BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem ment füstbe a terv

„A többnapos légtérzár okozta károk nem veszélyeztetik a hosszú távú üzleti tervünket, amelynek fő célja, hogy 2012-re nyereségessé váljon a vállalat” – mondta a Világgazdaságnak Martin Gauss, a Malév Zrt. vezérigazgatója egy tegnapi szűk körű sajtóbeszélgetésen. Emlékeztetett rá, hogy a repülési korlátozások ideje alatt összesen 563 járatukat kellett törölni, ez közel 39 ezer utast érintett, és összesen akár hárommilliárd forint veszteséget is okozhat a Malévnak. Arról azonban csak a második negyedév vége után lesznek konkrét adataik, hogy pénzügyileg pontosan hogyan érintette a céget a leállás, és hogy ennek milyen hatása lehet az idei terveikre.

„Mindenesetre az idei első negyedévben mind a bevétel, mind a költségcsökkentés szempontjából terv szerint teljesítettünk” – tájékoztatott a vezérigazgató. Az év első három hónapjában mintegy 3,3 milliárd forinttal kevesebbet költött a társaság működésre az előző évihez képest, az üzemeltetési területen 1,3 milliárd, a humán-erőforrási költségeken 485 millió forintot takarítottak meg. Jelentősen javult a repülőgépek kihasználtsága és a munkaszervezés hatékonysága, hiszen 11 százalékkal kevesebb járattal, kisebb gépparkkal és alkalmazotti létszámmal mintegy 9 százalékkal, azaz 45 ezer fővel több fizető utast szállított a Malév, mint 2009 első negyedévében. A kisebb flotta/kevesebb járat a kerozinköltségekre is pozitív hatást gyakorolt: annak ellenére, hogy az üzemanyag tonnánkénti ára a 2009-es szinthez képest 45 százalékkal emelkedett, a Malév csak egy százalékkal költött többet üzemanyagra. A légitársaság a járatok telítettsége (load factor) szempontjából is tartani tudta a tervet, és 6,1 százalékkal növelte azt, ez ugyancsak kulcsfontosságú a cég stabilizálása érdekében. „Az első negyedéves eredmények azt mutatják, hogy üzleti tervünk reális, és a társaság átalakítása jó úton halad” – mondta Martin Gauss. A javuló adatok ellenére az első negyedévben továbbra is veszteséges maradt az állami tulajdonú légitársaság.

Kérdésünkre, hogy éppen milyen fázisban van a Malév reorganizációs tervének az Európai Bizottság általi elfogadása, azt mondta: döntés valószínűleg már csak a kormányváltás után lesz, de addig is úgy irányítják a céget, mintha már elfogadták volna azt. „Más alternatíva ugyanis nincs” – tette hozzá. Bár konkrét intézkedésekről csak akkor számolhatnak be, ha már döntés született az üzleti tervről. A nyereségességhez vezető útról elmondta, hogy a céljuk az utasok számának növelése a költségek további mérséklése mellett. Emellett kardinális kérdésnek tartja, hogy itt is bevezessék a nemzetközi légitársaságok által már évek óta használt sztenderdeket. Arról, hogy a piacon hova pozicionálja magát a Malév, a vezérigazgató azt mondta, hogy a fapadosokkal és a hagyományos légitársaságokkal is fel kívánják venni a versenyt, mindezt úgy, hogy az értékesített átlagos jegyárszínvonaluk a fapadosoké felett maradjon. Hozzátette: az elkövetkező években nem emelik érezhetően a jegyárakat.

A vulkánkitörés hatásaira visszatérve Martin Gauss elmondta, hogy túl szigorúnak és kevéssé átgondoltnak tartja a szinte teljes Európában elrendelt légtérzárat, de ennek ellenére a Malév biztosan nem lesz az első sorban azon légitársaságok között, amelyek kártérítést követelnek az EU-tól. „Jelenleg is a bizottság előtt van a reorganizációs tervünk, furcsán nézne ki, ha az állami támogatás jóváhagyása mellett közben még kárpótlást is követelnénk az uniótól” – indokolta.


Jön a tulajdonosi kölcsön

A Malév 2,16 milliárd forint tulajdonosi kölcsönt kap likviditási gondjainak enyhítésére a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) döntése alapján – közölte tegnap a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV). Az NVT a kormány határozata és a pénzügyminiszter felhatalmazása alapján döntött úgy, hogy a kormány által jóváhagyott 8,1 milliárd forint keretösszegű, hároméves lejáratú, évi 9,97 százalék kamatozású tulajdonosi kölcsönkeret részeként nyújt most 2,16 milliárd forint kölcsönt a nemzeti légitársaságnak. A tulajdonosi kölcsön célja, hogy a nemzeti légitársaság rövid távú finanszírozási igényének megfelelő forrást biztosítson. A lépés összhangban van a Malév megmentési és szerkezetátalakítási tervével.

Erősít a Wizz Air

Tovább növeli budapesti bázisát a Wizz Air – jelentették be Kelet-Közép-Európa legnagyobb diszkont-légitársasága tegnapi sajtótájékoztatóján. A cég 2010. július 24-től egy negyedik Airbus A320 típusú repülőgéppel bővíti flottáját, mely további új útvonalak bevezetését, illetve meglévő járatok frekvenciabővítését teszi lehetővé. „A múlt évi egymillió utas után 25 százalékos éves növekedéssel 1,25 millió utasra számítunk Budapesten 2010-ben” – közölte Váradi József vezérigazgató. Összességében 10 millió utast vár a Wizz Air, szemben a tavalyi 7,8 millióval.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.