BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Malév: maradt a bizonytalanság

Továbbra sem oldódott meg az állami légitársaság helyzete, nem tárgyaltak ugyanis a Malév tegnapi közgyűlésén a cég tőkerendezéséről. A közgyűlést augusztus 23-án folytatják.

Nem tárgyalt végül a Malév tegnapi közgyűlése a társaság tőkerendezéséről, mert a közgyűlés összehívásáig – a rendelkezésre álló rövid idő miatt – még nem született meg a fedezet biztosításához szükséges valamennyi döntés – közölte a többségi tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. A közgyűlést a résztvevők a napirendi pont megvitatása előtt ezért felfüggesztették azzal, hogy azt 2011. augusztus 23-án folytatják.

Korábban, a Malév éves rendes közgyűlésén, május 27-én a részvényesek 24,56 milliárd forint veszteséggel fogadták el a társaság 2010. évi mérlegét, és az új vezérigazgató kinevezéséig június 1-jétől Limburger Lórántot bízták meg a vezérigazgatói teendőkkel. A rendes közgyűlésen a tőkerendezésről nem hoztak döntést, azt az orosz Vnyesekonombankkal folytatandó további tárgyalások miatt későbbre halasztották. Az orosz féllel többek között a hitelek átstrukturálásáról kellene megállapodni, a pénzintézetnek a múlt év végi információk szerint 120 millió euróval tartozik a Malév.

A nemzeti légitársaság mindeközben folyamatosan állami finanszírozásra szorul: legutóbb a június 24-i közgyűlésen emelték meg 4,5 milliárd forinttal a társaság tőkéjét, augusztus végéig pedig összesen 23 milliárdnyi friss tőkét kell juttatni számára. A Malév ezelőtt az április elsejei rendkívüli közgyűlésén is kapott pénzinjekciót, ekkor az MNV 2,5 milliárd forint tőkét juttatott a társaságnak. Mint azt korábban megírtuk, az állami légitársaság jövőjével kapcsolatban lapunk úgy tudja, ősszel egy új, átdolgozott három-öt éves tervet fogadhatnak el a cégnél. Erre azért lehet szükség, mert egyrészt ősszel járnak le a Malév-gépek lízingszerződései, és újra kell tárgyalni azokat, másrészt a jelenleg érvényes, 2010 elején indult hároméves stratégia 2012 végére már üzemi nyereséget irányoz elő, amelyet a mostani helyzet alapján nagyon nehéz lenne tartani. Forrásaink úgy vélik, a Malév jövőjét az biztosítaná, ha tőkeerős, lehetőleg szakmai befektető kerülne a légitársaság mögé. Utóbbinak az elképzelései azonban ismét jelentősen megváltoztathatják a készülőfélben lévő új stratégiát. Kitörési pont lehet a Malév számára az is, ha például egy távol-keleti légitársaság európai hídfőállásának használná a céget, és a távolról jött utasokat a magyar légitársaság „terítené” Európában. Amennyiben sikerülne hasonló megállapodásra jutni a Malévnak, az akár a flotta bővítését is lehetővé tenné.

Limburger Lóránt korábban azt mondta a Világgazdaságnak, hogy a 2010-es 88 milliárd forint után ez évre hasonló üzemméret mellett javuló fedezeti mutatót vár a cégnél. Az állami légitársaságnak a versenytársakhoz ké-pesti pozicionálásáról a cégvezető elmondta, továbbra is a fapadosok és a hagyományos légitársaságok közötti területet „lövik be” maguknak, olyan új szolgáltatásokat szeretnének kifejleszteni, amelyek vonzók az utasok számára, de egyben versenyképes az áruk is. A megbízott vezérigazgató egy korábbi interjújában a légicég kereskedelmi tevékenységének megerősítését és a belső erőforrások még hatékonyabb kihasználását emelte ki az előtte álló feladatok közül. Elmondta: június elsejét követően kereskedelmi, pénzügyi munkacsoportokat hoztak létre az eredmények értékelésére, a lehetőségek, a kilátások felmérésére. A szakember, aki megtartotta a Malév Ground Handling vezérigazgatói posztját is, a létszámterveket firtató kérdésre akkor annyit válaszolt: ez alapvetően a flotta méretétől függ, amelynek jövőbeli alakulását még nem látják.

Vizsgálják a cseh ajánlatot

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vizsgálja a Malév megvásárlására érkezett cseh vételi szándékot. Ezt azután közölte a tárca, hogy a Figyelő című hetilap múlt csütörtöki száma írt arról, hogy a cseh Unimex Group és a hozzá tartozó magyarországi Travel Service konzorcium 80 oldalas levélben jelezte a magyar kormánynak, szándékában áll megvenni a magyar nemzeti légitársaságot. Farkas Attila, a Travel Service Kft. ügyvezetője a Figyelőnek megerősítette az értesülést, de az MTI kérdésére nem kívánt információt adni. A lap szerint a csehek szándéknyilatkozata kevés kézzelfogható részletet tartalmaz, az ügyvezető az újságnak csak annyit árult el, hogy az adósságot nem kívánják átvenni.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.