BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MÁV: formálódik a nagy IC projekt

Június végéig a MÁV elkészíti azt a tanulmányt, amely alapján eldönthető, hogy milyen feltételekkel indítható be a hazai IC+ kocsi sorozatgyártása. Folytatódik a vasúttársaság átalakítása, az idén az ingatlangazdálkodásra került a hangsúly, minderről Dávid Ilona, a társaság elnök-vezérigazgatója nyilatkozott a Világgazdaságnak.

- Hogyan zárta a MÁV 2013-at?
- Eredményesen és a tervezettnél is jobban gazdálkodtunk, a hatékonyságunk javult, de előzetes számok várhatóan csak február közepére lesznek. A múlt évben számos, évek óta húzódó feladatot oldottunk meg. Sokat léptünk például előre a vagyon- és ingatlanrendezésben. A vasútüzemhez nem szükséges ingatlanjaink jelentős részét visszaadtuk a vagyonkezelőn keresztül az önkormányzatoknak, és a NIF-től átvettünk 147 milliárd forintnyi olyan tárgyi eszközt, amelyek uniós forrásból megvalósított vasúti beruházásokként, az ő nyilvántartásukban szerepeltek, de a projekt lezárultával vissza kellett kerülniük a MÁV Zrt.-hez.

- Az idén, illetve a következő uniós finanszírozási időszakban milyen fejlesztésekre készül a társaság?
- Több éve ugyanakkora költségvetési támogatást osztunk be. Ettől függetlenül igyekszünk minél több pénzt átcsoportosítani a pályakarbantartásra, a lassújelek felszámolására. Személyszállító leányvállalatunk, a MÁV-Start Zrt. – amelybe az év elején beolvadt a MÁV-Gépészet és a MÁV-Trakció – a közszolgáltatási feladatainak elvégzéséért költségtérítést kap az államtól, de a jegyár-bevételen kívül egyéb saját bevétele is van, például a vontatási és a karbantartó szolgáltatásáért. Arra törekszünk, hogy a szervezeten belül minél kevesebb bürokratikus döntési pont, és minél nagyobb rugalmasság legyen. A MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt. eszközeit – tehát az infrastruktúrát és a gördülőállományt – fejleszteni kell, ideértve a motorvonatokat is. IC kocsijaink egy része felújításra vár, és újak beszerzését is tervezzük. Az év első felének végére elkészítjük azt a tanulmányt, amely alapján eldönthető, hogy milyen beruházási források, műszaki feltételek, többlet munkaerő és sok más mellett, hol és hogyan indíthatnánk be a Gépészetnél kifejlesztett IC+ kocsi sorozatgyártását. A terméket indításként saját igényeink kielégítésére, később a térség piacára is szánnánk.

- A Bombardier-MÁV Kft. szívesen betársulna a projektbe. Lesz rá lehetősége?
- Nem csak a Bombardier–MÁV-val, hanem minden más hazai vasúti járműgyártóval, alkatrész-beszállítóval is szívesen együttműködünk. Az adott munkákra azonban minden esetben közbeszerzést kell kiírnunk. Mint minden más pályázat esetén itt is fontos lesz az ajánlatban foglalt ár és a megfelelő műszaki tartalom.

- Fel-felröppen a hír, hogy az állam, vagy a MÁV kivásárolná a külföldi tulajdonost a dunakeszi járműjavítóból. Mi a jelenlegi helyzet?
- Erről az MNV Zrt. jogosult tárgyalni. A MÁV Zrt. a Bombardier-MÁV-val egyrészt annak kisebbségi tulajdonosaként van kapcsolatban, másrészt megbízójaként.

- A MÁV ötmilliárd forintot spórol a Start, a Trakció és a Gépészet összevonásán. Ez hány dolgozó elbocsátását jelenti?
- A megtakarítás 2014-15-ben jelentkezik a párhuzamos tevékenységek és folyamatok felszámolásának köszönhetően. Végrehajtói szinten nem tervezünk elbocsátást, a MÁV-Startnál dolgozó mind a 14 ezer embernek munkát kívánunk biztosítani. Vezetői szinten viszont módosultak a feladatok, csökkentek a posztok, de mindenkinek, akire nem jutott szerep az új felállásban, felajánlottunk más, a végzettségének megfelelő munkakört.

- Egy tavalyi megállapodás szerint a MÁV-nál kaphatnak munkát a honvédségtől távozók. Hány volt katonát vett át a vasúttársaság?
- Arról állapodtunk meg, hogy ha kívülről kívánunk új munkatársat felvenni, akkor a jelentkezők között elsőbbséget élveznek a volt honvédségiek. Tudomásom szerint még nem került sor ilyen felvételre.

- A három, említett MÁV-leány összevonásával kialakult-e a csoportnak egy hosszabb távon fenntartható szervezete?
- Korántsem, sőt, az idén újabb nagy változtatásra készülünk. Tavaly eljutottunk odáig, hogy az anyavállalathoz a pályaműködtetés és a csoport irányítása tartozik, július 1-től mintegy 1500 főt áthelyezetünk a szolgáltató-központunkba (a korábbi MÁV Informatikába). Oda kerültek, akik nem csak a saját cégüknek, hanem a csoport más vállalatainak is dolgoztak, például a humánerőforrás- gazdálkodás, a bérgazdálkodás, a logisztika, az informatika, a környezetvédelem, vagy a számvitel területén. Rendbe tettük a pályaműködtetés létszámát és hierarchiáját is, a napokban fogadtuk el az üzletág új működési szabályzatát. Idén az ingatlangazdálkodás rendbe tételén lesz a hangsúly. Ennek előkészítéseként tavaly december 31-ig például a Resti Kft. beolvadt a vagyonkezelő társaságunkba. Az ingatlan területnek az idén további vizsgálatot kell indítania, hogy az ország különböző részein lévő MÁV ingatlanok közül melyekre van szükség a vasútüzemhez. Van közöttük szolgálati lakás, pályaudvar, és sok más is. Némely épületeket le kell bontani, másokat vissza kell adni az államnak egyéb hasznosításra. Bár az állam finanszírozza a pálya működtetését, azon ingatlanok fenntartásához nem ad pénzt, amelyekre nincs szükség e tevékenységhez.

- Mennyit érnek a MÁV ingatlanjai?
- Nehéz válaszolni, sok közöttük a forgalomképtelen is. Mennyit ér egy vasútállomás?

- Most hány cégből áll a csoport?
- A 2012-es évet 41 leányvállalattal indítottuk, jelenleg 30 társaságunk van. Emögött felszámolás, végelszámolás és összeolvadás is áll.

- Mi szükség volt a call center visszavételére?
- Mi is elégedetlenek voltunk a kapott szolgáltatással, valamint sok utasunk is panaszkodott. Úgy számoltunk, hogy egy kis informatikai fejlesztéssel saját maguk jobb színvonalon és költséghatékonyabban is el tudjuk végezni a feladatot. Jól kalkuláltunk, ráadásul munkát tudtunk adni a Gépészetnél és a Trakciónál felszabadult munkaerő egy részének is. Egyébként épp a napokban tesztelték az ország telefonos ügyfélszolgálatait – nem is tudtunk róla –, és a MÁV szerepelt a legjobban.

- Az év végéig elfogadandó vasúti törvény miben segítheti a MÁV munkáját és hol nehezíti?
- Az EU-ban is húzódik a 4. vasúti csomag elfogadása.  Arra törekszünk, hogy e csomaggal összhangban a hazai vasúti törvény is hozzon egyszerűsítéseket, például az elszámolások szempontjából, hogy átjárhatóbbak és átláthatóbbak legyenek a vasutak közötti együttműködések. Viszont újra kell majd értékelnünk, hogy mely tevékenységeink minősülnek alapnak, járulékosnak, vagy kiegészítőnek, ennek fényében esetleg új feladatokat kell majd ellátnunk, vagy egyeseket átadnunk.

- A regionális tarifa újabb vonalakra történt kiterjesztése mennyivel csökkenti a MÁV bevételeit? 
- Tavaly kezdtük el a tarifák kétszintűvé tételét azért, hogy tükröződjön bennük szolgáltatásunk (pályák minősége, vonatok állapota) különbözősége. Sok panasz is érkezett, hogy a rosszabb pályákon futó, régebbi vonatokon miért kell ugyanannyit fizetni a jegyért, mint a jobb szolgáltatást kínáló vonalakon? Az első körben a szolgáltatás megrendelőjeként 15 vonalon 15 százalékkal csökkentette a jegyárat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, , most további 15 vonalon egységesen 25 százalékkal. A döntés vélhetően nem okoz jelentős kiesést, mert nem a legforgalmasabb vonalakat érintette. Éppen azt várjuk tőle, hogy utasokat vonz ezekre a vonalainkra is.

- Megszűnik-e a személyforgalom újabb mellékvonalon?
- Nem, sőt, a tavaly december 15-én életbe léptetett menetrendben olyan vonalakon is sűrítettük a járatokat, amelyeken azt a forgalom nem indokolta, de reméljük, hogy a jobb menetrenddel, a rövidített menetidővel és az új motorvonatok üzembe helyezésével új utasokat is fogunk szerezni.

- Újjáéleszti-e a MÁV a saját áruszállítását?
- A privatizáció kapcsán csökkent a megfelelő szaktudású dolgozóink száma, és nincs teherkocsink sem. Most arra összpontosítunk, hogy minél több árut vigyenek a pályáinkon, és vegyék igénybe karbantartási, vontatási szolgáltatásainkat, mozdonyvezetőinket. A Magyarországon jelen lévő nagyobb vasúti áruszállító társaságokkal jellemzően stratégiai megállapodást kötöttünk.

- Milyen most a MÁV mozdonyparkjának a kihasználtsága?
- Nagyjából olyan, mint egy évvel korábban, mivel az országon keresztüli tranzit is alig változott. Talán az év második felében erősödött, a tarifák egyes szolgáltatások esetében csökkentek és az árutonnára vetített fajlagos reáldíj-csökkenés is hozzájárult a vasúti pályánk versenyképességéhez.. A mozdonyok egy részét mozdonyvezetővel együtt bérbe adjuk az árufuvarozó társaságoknak. 2014-2015-ben megérkezik a 42 új villamos motorvonatunk, ekkor leállíthatjuk a legrosszabb állapotú mozdonyainkat, a többinek pedig folytatódik a karbantartása, felújítása.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.