Korábban, a Malév éves rendes közgyűlésén, május 27-én a részvényesek 24,56 milliárd forint veszteséggel fogadták el a társaság 2010. évi mérlegét, és az új vezérigazgató kinevezéséig június 1-jétől Limburger Lórántot bízták meg a vezérigazgatói teendőkkel. A rendes közgyűlésen a tőkerendezésről nem hoztak döntést, azt az orosz Vnyesekonombankkal folytatandó további tárgyalások miatt későbbre halasztották. Az orosz féllel többek között a hitelek átstrukturálásáról kellene megállapodni, a pénzintézetnek a múlt év végi információk szerint 120 millió euróval tartozik a Malév.
A nemzeti légitársaság mindeközben folyamatosan állami finanszírozásra szorul: legutóbb a június 24-i közgyűlésen emelték meg 4,5 milliárd forinttal a társaság tőkéjét, augusztus végéig pedig összesen 23 milliárdnyi friss tőkét kell juttatni számára. A Malév ezelőtt az április elsejei rendkívüli közgyűlésén is kapott pénzinjekciót, ekkor az MNV 2,5 milliárd forint tőkét juttatott a társaságnak. Mint azt korábban megírtuk, az állami légitársaság jövőjével kapcsolatban lapunk úgy tudja, ősszel egy új, átdolgozott három-öt éves tervet fogadhatnak el a cégnél. Erre azért lehet szükség, mert egyrészt ősszel járnak le a Malév-gépek lízingszerződései, és újra kell tárgyalni azokat, másrészt a jelenleg érvényes, 2010 elején indult hároméves stratégia 2012 végére már üzemi nyereséget irányoz elő, amelyet a mostani helyzet alapján nagyon nehéz lenne tartani. Forrásaink úgy vélik, a Malév jövőjét az biztosítaná, ha tőkeerős, lehetőleg szakmai befektető kerülne a légitársaság mögé. Utóbbinak az elképzelései azonban ismét jelentősen megváltoztathatják a készülőfélben lévő új stratégiát. Kitörési pont lehet a Malév számára az is, ha például egy távol-keleti légitársaság európai hídfőállásának használná a céget, és a távolról jött utasokat a magyar légitársaság „terítené” Európában. Amennyiben sikerülne hasonló megállapodásra jutni a Malévnak, az akár a flotta bővítését is lehetővé tenné.
Limburger Lóránt korábban azt mondta a Világgazdaságnak, hogy a 2010-es 88 milliárd forint után ez évre hasonló üzemméret mellett javuló fedezeti mutatót vár a cégnél. Az állami légitársaságnak a versenytársakhoz ké-pesti pozicionálásáról a cégvezető elmondta, továbbra is a fapadosok és a hagyományos légitársaságok közötti területet „lövik be” maguknak, olyan új szolgáltatásokat szeretnének kifejleszteni, amelyek vonzók az utasok számára, de egyben versenyképes az áruk is. A megbízott vezérigazgató egy korábbi interjújában a légicég kereskedelmi tevékenységének megerősítését és a belső erőforrások még hatékonyabb kihasználását emelte ki az előtte álló feladatok közül. Elmondta: június elsejét követően kereskedelmi, pénzügyi munkacsoportokat hoztak létre az eredmények értékelésére, a lehetőségek, a kilátások felmérésére. A szakember, aki megtartotta a Malév Ground Handling vezérigazgatói posztját is, a létszámterveket firtató kérdésre akkor annyit válaszolt: ez alapvetően a flotta méretétől függ, amelynek jövőbeli alakulását még nem látják.
Vizsgálják a cseh ajánlatot
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vizsgálja a Malév megvásárlására érkezett cseh vételi szándékot. Ezt azután közölte a tárca, hogy a Figyelő című hetilap múlt csütörtöki száma írt arról, hogy a cseh Unimex Group és a hozzá tartozó magyarországi Travel Service konzorcium 80 oldalas levélben jelezte a magyar kormánynak, szándékában áll megvenni a magyar nemzeti légitársaságot. Farkas Attila, a Travel Service Kft. ügyvezetője a Figyelőnek megerősítette az értesülést, de az MTI kérdésére nem kívánt információt adni. A lap szerint a csehek szándéknyilatkozata kevés kézzelfogható részletet tartalmaz, az ügyvezető az újságnak csak annyit árult el, hogy az adósságot nem kívánják átvenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.