Július óta a Waberer’s Holding kis- és közepes méretű vállalkozások füzérévé alakítja át fuvarozói üzletágát, a Waberer’s Internationalt, és támogatja a 30–100 járművel fuvarozó társaságok alapítását. A nagyvállalati rendszer már korábban elérte hatékonyságának felső határát, ezért többlépcsős átalakításba kezdtek. Elsőként az 1700 vontatóval dolgozó Waberer’s Internationalt januárban 17 önálló – és egymással is versengő – költséghely alá szervezték.
„Bevált a rendszer, és komoly előrelépés volt a korábbiakhoz képest. Az egyenként 100 kamiont irányító csoportok teljesítménye összehasonlíthatóvá vált, és a cégen belül is elindult a verseny” – foglalta össze az elnök-vezérigazgató, hozzátéve: „Senki sem szeret utolsó lenni. Azonban még az ilyen versenyben is másként dolgozik egy alkalmazott csoportvezető és másként egy tulajdonos. Az utóbbi sosem nézi, mikor jár le a munkaideje. Ezért a tulajdonosi szemlélet alsóbb vállalati szintekre való kiterjesztéséért szorgalmazzuk a kft.-alapításokat.”
A társaságokat a Waberer’s Holding közösen alapítja alkalmazottaival vagy külső vállalkozókkal, július óta már hat ilyen kft. alakult. Induláskor elképzelhető, hogy az új társaság ügyvezetőjének csak 15-20 százalékos a részesedése, ám a későbbiekben növelheti tulajdoni arányát.
A kezdeményezésnek egyéb előnye is van az eddig a szakmában megszokott alvállalkozói rendszerrel szemben. Amint az elnök-vezérigazgató kifejti, a gazdasági folyamatok és a piaci körülmények gyors és váratlan változására a kis- és közepes méretű vállalkozások tudnak a legjobban reagálni. Ugyanakkor a hatékonyságot növelő technológiák értékarányos beszerzésében, a megbízások finanszírozásában, a hosszú távú megbízások megszerzésében – méretük révén – a nagyvállalatok vannak előnyben. A Waberer’s Holding ezért az új cégeknek bérbe adja a nagy tételben előnyösen beszerzett járműveket, és azok karbantartása mellett biztosítja az üzemanyagkártyát és az autópálya-matricát is.
„A két fél közti szerződésben a holding garantálja, hogy hány kilométer futásteljesítményt biztosít a kis cég számára, és az annak fizetendő díjat az üzemanyagárszint változásának megfelelően egy képlettel szabályozzák. Az egész olyan, mint egy franchise-rendszer; megvannak a maga szabályai, amelyek mentén eredményesen lehet dolgozni” – foglalja össze Wáberer György, aki a hatékonyság további növelésével próbálja erősíteni cége pozícióját a piacon. És van hol erősödni, hiszen a nyugat-európai megrendelések száma június óta markánsan növekszik, szeptemberben pedig már a válság előttit messze meghaladó szintre nőtt az árbevétel.
A cégcsoport eredményesen vészelte át a válság legrosszabb hónapjait, miközben Nyugat-Európában nagyon sok fuvarozóvállalat ment tönkre, és emiatt 10-15 százalékkal csökkent az ottani szállítási kapacitás. A Waberer’s harmadik országos (vagyis hazánkat nem érintő) fuvarmegbízásai a forgalom 35 százalékát tették ki a válság előtt. Ennek aránya mára elérte a 65 százalékot. „Versenyképesek vagyunk Európában, és elhoztuk a nyugati cégek elől a munkát. Ezért a mi forgalmunk csak 7 százalékkal csökkent tavaly, az övék sok esetben 20-25 százalékkal is esett” – mondja Wáberer, kiemelve: ily módon növelték a magyar munkaerő-exportot is.
A cégvezető ugyanakkor hangsúlyozza, a kormány nagyot lendíthet az ágazat nemzetközi versenyképességén a kereskedelmi gázolajár januári bevezetésével, amit már évek óta szorgalmaz, és amellyel kapcsolatban az idén nyáron a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum (NÖFF) megalapításakor meg is állapodott a Nemzetgazdasági Minisztériummal. Azzal, hogy a fuvarozó-logisztikai ágazat tíz legnagyobb cége vállalta, hogy a második fél évben nem külföl-
dön (olcsóbban) tankol, körülbelül egymilliárd forinttal növelte a magyar költségvetés jövedéki -adó-bevételét, ennek a fele a legnagyobb üzemanyag-felhasználó Waberer’s Internationaltől származott.
Bár a kereskedelmi gázolaj bevezetése nagyon fontos, nem elég. Wáberer György szerint a használatarányos útdíjfizetési rendszerre is szükség lenne, mert ma nagyon kevés hasznot hoz az országon áthaladó tranzitforgalom, miközben a külföldi kamionok áradata alaposan igénybe veszi az úthálózatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.