BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jön a GYSEV-vonattender

A vasúttársaság kiszervezés helyett inkább visszaszervez egyes tevékenységeket

„A GYSEV Zrt. napokon belül kiírja négy villamos motorvonat beszerzési pályázatát. A járműveknek alacsony padlósaknak és akadálymentesítetteknek kell lenniük, s persze meg kell felelniük az uniós előírásoknak is. Emeleteset viszont nem szeretne a társaság. Terveink szerint az új vonatok 2011 végén már üzembe állnának” – mondta a Világgazdaságnak adott interjújában a társaság elnök-vezérigazgatója. Dávid Ilona szerint elképzelhető, hogy a vonatok karbantartása Magyarországon történik majd, de itteni összeszerelés, beszállítás nyilván nem követelhető meg a viszonylag kis számú gyártótól. A motorvonatoknak az első öt évben kizárólag magyarországi pályákon kell futniuk, később viszont külföldön is használná őket a GYSEV, hiszen élettartamuk mintegy 35 éves lesz. Ezért opcionálisan két áramnemű vonatok szállítására várnak majd ajánlatokat.

A beszerzés annak a 48 milliárd forintos, 85 százalékban uniós támogatású projektnek a része, amelynek során teljes vágánycsere történt a Sopron– Szombathely–Szentgotthárd vonalon. A motorvonatok segíthetnek a társaság számára a személyszállítási piac teljes, uniós megnyitására való felkészülésben, de ez csak a legújabb lesz az eddig már megtett lépések sorában. Legutóbb 15 Schlieren személykocsit is vásárolt a cég, ezeket a MÁV-Bombardier Dunakeszin működő járműjavítójában újíttatta fel. „A nemzetközi piacon egyébként is jelen vagyunk, hiszen vonalaink egy része Ausztriában működik. Teljes mértékben megfelelünk az ottani minőségi elvárásoknak, és ugyanazokat a szolgáltatásokat kínáljuk Magyararországon is” – mondta Dávid Ilona. A GYSEV december közepétől a mostaninál gyorsabban, óránként 120 kilométeres sebességgel közlekedteti a vonatokat a felújított vonalakon, és a járművek száma is nőni fog.

A cég a hazai személyszállítási piacon a busztársaságokkal és az önkormányzatokkal való szorosabb együttműködésen s az egyre jobb utaskiszolgáláson keresztül is szeretne erősíteni. A Vasi Volánnal máris szorosak a kapcsolatai, és hasonló kiépítésén dolgozik a Kisalföld Volánnal is. Bár a GYSEV nem lesz része a hamarosan megalakítandó nemzeti közlekedési holdingnak, azzal szorosan együtt fog működni, sőt, a szakmai munkájában is részt vesz majd – tudtuk meg az elnök-vezérigazgatótól.

Az áruszállításban is a speditőrökkel és a piac más szereplőivel való kooperáció a további terjeszkedés egyik eszköze. Tavaly – a MÁV Cargo eladásához kapcsolódó uniós elvárásnak eleget téve – a GYSEV önálló társaságba szervezte áruszállítását. A tevékenység azonban csak 2011-ben kerül ki a leányvállalathoz, vagyis ebben az évben még az anyacégen belül folyt.

A társaság élére három hónapja állított Dávid Ilona a cég teljes átvilágításával indította munkáját. Az átvilágítás egyes területeken már lezárult, az eddigi eredmények nem tártak fel érdemi problémákat a gazdálkodásban. Ami kisebb hiányosságot mégis találtak, azt hamarosan kijavítják. „Az átvilágítás fő célja nem a hibakeresés, hanem az volt, hogy az új vezetés alaposabban, mélyebben megismerhesse a GYSEV működését” – mondta Dávid Ilona.

Új törekvés a társaságnál a tevékenységek be-, illetve viszszaszervezése. Ezzel a hazai vállalatok körében jellemző folyamattal ellentétes irányt választott a cég, ám döntése gazdasági és foglalkoztatási megfontolásból is jó lépésnek bizonyult. Külső társaságoktól visszavette például a karbantartást és a takarítást, s más tevékenységek beszervezését is vizsgálja. „Ha a hatékonyságjavítás során egyes dolgozók fölöslegessé válnak, nem arra törekszünk, hogy elküldjük őket, hanem hogy új feladatot találjunk számukra” – mondta Dávid Ilona.

A GYSEV 65,6 százaléka a magyar állam, 28,2 százaléka az osztrák állam és 6,2 százaléka a Strabag SE kezében van. Tavaly 4,8 millió utast szállított és 5 millió tonna árut továbbított.

Indul a Liszt-mozdony

A társaság a Liszt Ferenc-emlékév alkalmából a magyar zeneszerzőt idéző díszbe öltöztette 12 Taurus mozdonya egyikét.

A mozdony minden állomásra Liszt második Magyar rapszódiáját muzsikálva fog beérkezni. A soproni mozdonyavató ünnepségen Schváb Zoltán, a szaktárca helyettes államtitkára azt mondta, hogy a GYSEV tevékenysége mintaértékű, az általa kezelt állami vagyont folyamatosan gyarapítja, élvezi a tulajdonos töretlen bizalmát.

A tárca előtt álló feladatok kapcsán lapunknak kifejtette, hogy meg kell kétszerezni a ro-la forgalom évi 700 millió forintos állami támogatását.

A mozdony minden állomásra Liszt második Magyar rapszódiáját muzsikálva fog beérkezni. A soproni mozdonyavató ünnepségen Schváb Zoltán, a szaktárca helyettes államtitkára azt mondta, hogy a GYSEV tevékenysége mintaértékű, az általa kezelt állami vagyont folyamatosan gyarapítja, élvezi a tulajdonos töretlen bizalmát.

A tárca előtt álló feladatok kapcsán lapunknak kifejtette, hogy meg kell kétszerezni a ro-la forgalom évi 700 millió forintos állami támogatását. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.