BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kellemetlen ferihegyi bukás

A repülőtér üzemeltetőjének, illetve a tranzitutasokat szállító légitársaságoknak is pluszköltségeket okozhat, hogy a Ferihegyi repülőteret a „nem biztonságos” kategóriába sorolták, miután elbukott egy uniós ellenőrzésen. Késésekre ennek ellenére nem kell számítani, és eddig egyetlen légitársaság sem jelezte, hogy a leminősítés miatt beszüntetné budapesti járatát – tudta meg a Világgazdaság az érintettektől.

„Elbukott a repülésbiztonsági (ICAO) előre be nem jelentett májusi vizsgálaton a Ferihegyi repülőtér, és a »nem biztonságos« kategóriába sorolták” – fogalmazott a keddi kormányszóvivői tájékoztatón Márton Attila, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium légügyi biztosa. Elmondása szerint mindez azt jelenti, hogy a Budapestről a schengeni zónába érkező járatok utasait úgy kell kezelni, mintha unión kívüli országból érkeznének, ezért átszállás esetén ismételten teljes motozáson kell átesniük. Az intézkedés csak a tranzitutasokat, azaz az utasok körülbelül tíz százalékát érinti. A tájékoztatás szerint az inkognitóban dolgozó vizsgálócsoport az ellenőrzés során a reptéri beléptetőpontoknál és az utasbiztonsági ellenőrzésnél tárt fel hiányosságokat. Azt, hogy pontosan milyeneket, még a repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. sem tudja.

„Április 29. óta új, az eddiginél szigorúbb biztonsági szabályok vannak érvényben az európai légi közlekedésben, ezen szabályok betartását és betartatását – alig egy hónappal a szabályok kihirdetése után – először a budapesti repülőtéren tesztelték az EU auditorai. A teszt pontos és részletes eredményeit még nem ismerhettük meg, jelenleg arra várunk, hogy az illetékesek eljuttassák azt számunkra” – válaszolta megkeresésünkre Szilágyi Károly, a BA kommunikációs vezetője. Hozzátette: amint megismerik a hibalistát, hozzá tudnak látni a hiányosságok kijavításához. Addig viszont nem tudják megmondani, hogy milyen költségvonzata lesz a javításoknak, azaz mennyibe fog kerülni, hogy visszaszerezzék a „biztonságos” besorolást. Elmondása szerint már megalakult az a munkacsoport, amelyben a kormányzat, a légi közlekedés védelmét felügyelő hatóságok és a repülőtér üzemeltetője is részt vesznek, és amelynek egyetlen feladata a repülőtér védelmének a fokozása és az új előírások gyakorlatba való átültetése. Számításaik szerint a hibák kijavítása és az újabb tesztelések után, körülbelül 6–12 hét múlva a repülőtér újra „clean” státusú lehet. A kommunikációs vezető megjegyezte: az elmúlt években folyamatosan fejlődött a repülőtér védelme, a Budapest Airport Zrt. több mint 2,8 milliárd forintot költött különböző védelmi beruházásokra.

A leminősítés esetleges következményeit firtató kérdésünkre Szilágyi Károly elmondta, hogy eddig egyetlen légitársaság sem jelezte, hogy a minősítés miatt beszüntetné budapesti járatát. A Világgazdaság által megkeresett légitársaságok csak szűkszavúan kommentálták azt, hogy viszszavonták a reptér „biztonságos” besorolását. „A Malév menetrendjét ez nem érinti, késések, törlések emiatt nem várhatók. Csupán a Budapestről induló és a schengeni repülőtéren átszálló utasok átszállóideje nőhet meg a biztonsági ellenőrzés miatt” – mondta lapunknak Hegedűs Ádám, a Malév Zrt. szóvivője. Tájékoztatása szerint a schengeni reptereken a repülőgép-kiszolgálás terén pluszköltségek is jelentkezhetnek a Malév számára a ferihegyi leminősítés miatt, ezen költségek felmérése jelenleg is folyik a légitársaságnál. A Malév egyébként Ferihegy forgalmának több mint 40 százalékát adja. A Wizz Airtől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a cég egyelőre a döntés részleteit értelmezi. „Abból, amennyit most tudunk, úgy tűnik, hogy minket nem érint a kialakult helyzet, hiszen nekünk nincsenek tranzitutasaink” – mondta Kázmér Natasa, a társaság kommunikációs igazgatója. A Lufthansa nem kívánta lapunknak kommentálni a történteket.


Szakszervezetek: nem meglepő

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) szerint nem meglepő, hogy Ferihegy megbukott a biztonsági ellenőrzésen, a területért felelős Hochtief-Budapest Airport ugyanis szerintük évek óta hagyja romlani a munkakörülményeket, komoly technikai fejlesztésekkel és sokévi béremeléssel is adós – áll a LESZ tegnapi közleményében. A szakszervezet szerint például a minőségi szempontokat háttérbe szorító spórolás jegyében újabban kölcsönzött munkaerővel töltenek fel felelős biztonsági munkaköröket is. A LESZ szerint az átvilágítás kudarca ellenére sem látni a rendszerszintű kockázatok csökkentésére és a személyi felelősök megtalálására tett erőfeszítéseket Ferihegyen.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.