Nem árt tudni, hogy a légitársaság a légi közlekedéssel összefüggő elháríthatatlan ok esetében a menetjegyen vagy menetrendben feltüntetett útvonalat megváltoztathatja, közbenső leszállóhelyet kihagyhatja, illetve közbenső leszállóhelyet iktathat be, ám az utas ilyenkor a szerződéstől azonnali hatállyal elállhat. Ezekben az esetekben a légitársaság többletköltséget nem számít fel, a visszajáró viteldíj-különbözetet kifizeti.
Egyébként elállásra az utazás megkezdése előtt bármikor lehetőség van, ennek részletszabályait az egyes társaságok üzletszabályzata tartalmazza. A különböző cégek elállással kapcsolatos szerződési feltételei több tekintetben is eltérést mutatnak. Általában a teljes viteldíj visszajár (beleértve a különböző adókat és illetékeket), de a törlésért gyakran díjat számítanak fel a társaságok, és többnyire ez az egyik legmagasabb díjtétel. (például a WIZZ AIR esetében jelenleg járatonként és utasonként 16 500 forint a járat indulását megelőző 14 napig, 14 napon belüli felmondás esetén további díjtételt kell fizetni.)
Járattörlés esetén a vonatkozó uniós rendelet értelmében az utasoknak díjmentesen legalább a következőket kell felajánlani: a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket, szállodai elhelyezést, ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges vagy ha az utazónak a szándékaihoz képest tovább kell ott tartózkodnia. Emellett jár a szállítás a repülőtér és a szálláshely (hotel vagy egyéb) között.
Ezen kívül az utasoknak díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, vagy e-mail küldését kell felajánlani. A csökkent mozgásképességű személyek és az őket kísérő személyek, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségletei is különös figyelmet érdemelnek. Járattörlés esetén az utasok főszabály szerint kártérítést vagy kompenzációt kérhetnek, a vis maior esete azonban kivételt képez az alábbiak szerint:
Járattörléskor előírt a jegy árának a vételi ár szerinti visszatérítése hét napon belül az utazás meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira, továbbá a már megtett szakaszra vagy szakaszokra, amennyiben a repülőút az utas eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt, és emellett adott esetben fel kell ajánlani a legkorábbi légijáratot vissza az első indulási pontra.
Előfordul, hogy egy légifuvarozó egy utast magasabb osztályon helyez el, mint amelyre a jegyet váltotta. Ilyenkor a légifuvarozó nem kérheti a különbözet megfizetését. Ha az utast alacsonyabb osztályon helyezik el, mint amelyre a jegyet váltotta, akkor a különbözet visszatérítésére igényt tarthat.
Ha már elutaztunk
A jogszabály szerint az utazásszervező felel az utazási szerződés nem-teljesítéséből vagy hibás teljesítéséből eredő károkért, kivéve, ha a nem-teljesítés, illetve a hibás teljesítés sem az ő, sem az általa igénybe vett közreműködő magatartására nem vezethető vissza. Ide tartozik az vis maior esete is, tehát a kialakult helyzetért nem tehető felelőssé az utazási iroda. A rendelet azonban szigorúan kimondja, hogy az utazásszervező köteles segítséget nyújtani az utasnak, ha nehézségei támadnak. Álláspontunk szerint ezt úgy kell értelmezni, hogy az utazásszervező köteles lehetőségeihez mérten törekedni megfelelő szálláshely és alternatív szállítási mód biztosítására a kin bajba került utasai érdekében, e törekvés elmaradása pedig kártérítési igények alapjául szolgálhat.
Amennyiben maga az utazási iroda áll el a vis maior-ra hivatkozással az utazási szerződéstől, akkor az felajánlhat egy, az eredetivel azonos vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatást. Amennyiben az utas erre nem tart igényt, követelheti egyrészt a teljes befizetett díj azonnali visszafizetését, illetve amennyiben a helyettesítő szolgáltatás az eredetinél alacsonyabb értékű, úgy a díjkülönbözet megfizetését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.