Minderről Mosóczi László, az egyesület ügyvezető elnöke nyilatkozott a Világgazdaságnak, de hangsúlyozta: a várható hatásokkal kapcsolatban még csak kiinduló következtetéseket vonhatunk le, hiszen több részlet nem ismert az indulás pontos körülményeiről, vagy a kompenzációs csomagról. Ám akárhogy is alakul, a Hungrail minden olyan intézkedést üdvözöl, amely segíti a vasúti árufuvarozás piaci részarányának növelését. Ez az arány ma Magyarországon 19, Ausztriában 39, Szlovákiában 22 százalék.
A szakember tájékoztatása szerint az e-útdíj költségszintjét már többször, többféleképpen próbálták összehasonlítani a vasúti pályahasználati díjjal, azonban a vasúti árufuvarozás területén cégtől függően más és más szintet képviselnek a díjak, valamint a hozzátartozó szolgáltatások, amelyek szintén az infrastruktúra használatához kapcsolódnak.
Általánosságban azt lehet mondani, hogy a vasúton az összköltségnek 30-35 százalékát teszi ki a pályahasználati díj. Ugyanakkor vannak eltérő adottságok: míg a vasúti árufuvarozásban nincsenek ingyenes szakaszok, a közútnál jelenleg az úthálózatnak csak meghatározott része lesz díjköteles. Az olyan európai országokban, amelyek már bevezették az e-útdíjat, középtávon 2-6 százalékkal nőtt a vasúton szállított ár mennyisége. A tavalyi 46 millió tonnás magyarországi volumen alapján így éves szinten közel 3 millió tonna növekedésre lehet számítani. Ennél nagyobb arányú előrelépés remélhető az e-útdíj bevezetésével a környezetterhelés terén, főleg a közúti ágazaton belül, javulni fog a kapacitások kihasználtsága, és az útvonaltervezés optimalizálása is. Reményeik szerint a változások további hatásaként nem fognak megjelenni a magyar utakon az óriáskamionok.
A Hungrail szerint át kellene gondolni, hogy útdíj kedvezményt kapjanak a vasútra ráhordó közúti szállítók. Kedvezményt kellene adni az intermodális központok területére történő fuvarozásnak is. A Hungrail kidolgozza azokat a vizsgálati modelleket, amely alapján tagvállalataival megfelelően értékelheti az e-útdíj hatásait, hogy megfelelően reagálhassanak a hatásokra. Többek között érdemes lesz megvizsgálni a ro-la fuvarozásnak az újraélesztését.
A szakmai szervezetben képviselt árufuvarozási vállalatok teljesítménye meghaladja az évi 42 millió tonnát, a személyszállítással foglalkozó társaságok évente csaknem 150 millió utast juttatnak el célállomásaikra.
Az egyesület az idén először képviseltette magát a napokban zárult Transport Logistic szakkiállításon. A Nemzeti Külgazdasági Hivatallal (HITA) együttműködve, 9 magyar cég mutatkozott be a közös, nemzeti standon. Közleménye szerint e partnerség tette lehetővé a magyar vasúti ágazat és az ahhoz kapcsolódó fontos vállalkozások és szervezetek képviselőinek a bemutatkozást.
A szakmai szervezetben képviselt árufuvarozási vállalatok teljesítménye meghaladja az évi 42 millió tonnát, a személyszállítással foglalkozó társaságok évente csaknem 150 millió utast juttatnak el célállomásaikra.
Az egyesület az idén először képviseltette magát a napokban zárult Transport Logistic szakkiállításon. A Nemzeti Külgazdasági Hivatallal (HITA) együttműködve, 9 magyar cég mutatkozott be a közös, nemzeti standon. Közleménye szerint e partnerség tette lehetővé a magyar vasúti ágazat és az ahhoz kapcsolódó fontos vállalkozások és szervezetek képviselőinek a bemutatkozást. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.