BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kényszerpályán a Malév

A jelenlegi formában nem működtethető a cég – Tárgyalna az oroszokkal a magyar kormány

„Kényszerpályán van a Malév és a magyar kormány is, mivel a 95 százalékos állami tulajdon ellenére a szerződések szerint minden a társaság gazdálkodásával kapcsolatos érdemi döntéshez legnagyobb hitelezője, az orosz Vnyesekonombank (VEB) előzetes írásos engedélye kell” – mondta a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón Márton Attila légügyi miniszteri biztos, miközben ismertette a légitársaság állapotát értékelő szakanyagot.

Mint mondta, a Malév helyzetének rendezése érdekében megkezdődtek az előkészületek a tárgyalásokra az orosz partnerekkel, a téma várhatóan a magyar–orosz gazdasági kormányközi bizottság ülésén kerül napirendre. Márton Attila szerint a magyar légitársaság a jelenlegi formájában, strukturális átalakítások nélkül nem tud tovább működni, a cég reorganizációjának mikéntjéről azonban addig nem lehet mit mondani, amíg nem születik megállapodás az orosz féllel.

A Malév 2007-es privatizációjával kapcsolatban a légügyi biztos elmondta: sejthető volt, hogy pénzügyi problémák merülhetnek majd fel a légitársaságnál az AirBridge Zrt. bizonytalan gazdasági háttere miatt, a vizsgálatukból ki is derült, hogy a cég minden tranzakciót hitelből finanszírozott, amelyet most a Malévnak kell törlesztenie. Véleménye szerint a privatizációs szerződés szakmailag rossz volt, mert lehetővé tette, hogy az eleve tőkehiányos légitársaságnak az új tulajdonos hitelből finanszírozza a működését, ennek következtében alakulhatott ki a kritikus eladósodottság. A biztos szerint a privatizációs szerződés bizonyos pontjait tovább vizsgálják még. Nem világos például, hogy a tulajdonos 90 milliós hitelátvállalása ellenére miért csak 32 millió eurós bankgaranciát kért az állam a privatizációkor. Az is érthetetlen, hogy bár a tulajdonos már 2008 áprilisa után nem teljesítette fizetési kötelezettségeit a hitel átvállalása után, miért csak egy évvel később, 2009 áprilisában tett érdemi lépéseket a Pénzügyminisztérium, és kezdeményezte a bankgarancia lehívását. Ráadásul az akkori tárcavezető, Veres János a válságra és az orosz féllel való tárgyalásokra hivatkozva leállította a folyamatot, így végül csak 2010 márciusában utalták át a bankgaranciát.

Ekkor vált egyébként világossá a magyar állam számára, hogy 2007-ben Borisz Abramovics egy 102 millió eurós garanciaszerződést kötött az AirBridge nevében a VEB-bel, amelynek értelmében ha az AirBridge nem tudja teljesíteni a bankkal szembeni kötelezettségeit, akkor az a Malévot terheli. Kiderült, hogy erről a hitelszerződésről még a Malév igazgatósága sem tudott, azt Borisz Abramovics felhatalmazás nélkül írta alá. Ezen garancia keretein belül terhelte egyébként az AirBridge a Malévra a magyar állam számára kikötött 32 millió eurós bankgaranciát. Márton Attila szerint ezért meg kell vizsgálni, milyen jogi lépéseket lehet tenni, hogy csökkenteni lehessen a Malév terheit.

A légügyi biztos a közeljövővel kapcsolatban elmondta: vizsgálják, hogyan kaphatja meg a légitársaság az előző kormány által jóváhagyott 8,1 milliárd forint keretű tulajdonosi kölcsön fennmaradó részét (eddig körülbelül hárommilliárd forinthoz jutottak), ha ez sikerül, akkor a nyár végéig biztosítva van a cég működése. A társaság hároméves reorganizációs tervéről Márton Attila a Világgazdaságnak elmondta, minden eddig elkészült anyagot aktualizálni kell annak függvényében, hogy milyen megállapodást sikerül tető alá hozni az oroszokkal, és ezáltal milyen mozgástere lesz a kormánynak. Véleménye szerint a magyar félnek erősek a tárgyalási pozíciói, így ha kellően rugalmas az orosz partner, akkor a Malév számára kedvező egyezség születhet.


Oszkó: Túl nagy az adósság

„Az orosz féllel való tárgyalások előkészítésével abba az irányba halad a mostani kormány is, amerre mi elindultunk a Malév visszaállamosításakor. Most gyakorlatilag a tét az, hogy meg tud-e állapodni a magyar delegáció az oroszokkal a Malév hitelei egy részének az elengedéséről, ami kardinális kérdés, hiszen meglátásom szerint a légitársaság a jelenlegi körülbelül 200 millió eurós hitelállományával – ebből 100 millió a VEB-bel szemben – sehogyan sem lehet életképes. Ennek maximum a harmadát, felét tudná vállalni a légitársaság. Az oroszokkal a tárgyalás során azt kell megértetni, hogy a tulajdonlásuk alatt képződött a Malév adósságállományának a zöme, ezért anyagi felelősséget kellene vállalniuk. Ha nem sikerülne megállapodni a hitelrendezésről, akkor az állam egy idő után nem tudna mit tenni a Malév túléléséért.”


Szinten tartott utasszám

A Malév 2010 első hat hónapjában az elmúlt évihez hasonló utasforgalmat bonyolított le, öszszesen 1,3 millió utast szállított járataival – áll a cég friss közleményében.

Az utasszám, bár nem nőtt, mégis a hatékonyságjavulást tükrözi, hiszen 16 százalékkal kevesebb járattal sikerült elérni a tavalyi eredményt, és 3,5 százalékponttal tudta növelni az általános járatkihasználtsági mutatót a légicég. A költségeket is jelentősen, 4,7 milliárd forinttal csökkentette a légitársaság az első hat hónapban az előző év hasonló időszakához képest. A közlemény kitér arra is, hogy Martin Gauss vezérigazgató havi fizetése 1,93 millió forint, a sajtóban megjelent túlzó számokkal szemben.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.