Drasztikusan csökkenhet 2019 márciusa után a Nagy-Britannia és a kontinens közötti légijáratok száma, ha a brit kormány nem köt külön egyezményt Brüsszellel ebben a kérdésben. (Theresa May brit kormányfő ma írta alá az 50. cikkelyt aktiváló levelet, így a Brexit immár hivatalosan is megindult.)
A légiközlekedést ugyanis jelenleg az EU és az Egyesült Államok közötti „nyitott égbolt” egyezmény szabályoz, amely Európa területén szabad reptérhasználatot garantál a tagállamok (és a külön bilaterális egyezménnyel csatlakozott országok, mint Norvégia) légitársaságainak és ez vonatkozik a transzatlanti járatokra is. Nagy-Britannia kilépésével azonban ezt az egyezményt is felmondaná, és az Unión kívüli központú és tulajdonú cégek nem részei az EU és az Egyesült Államok közti légiforgalom liberális rendszerének sem. A Ryanair központja ugyan Dublinban van, így a cég maga mindenképpen az unióban marad, viszont a forgalma jelentős részét teszi ki az Egyesült Királyságon belüli hálózata, amelyről a kilépés után gyakorlatilag le kellene mondania.
[caption id="" align="aligncenter" width="768"] Elröppenhet a brit égboltról a Ryanair - Kép: AFP[/caption]
Michael O''Leary vezérigazgató korábban úgy nyilatkozott: ahhoz, hogy a "Nyitott Égbolt" megállapodás tovább éljen, az Egyesült Királyságnak el kellene fogadnia az emberek szabad mozgásának elvét, vagy minden tagországgal külön megállapodásokat kellene kötnie, ami szerinte nem valószínű - így minden bizonnyal kiesnek a megállapodásból.
Első pillantásra még nem sürgeti az idő a brit kormányt, a légitársaságoknak azonban korábban meg kell tervezniük a járataikat A Ryanair közleménye szerint a 2019 nyári menetrendjét például 2018 közepéig készíti el, a „Nyitott Égbolt” egyezményhez csatlakozó bilaterális megállapodás hiányában azonban nem tervezhet brit járatokkal. A cég közleménye szerint ugyan még távoli a lehetőség, de ha a brit kormány nem lép időben, akkor 2019 márciusától időszakosan megszakadhat a légiközlekedés Nagy-Britannia és Európa között.
A Ryanair egyébként is megérzi a Brexitet: a csak Nagy-Britanniában 3000 alkalmazottal bíró cég a Brexit hírére a 2017-es növekedési kilátásait 17 százalékról hat százalékra csökkentette. Korábban a Ryanair arról is tájékoztatott, hogy a Brexit miatt kivonulhat a brit belföldi piacról, mivel ír cégként brit üzemelési engedélyre (AOC) lenne szüksége ezen járatok üzemeltetéséhez. Mivel teljes utasforgalma nagyjából 1,5 százalékát adja a brit belföldi piac, a Ryanair - mint közölte - nem fog kapkodni az engedély mihamarabbi megszerzése után.
Nem a légiközlekedés az egyetlen aggódó ágazat
Nem hagyja el a Brexit után Nagy-Britanniát az amerikai Mondelez csoporthoz tartozó Cadbury, viszont az importanyagok várható drágulása miatt erősen "tömöríti" kínálatát. Ugyanazért a pénzért kevesebb édességet tartalmaz majd a csomagolás - írta a Guardian. A cég a Toblerone fogközeinek szélesítésével már utalt a Brexit következményeire, de most a húsvéti csokitojások hagyományos hatos kiszerelését is ötösre változtatta.
Nem véletlenül kérik a brit élelmiszeripar termelői és kiskereskedelmi hálózatai a londoni kormányt, hogy kössön külön szabadkereskedelmi megállapodást a szektorra nézve Brüsszellel. Ellenkező esetben vámakadályok emelkednek a kétoldalú kereskedelem és a beszállítói hálózatokon belüli áruforgalom elé.
Open Sky
Az Európai Unió szabályai szerint a Nyitott Égbolt szabályozás( Open Sky Policy) miatt az uniós légitársaságoknak csak le- és felszállási időt kell kapniuk adott repülőtéren a légiirányítástól, meg kell fizetniük a leszállási- és egyéb díjakat, repülési tervet kell benyújtaniuk, és ezzel már jogosultak az EU-n belül bármely repülőtér használatára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.