BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Romániába tart a MÁV-Start

Lendületesen építi külföldi kapcsolatait a MÁV-Start Zrt. Elsőként az osztrák ÖBB-vel születhet meg a „hároméves közös szállítási és egyéb szolgáltatási megállapodás a Railjet vonatok üzemeltetéséről” – mondta lapunknak Kozák Tamás, az állami személyszállító társaság vezérigazgatója. A Start külföldi célpontokat is kiszemelt: ezek egyike Románia, ahol a decemberi menetrendváltástól kedvezőbb árak és széles kínálati lehetőség áll az utasok rendelkezésére. Bár a stratégiai együttműködésre és a határon túli terjeszkedésre eddig is hangsúlyt fektetett a cég, e területek ezentúl még nagyobb figyelmet igényelnek, mivel 2010. január 1-jén megnyílt a nemzetközi vasúti személyszállítási piac. Az ÖBB mellett előbb-utóbb megjelenhet Magyarországon a német Deutsche Bahn és a francia SNCF is.

A szabályozás szerint a hazai hatóságoknak meg kell adniuk a menetvonalat, azaz a magyarországi közlekedési engedélyt az azt kérő nemzetközi személyszállító társaságoknak. Ez a „közlekedési lehetőség”, azaz az egynél többszöri magyarországi megállás, az úgynevezett kabotázs azért lehet kedvezőtlen a közszolgáltatást nyújtó hazai cégekre (MÁV-Start, GYSEV) nézve, mert miközben várt bevételeiknek egy része így a külföldi társaságokhoz folyhat be, a költségek nagyobb része náluk, illetve az államnál jelentkezik.

Vannak más korlátai a külföldiek magyarországi piacra lépésének, tehát a verseny gyors erősödésének. A menetvonal kiadását lassíthatja, hogy a külföldi mozdonyvezető jogosítványát honosítani kell, és a mozdonyt is meg kell feleltetni az itteni műszaki elvárásoknak. Menetrendi nehézségek is lehetnek. „Tulajdonképpen már az idei menetrend elkészítésekor eldőlt, hogy mely vasúttársaságok mely vonalon, milyen időpontokban szállíthatnak utasokat Magyarországon” – válaszolt lapunknak Székely Csaba, a magyar–osztrák vasúttársaság vezérigazgatója. Szerinte ezért a kérdés leghamarabb a következő menetrend készítésekor merülhet fel. (Hozzátesszük, indokolt esetben nincs akadálya a menetrend év közbeni módosításának sem.)

Legális korlátja is lesz a menetvonal kiadásának, sőt, valójában már most is kellene lennie. „Úgy nyílt meg Magyarországon a nemzetközi vasúti személyszállítási piac, hogy még nem hangoltuk össze a nemzetközi járatengedélyezés módját a közszolgáltatásokkal” – mondta lapunknak Antali Károly, közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos. Összehangolás nélkül, azaz az említett kabotázzsal olyan utasokat vonhat el a külföldi vasúttársaság a MÁV-Starttól az országos hálózatban, akiknek az utaztatását az állam a magyar cégtől már megrendelte a közszolgáltatási szerződés keretében.

Január végére rendeződik a helyzet. Ekkorra megszületik a vasúti törvény tavaly decemberi módosítása nyomán (többek között) az a miniszteri rendelet is, amely előírja az egynél több magyarországi megállásra vonatkozó engedélyek kiadása és a közszolgáltatások összehangolásának mikéntjét. Az új szabályozás szerint a tagállamok korlátozhatják a hozzáférési jogot a kiindulási és a célállomás közötti szolgáltatások esetén, de ez nem akadályozhatja az adott útvonalon az utasok fel- és leszállását, kivéve, ha ez a jog veszélyeztetné a közszolgáltatási szerződés gazdasági egyensúlyát.

Az engedélyt kiadó Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH) meg kell vizsgálnia közszolgáltatási szempontból is a kérelmet, a szolgáltatóknak és megrendelőnek pedig nyilatkoznia szükséges a gazdasági hatásokról. A felek meg is állapodhatnak, akkor a külföldi cég járata közszolgáltatást teljesítő járatként kerül be a menetrendbe. Ekkor az állam az eredetinél kisebb költséget térítene meg a Startnak, hiszen a cégnek is kevesebbe kerül az adott járat fenntartása. Ha a két vállalat nem állapodik meg, s a szolgáltatók vagy a megrendelő (KHEM) nyilatkozata alapján megbomlik a közszolgáltatás gazdasági egyensúlya, úgy az NKH-nak a hozzáférési jogot korlátoznia kell. Az NKH a közszolgáltatás erős sérelmére hivatkozva meg is tagadhatja a kabotázst.

A megoldásnál a már élő autóbuszos járatengedélyezésre is figyelemmel kell lenni, amelyet az úgynevezett egységes egyeztetési eljárás keretén belül nemcsak szolgáltatónként és ágazatonként, hanem a közszolgáltatás egésze szempontjából kell a KHEM-nek mint megrendelőnek is vizsgálnia.

Túlzottan persze nem aggódik sem a Start, sem a GYSEV. „Cégünk régiós – Magyarországra és Ausztriára kiterjedő – forgalmát nem érinti a változás, és hasonló a helyzet egész Kelet-Európában is” – fejtette ki Székely Csaba. Emlékeztetett, hogy külföldi, nagy távolságokat megtévő személyvonatok most is beérkeznek az országba, de ezeket a határon átveszi a fogadó országbeli vasúttársaság – Magyarországon az osztrák Railjeteket a MÁV-Start – és az viszi tovább.

Konkurenciát jelent a vasútnak, hogy megnyílt a nagy távolságú buszpiac is. Esetenként alacsony dömpingáraikkal a vasútnak, és a busztársaságoknak is versenyt támasztanak, Ausztriában azonban előfordul, hogy nagyobb távolságokról is a vasútra hordják rá az utasokat.

Nyitás: Más piacra találták ki

„A piacnyitás eredeti szándéka az, hogy a nagy sebességű vonatoknak támasszon versenyt, ám Magyarországon nincs olyan pályahálózat, amin tökéletesen kihasználhatók lennének az ilyen típusú szerelvények” – mondta Kozák Tamás, akinek egyelőre nincs is tudomása arról, hogy Magyarországra bárki is kért volna menetvonalat.

Korábbi tervek szerint az olasz Trenitalia nagyon nagy sebességű vonatokat közlekedtet Párizs és Lyon között, a Deutsche Bahn pedig Párizs és Marseille között szállítana belföldi utasokat Párizs–Frankfurt járatán.

Korábbi tervek szerint az olasz Trenitalia nagyon nagy sebességű vonatokat közlekedtet Párizs és Lyon között, a Deutsche Bahn pedig Párizs és Marseille között szállítana belföldi utasokat Párizs–Frankfurt járatán.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.