BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fuvarozás: Újabb terv az áfacsalások ellen

Az Országgyűlésnek két hete benyújtott adótörvény-tervezet szerint jövőre elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert vezetnek be az áfacsalások visszaszorítására

Elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert (EKAER) vezetnek be az áfacsalások visszaszorítására. A rendszer célja az áruk valós útjának nyomon követése, hogy Magyarországon ne hozhassanak forgalomba olyan árut, amelyet előzetesen nem jelentettek be az adóhatóságnak. Az EKAER minden egyes ilyen tevékenységhez 15 napra érvényes azonosító számot rendel.

Csakhogy ez alatt a két hét alatt ugyanazzal az EKAER számmal elég sok árut küldhetnek az áfacsalásra szakosodott vállalkozók, úgyhogy ebben a tekintetben nyilván alapos pontosításra szorul a tervezet. A bejelentési kötelezettség az útdíjköteles, azaz 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművel végzett fuvarozásra vonatkozik, kivéve az úgynevezett kockázatos termékeket, amelyeknél ennél alacsonyabb össztömegű gépjárművel történő fuvarozás esetén is bejelentési kötelezettség terheli az adózót.

Ezzel kapcsolatban Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára elmondta, hogy élelmiszereknél 250 kilogramm illetve 250 ezer forintos érték fölött, egyéb termékeknél 500 kilogramm és egymillió forint fölött szintén jelenteni kell. Hogy az egyéb termékek közé mi tartozik, a későbbiekben külön jogszabály fogja meghatározni, de az OKSZ az élelmiszerekkel kapcsolatos határértéket túl alacsonynak tartja. Gondoljunk csak egy gazdálkodóra, aki a Nagybanira sok mázsa zöldséget-gyümölcsöt is szállít egyszerre.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete főtitkára szerint az EKAER az áruk feladóira illetve fogadóira ró jelentős adminisztratív kötelezettséget. Magyarországon naponta több mint 100 ezer szállítási feladatot teljesítenek a fuvarozók, ugyanakkor a tervezetből arra lehet következtetni, hogy egy teherautó csak akkor indulhat el, ha a megrendelő megkapta az EKAER számot az adóhatóságtól.

Szakmai egyeztetések még nem voltak és talán ennek következménye, hogy a tervezet mintha kissé leegyszerűsítené a fuvarozók tevékenységét: a teherautó nem csak két pont közt megy, hanem gyakran több fel- és lerakóhelyet is érint a gyűjtő-terítő szállítás során. „Azt feltétlenül támogatjuk, hogy gátat szabjanak az áfacsalásoknak, de egyelőre nem látjuk, hogyan lehetne ezt a célt zökkenőmentesen megvalósítani az EKAER révén” – mondta Karmos Gábor.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.