Szlovákiai összeszerelő üzem létesítését fontolgatja a kínai Jianghuai Automobile Co. (JAC). David Wang, a cég Pozsonyban tárgyaló megbízottja nem kívánta részletezni a Reuters tudósítójának, mekkora üzemről és milyen mértékű beruházásról lenne szó, csupán annyit árult el, hogy személyautók és kishaszonjárművek készülnének a gyárban. A cég az üzleti környezet mellett Szlovákia euróövezeti tagságát is vonzónak tartja. Másrészről viszont kérdéses egy ilyen beruházás jövője, hiszen a Brilliance Automotive Holding a közelmúltban hagyott fel európai exportjával, miután három év alatt a tervezett 150 ezerrel szemben csak 502 kocsit értékesített.
Az állami tulajdonban lévő JAC eredetileg teherautógyár volt, és csupán néhány éve kezdte meg személykocsi-palettájának fejlesztését. Közleménye szerint tavalyi árbevétele elérte a hárommilliárd dollárt, és évi 500 ezres gyártókapacitása révén Oroszországba, Ukrajnába, valamint Latin-Amerikába és Afrikába exportál. Ám odahaza mindössze 123 ezer személykocsit értékesített a múlt évben, és ezzel csak a 11. helyen áll a hazai márkák sorában.
Pedig Kínában a tavalyelőtti 6,492 millióval szemben 9,848 millió személykocsi talált gazdára 2009-ben, és az értékesítésbővülés dinamikája még mindig élénkül.
A világ legnagyobb márkái már jó ideje létrehozták kínai vegyes vállalataikat, amelyeket folyamatosan fejlesztenek. A PSA Peugeot Citroën csoport éppen a múlt héten jelentette be, hogy szándéknyilatkozatot írt alá a Changan autóipari csoporttal egy kishaszonjárműveket és személykocsikat gyártó 50-50 százalékos vegyes vállalat alapításáról. Érdekes, hogy mindkét félnek van már külföldi partnere: a PSA a Dongfeng Motorral gyárt közösen, míg a Changan csoport a Forddal és a hozzá tartozó Mazdával működik együtt.
A tervek szerint a gyártás a Harbin Haifei csoporthoz tartozó Changan sencseni gyárában indulhat meg egy ma még nem körvonalazott időpontban, ám a franciák alaposan megkéstek, hiszen a kínai furgonpiacot a General Motors és a Ford uralja, és a személyautó-eladások terén sincsenek a toplistán. Csak öszszevetésül: a Volkswagen 1,12 millió darabbal vezette a piacot tavaly, a második helyen 916 ezerrel a Wuling állt, míg a Peugeot és a Citroën együttesen is csak 270 ezer személyautót adott el.
Kína, amely tavaly vette át az Egyesült Államoktól a legnagyobb autópiac címet, a válság viharaiban biztos kikötőnek számít az iparág óriásai számára. Így nem is csoda, hogy a General Motors, amely a legnagyobb helyi ipari csoportokkal, a SAIC-kal és a FAW-val gyárt közösen személykocsikat és haszonjárműveket, manapság éppen egy zöldmezős beruházáshoz keres megfelelő helyszínt. A Ford pedig szeptemberben kezdte építeni harmadik kínai gyárát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.