fel lengyel kollégámmal az EU alelnöke, egyben közlekedési biztosa figyelmét” – tájékoztatta lapunkat a szerdán szűk körben Siim Kallasszal folytatott beszélgetésről Berényi János, a CER uniós vasúti szövetség igazgatósági tagja. Siim Kallas a CER igazgatósági ülésén elmondta, hogy térségünk problémájával tisztában van, de szerinte nem feltétlenül a legdrágább fejlesztéseken keresztül vezet az út a minőségi személyszállításhoz. Nem biztos például, hogy régiónknak nagy sebességű vasutat kell építenie, hiszen az csak nagy távolságokon és nagy tömegek szállítása esetén gazdaságos, ekkora utazási igény viszont nem jellemző az új uniós tagországokban (Lengyelországot kivéve, ahol épp egy ilyen tender folyik). Annál reálisabb cél az óránként 120-160 kilométeres átlagsebesség elérése.

A CER igazgatósága előtt Siim Kallas ismertette az egységes európai vasút létrejöttét segítő és később nagy nyilvánosság előtt is elhangzott (VG, 2010. szept. 22.) terveket. Ezekből Berényi János azt emelte ki lapunknak, hogy Kallas szerint „tűzzel-vassal” azonos versenyfeltételeket kell teremteni a közút és a vasút között. Ennek eszköze lehet az elektronikus, használatarányos útdíj bevezetése, valamint az, hogy a környezeti károk elhárításának vonzatait az okozónak kell viselnie. Meg kell szabadítani a vasutat a korábbi évtizedekben felhalmozott, úgynevezett történelmi adósságoktól, és kiszámítható közszolgáltatási szerződéseket kell kötni velük. Európa-szerte folytatni kell a vasúti piac liberalizálását és privát befektetők bevonását a vasút üzemeltetésébe. A magántőkének ugyanis nagyobb a lobbiereje, mint a politikafüggő államinak. A szabályozás szerepe elsősorban a független vasúti hivatalon keresztül érvényesülne. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) függetlenségére vonatkozó kérdésünk kapcsán Berényi János bizakodásának adott hangot, mert úgy véli, hogy Siim Kallas mellett az új magyar kormány is vasútbarát. „A döntéshozók tisztában vannak az uniós elvárásokkal. Nyilván azok mentén járnak majd el az NKH átalakítása során, és lépnek a még az NKH-n belül működő Vasúti Hivatal EU által elvárt függetlensége terén is” – mondta. BHL

A németek költenek

A 82 millió lakosú Németország évi 9,7 milliárd eurót költ közlekedési infrastruktúrára, ezen belül 3,9 milliárdot a vasútra.

De még ennél is többre lenne szükség Peter Ramsauer német szövetségi közlekedési miniszter szerint, aki a CER közgyűlésén kiállt az EU vasúti piacának teljes liberalizálása mellett, sürgette az EU egészében érvényes egységes mozdonyvezetői jogosítvány bevezetését, s hogy az uniós tagállamok polgárai utasbarát módon egyetlen jegy megvételével utazhassanak bárhová az EU-ban.

De még ennél is többre lenne szükség Peter Ramsauer német szövetségi közlekedési miniszter szerint, aki a CER közgyűlésén kiállt az EU vasúti piacának teljes liberalizálása mellett, sürgette az EU egészében érvényes egységes mozdonyvezetői jogosítvány bevezetését, s hogy az uniós tagállamok polgárai utasbarát módon egyetlen jegy megvételével utazhassanak bárhová az EU-ban.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.