Közvetlenül az M3 pótlására a jelenlegi tervek szerint hozzávetőlegesen ötven újszerű és részben teljesen új, alacsony padlós járművet biztosít a BKV Zrt. A fenti járművek egy része már rendelkezésre áll, harminc autóbusz pedig tavasszal érkezik – közölte a Világgazdasággal a közlekedési társaság. A BKV egyébként jelenleg 928 autóbuszt üzemeltet. A metró pótlásában részt vevő járművek felújítása az előzetes ütemezésnek megfelelően halad, a ráfordítás mértéke a járművek aktuális állapotától függő, szóródó érték – közölte a költségek részleteinek ismertetése nélkül a BKV.
Szakértők szerint pénzügyi szempontból a főváros számára megtakarítást eredményez majd a buszok közlekedtetése az M3-as helyett. A metró működtetése ugyanis nagyon drága. A fővárosi közösségi közlekedés évi 140 milliárd forintos költségének körülbelül 40 százalékát a metrók üzemeltetése viszi el. A legtöbbet a 4-es metró üzemeltetésére kell fordítani, állítólag ez duplája az M2-es és az M3-as metrók együttes üzemeltetési költségének.
Az M3-as metró leállítása tehát jelentős kiadáscsökkenést jelent majd, miközben a helyére állított autóbuszok üzemeltetése sokkal kevesebbe fog kerülni. Így tehát a szaldó pozitív lehet, de kérdés, hogy az egyes költségelemeket hol – a cégek költségvetésében vagy a felújításra fordítható uniós keretben – számolhatják el. Úgy tudjuk, hogy a BKK-nál már készülnek az ezzel kapcsolatos számítások.
A megtakarítás pedig nem a közlekedési cégeknél jelentkezik majd, hiszen a BKV a BKK-val kötött közszolgálati szerződés keretében biztosítja a szolgáltatást. Gyakorlatilag hasonló viszony van a BKK és a főváros között: tehát ha a város kevesebb szolgáltatást kér a BKK-tól, ez utóbbi kisebb összeget fizet a BKV-nak, és kevesebb lesz a támogatás is. Így tehát a két közlekedési cégnél nem keletkezik megtakarítás vagy nyereség, legfeljebb a főváros ezzel kapcsolatos költségei csökkennek a felújítás idejére.
Egyébként részben már most is közlekednek azok a buszok, amelyeket az M3-as pótlására fognak majd felhasználni. A felújítás idején szükséges nagyobb számú jármű és azok típusonkénti eloszlása azonban még pontosan nem ismert – közölte a BKV. A valóban használt járműmennyiséget az M3 közvetlen pótlásához, a ráhordó, illetve alternatív járatok erősítéséhez és az előbbiek miatt átcsoportosított autóbuszok helyettesítéséhez szükséges járművek összesített darabszáma és típusa fogja meghatározni. Ezt szükségszerűen befolyásolja majd a metrópótlás időzítése és a párhuzamos lezárások időpontja, illetve időtartama is. (A jelenlegi tervek szerint az év közepén indul az M3-as felújítása, és a legutolsó munkálatokkal 2020 februárjáig kell elkészülni.)
A BKV a rendelkezésre álló járműállományának viszonylatonkénti forgalomba „adását” mindenkor a megrendelő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. elvárásai alapján végzi. Emiatt a metrópótlás kapcsán megjelenő többlet-járműmennyiség részét képező autóbuszok nem feltétlenül koncentráltan a metróhoz és az ahhoz kapcsolódó viszonylatokon, hanem a teljes hálózaton, a megrendelő BKK Zrt. igényeinek megfelelően, elosztva jelenhetnek meg – tette hozzá a BKV.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.