BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összefogtak a Volánok

Beérőben a Volán vállalatok konzorciumi szerveződésének első gyümölcse: értesüléseink szerint a 24, többségi állami tulajdonú busztársaság az idén együtt mintegy 9 milliárd forintot faraghat le kiadásaiból a múlt évihez képest, holott a velük szembeni kormányzati elvárás csak 4 milliárd forint. Igaz, utasaik száma tavaly a válság miatt jelentősen megcsappant, és épp a teljes árú jegyek (bérletek) vásárlóiból lett kevesebb a megszűnő munkahelyek miatt. Ráadásul az idén még kevesebben ülhetnek buszra a februári tarifaemelés miatt.

A buszkonzorciumok zökkenőmentesen jöttek létre január 15-én a közösségi közlekedés átalakításáról szóló múlt évi kormányrendelet előírása szerint. A súrlódások azért maradtak el, mert e társulási forma az eddiginél sokkal több megtakarítási és bevételnövelési lehetőséget kínál számukra, miközben önállóságuk nem csorbul – derült ki a cégvezetőktől kapott válaszokból. Nem véletlen, hogy a hivatkozott kormányhatározatra reagálva maguk jelölték meg a konzorciumok létrehozását a költséghatékonyabb és magasabb színvonalú szolgáltatás ideális eszközeként, beleértve a menetrendeknek a mostaninál jobb összehangolását is. „A konzorciumban a cégeknek csak a kapcsolata válik szorosabbá, de továbbra is mindegyikük a saját közszolgáltatási szerződéseit teljesíti” – magyarázta lapunknak Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója. „A konzorcium laza, projektcélokra létrejött szerveződés, cégjogi következménye nincs is” – erősítette meg Amrein Károly, a Gemenc Volán Zrt. vezérigazgatója is.

Nem a nulláról indul a Volán cégek együttműködése, az eddigi kooperációból Amrein Károly az országos hálózat fenntartását, a tarifaközösség működtetését, az egyeztetett bér- és humánpolitikát, a közös (például üzemanyag-) beszerzéseket és a fejlesztéseket emelte ki. Ezeknél a konzorciumok nyilván többet kínálnak, de a vezérigazgató óvatosságra is int: „A szigorúan szakmai indíttatású munkán túl markáns átalakítást nem célszerű végezni a következő kormány közlekedéspolitikájának ismerete nélkül.”

Tóth István, az Alba Volán Zrt. vezérigazgatója a korábbiaknál érdemben nagyobbnak ítéli meg a most megnyílt együttműködési lehetőségeket. A közös beszerzéseknél többek között a nagyobb tételek miatt további, látványos megtakarítás érhető el, de bevételnövelésben is lehet gondolkodni. Cége például reméli, hogy a nála felújított alkatrészekből ezentúl más busztársaságok is vásárolhatnak.

Kérdés, hányan kerülnek utcára az ésszerűsítések miatt. Az Alba Volán konzorciumában Tóth István szerint kevesen válnak fölöslegessé, s talán nekik is találnak feladatot más területen. Ám a munkabér is költség, s nem célszerű olyasmiért társaságonként külön-külön bért fizetni, ami nem tölti ki az adott dolgozók munkanapjának egészét. Ilyen a minőségbiztosítás, a tűz- és a munkavédelem. Az alaptevékenységhez tartozó területen viszont nemigen várható létszámfölösleg. A Kisalföld Volán konzorciumában sem a buszvezetőket és karbantartókat érintheti hosszabb távon a létszámcsökkentés, mert a jelenlegi menetrendek várhatóan nem változnak, és Pócza Mihály ismeretei szerint nincs is ilyen szándék a régióban. Rövid távon viszont csökkenhetnek a költségek a társaságok infrastruktúráját biztosító területeken, és jelentkezhetnek eredményjavító pozitív hatások.

A konzorciumokból kimaradtak azok a busztársaságok, amelyekben az állam kisebbségi tulajdonos. „Nincsenek sokan, de ők is szabadon csatlakozhatnak, sőt a MÁV-ot is várjuk” – reagált a felvetésre Tóth István. (A Volán Egyesülés 62 cége között sok áruszállító, illetve nem szállítási profilú vállalat is van.)

Konzorciumonként február közepe és március vége közt válik láthatóvá, hogy konkrétan mekkora megtakarítást hoz az új felállás. A kormányrendeletben országosan meghatározott négymilliárd forint viszont várhatóan automatikusan teljesül, mert a költségvetés ennyivel kevesebbet térít majd meg.

A volánosok nem félnek a versenytől

Amrein Károly szerint a Volánok nem kényelmesednek el a velük nemrég 2016-ig meghosszabbított közszolgáltatási szerződések miatt, hiszen 20 éve állandó változási kényszer közepette működnek. Az elmúlt négy évben a Gemenc Volán létszáma több mint 400 fővel csökkent, igaz, ebből 100-an alvállalkozónál dolgoznak tovább.

„Nem biztos, hogyha igazi verseny lesz, mi maradunk alul” – mondja. Szerinte a Volánoknál általában a költséggazdálkodással nincs gond, viszont baj, hogy az állam csak részben téríti meg a megrendelt és teljesített szolgáltatásokat. A konzorcium tagjai külön-külön néhány tízmilliós adózás előtti eredménnyel zárhatják 2009-et.



„Nem biztos, hogyha igazi verseny lesz, mi maradunk alul” – mondja. Szerinte a Volánoknál általában a költséggazdálkodással nincs gond, viszont baj, hogy az állam csak részben téríti meg a megrendelt és teljesített szolgáltatásokat. A konzorcium tagjai külön-külön néhány tízmilliós adózás előtti eredménnyel zárhatják 2009-et. Drágább jegy és bérlet, kevesebb utas „Evidens, hogy a február 1-jétől hatályos tarifaemelés miatt kevesebben utaznak majd a Volán-járatokon” – mondja Pócza Mihály. Érezhetően megfogyatkoztak a busztársaságok bevételei a válság miatt is, a Kisalföld Volán területén például 2008-ról 2009-re közel 30 százalékkal csökkent a dolgozói bérletek eladása.

Az idei forgalom erősen függ attól, élénkül-e a gazdaság, vagy folytatódik a stagnálás. „A közösségi közlekedést biztosító társaságok problémája az, hogy a bevételcsökkenéssel arányosan kellene a kiadásokat is lefaragni, de ez egy bizonyos határon túl az alapellátás veszélyeztetése nélkül megoldhatatlan” – mondja a vezérigazgató.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.