Fogyasztóvédelem. Kemény lobbiharc bontakozott ki az európai légitársaságok és a fogyasztóvédő szervezetek között a légi utasok kompenzációjára vonatkozó EU-szabályozás folyamatban lévő módosítása kapcsán. A tét annak a tavaly novemberi európai bírósági döntésnek az unió egészében való érvényesítése, amely szerint a három óránál hosszabb késésekért a járattörléssel egyenértékű kártérítést kell fizetniük a légitársaságoknak. Ez azt jelentené, hogy nem lenne elég ételt-italt (és esetleg éjszakai szállást) biztosítani a várakozóknak, hanem 250–600 euró közötti kárpótlás is járna.
Az Európai Bíróság tavaly novemberben hozott döntését lelkesen üdvözölte az uniós fogyasztóvédelmi szervezeteket összefogó BEUC, és a német, valamint a spanyol hatóságok februárban már alkalmazták is azt. Az európai légitársaságok, illetve ágazati szervezetek azonban tiltakoznak terheik növelése ellen. A brit légiforgalmi szövetség az ítélet elleni fellebbezésre szólította fel a londoni kereskedelmi minisztériumot, azzal érvelve, hogy az évente 3-5 milliárd euróval növelné költségeiket. Más légitársaságok is igyekeznek befolyásolni a jogalkotókat a március 10-én véget érő európai bizottsági konzultációs eljárás keretében. Ennek célja, hogy korszerűsítse a légi utasok jogairól 2004-ben megalkotott uniós jogszabályt.
Az ítélet már csak azért is nagy felzúdulást váltott ki, mivel az a direktíva hatálybalépéséig, azaz 2005-ig visszamenőleges hatályú. A többmilliárdos költségszámításokat ugyan sokan túlzottnak tartják (egy kártérítési ügyeket intéző holland cég, az EUClaim például csupán 850 millió euróról beszél), ám kétségtelen, hogy az utasok jogainak bővítése tovább növelné a légitársaságok veszteségeit. A cégek azzal fenyegetnek, hogy kénytelenek lesznek emelni a jegyárakat, és veszteségeik továbbhárítása végett perek sorát indítják a késések zömét okozó légi irányító hatóságok és más ágazati szereplők ellen – idézi a Wall Street Journal. A meccs kimenetele természetesen nem csak az európai légitársaságok számára fontos, hiszen az uniós direktíva minden a tagállamok repülőtereit érintő járatra vonatkozik. TG
(légi utasoknak, a jelenlegi uniós szabályozás szerint)
Ha a járat késik
legalább 2-5 órát (az utazás hosszától függően): ingyenes étel és frissítők; két ingyenes telefonhívás, e-mail, fax vagy telex
a következő napig: szállodai elhelyezés, transzfer a reptér és a szálloda között
öt órán túl: az utas teljes jegyár-visszatérítést és ingyenes hazaszállítást kérhet
Ha az utas nem jut fel a fedélzetre (járattörlés vagy túlfoglalás miatt)
legalább 1500 km-ig, ha az utas (más járattal/más útvonalon) legfeljebb kétórás késéssel ér célpontjára: 150 euró
legalább 1500 km-ig, több mint kétórás késéssel: 250 euró
legalább 1500–3500 km között, legfeljebb háromórás késéssel: 200 euró
legalább 1500–3500 km között, több mint háromórás késéssel: 400 euró
legalább 3500 km felett, legfeljebb négyórás késéssel: 300 euró
legalább 3500 km felett, több mint négyórás késéssel: 600 euró
(légi utasoknak, a jelenlegi uniós szabályozás szerint)
Ha a járat késik
legalább 2-5 órát (az utazás hosszától függően): ingyenes étel és frissítők; két ingyenes telefonhívás, e-mail, fax vagy telex
a következő napig: szállodai elhelyezés, transzfer a reptér és a szálloda között
öt órán túl: az utas teljes jegyár-visszatérítést és ingyenes hazaszállítást kérhet
Ha az utas nem jut fel a fedélzetre (járattörlés vagy túlfoglalás miatt)
legalább 1500 km-ig, ha az utas (más járattal/más útvonalon) legfeljebb kétórás késéssel ér célpontjára: 150 euró
legalább 1500 km-ig, több mint kétórás késéssel: 250 euró
legalább 1500–3500 km között, legfeljebb háromórás késéssel: 200 euró
legalább 1500–3500 km között, több mint háromórás késéssel: 400 euró
legalább 3500 km felett, legfeljebb négyórás késéssel: 300 euró
legalább 3500 km felett, több mint négyórás késéssel: 600 euró-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.