BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyobb sebességben a MÁV

Jön 25 Traxx mozdony, de további 100-120 új vontatóeszközre is szüksége van a társaságnak

Bemutatták a MÁV-Trakció Zrt. megrendelésére készülő Bombardier gyártmányú mozdonyok első példányát tegnap a Nyugati pályaudvaron. A most induló tesztek és az engedélyeztetés után a jövő nyártól helyezhetők üzembe az új vontatójárművek. A 25 – és opcionálisan a további 25 – Traxx villanymozdonyra az állami vasúttársaság leányvállalatának nemcsak eszközparkja fejlesztése, hanem működőképessége fenntartása miatt is szüksége van. Mozdonyt ugyanis csak akkor tud selejtezni, ha újakat helyez üzembe. Átlagosan 36 éves vontatóeszközeinek rendelkezésre állása csak 85, az újaké viszont 96 százalékos. Az állomány gerincét 260 régebbi, Ganz gyártmányú mozdony jelenti. Forgalomba állításukkal párhuzamosan nyugdíjba vonulnak a Trakció legroszszabb állapotú masinái. A társaság középtávon 100-120 korszerű villamos mozdonyt szeretne vásárolni.

Mivel az újak a kiöregedő V43-as mozdonyoknál alacsonyabb költségek mellett üzemeltethetők, végső soron kitermelik a finanszírozásuk költségeit. (Intenzívebb gyorsítóképességüknek köszönhetően összességében takarékosabb üzeműek, továbbá fékezéskor a keletkező elektromos energiát a felsővezetékbe táplálják vissza.)

A Traxxok ezenfelül az üzemben lévő V43-as mozdonyoknál több funkció ellátására alkalmasak, környezetkímélőbbek, jól kihasználhatók nemzetközi forgalmunk élénkítésére, s persze alkalmasak a gyorsabb haladást megengedő kocsik vontatására is. „Általuk nagyobb sebességre kapcsolhat a MÁV és leányvállalata, a Trakció” – áll Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. vezérigazgatójának beszédében, amelyet távollétében Zaránd György, a MÁV-Gépészet Zrt. vezérigazgatója olvasott fel.

A mostantól beérkező Traxxokra 2007 novemberében írtak ki közbeszerzési eljárást, a három beérkező ajánlatból azonban csak a Bombardier Transportation GmbH-é volt érvényes. A műszaki és a kereskedelmi tárgyalások 2008 januárjában indultak, a 79,5 millió eurós szerződést pedig 2008 novemberében írták alá a 25+25 kétáramú mozdonyra. A MÁV-Trakciónak készülő mozdonyok végszerelése a németországi Kasselben történik. Ide a kocsitestek a lengyelországi Wroclawból érkeznek, a forgóvázak a németországi Siegenből, a forgóvázkeretek a magyarországi Mátranovákról, míg a hajtás- és kontrolltechnológia, valamint a hajtás berendezései a németországi Mannheimből és Hennigsdorfból. (A karbantartásról még nincs döntés, de miután a MÁV szeretne minél több munkát a csoporton belül tartani, a megbízás megszerzésére esélyes lehet a Dunakeszin működő MÁV-Bombardier Kft. és a MÁV-Gépészet is.)

A projekt a szerződésben meghatározott ütemterv szerint halad: 2010. szeptember közepén az első két mozdony üzembe helyezési próbája sikeresen megtörtént, az első 25 Traxx mozdony szállítása 2011-től havi ütemezéssel, folyamatosan történik, és várhatóan 2012 elejére fejeződik be. A MÁV csoportnak az alapító egyelőre csak 25 mozdony beszerzését engedélyezte.

Ake Wennberg, a Bombardier Transportation mozdonyokért és egyéb berendezésekért felelős üzletágának elnöke a bemutatón elmondta, cége csak Európában már 1400 Traxxot adott el közel harminc vasúttársaságnak, világszerte pedig már több mint 3800 mozdonya fut. Örömmel veszi, hogy részt vehetnek a MÁV azon céljának teljesítésében, hogy erősíti a Magyarországot átszelő, európai közlekedési folyósokon a vasúti forgalmat. A Bombardier kész a magyarországi személyszállítás további fejlesztésében is részt venni. (Mint beszámoltunk, a GYSEV Zrt. négy villamos motorvonat beszerzésére készül.) A Bombardier Magyarországon mintegy 1500 főt foglalkoztat. Tavaly kibővített, mátranováki üzemében vasúti forgóvázkeretek gyártása folyik, Dunakeszin pedig vasúti személykocsitesteket festenek, tartanak karbant és újítanak fel.

Szűkös év után a MÁV-Trakció

A MÁV-Trakció Zrt., amely önálló cégbe szervezésekor mintegy ezer mozdonyt örökölt meg és ötezer dolgozót vett át, tavaly az áruszállításban tízszázalékos megbízáscsökkenésre számított, a személyszállításban viszont nem tartott piacszűküléstől. Mindazonáltal komoly százalékokat kellett lefaragnia éves bevételi tervéből.

A szükséges leépítéseket elsősorban a továbbdolgozó nyugdíjasok elbocsátásával igyekezett megoldani, eredményét pedig sikerült szerény pluszban tartani.

A szükséges leépítéseket elsősorban a továbbdolgozó nyugdíjasok elbocsátásával igyekezett megoldani, eredményét pedig sikerült szerény pluszban tartani.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.