Az ideihez hasonlóan jövőre is körülbelül egymillió utasra számít a magyar piacon a Lufthansa csoport, a kapacitásokat még inkább a kereslethez igazítja, és kihasználja a müncheni, a frankfurti és a bécsi repülőtéren játszott vezető szerepét. Egyebek között nyugat-magyarországi városok és a schwechati légikikötő közötti buszjáratok bevezetésének lehetőségét vizsgálja – öszszegezte a 2010-es kilátásokat és terveket Karsten Benz, a Lufthansa európai értékesítési és szolgáltatási alelnöke, valamint Christina Debbah, a csoporttag Austrian Airlines globális értékesítési alelnöke.
Térségünkben továbbra is Budapestet tekinti a legfontosabb bázisnak az egyebek között a Lufthansa, az Austrian és a Swiss hálózati, valamint a Germanwings diszkont-légitársaságból álló csoport. A válság miatt ugyan nem valószínű, hogy jövőre növelni tudják a ferihegyi 25-30 százalékos piaci részesedést, de egyáltalán nem terveznek kapacitás- vagy járatcsökkentést. Tovább fejlesztik a sok százezer magyar Lufthansa-utas előtt is nyitott földi szolgáltatásokat: a müncheni, a frankfurti, a washingtoni, a New York-i vagy a mumbai üzleti várókat. Jövő tavasztól az új A380-as óriás-repülőgépeket is igénybe vehetik a hosszú távú járatokra jegyet váltók.
A gazdasági válság igen hátrányosan érintette a tagok közötti harmonizáció kellős közepén tartó csoportot. Az idei első három negyedévben – 2008 azonos időszakához képest – esett a bevétel, és zuhant az üzemi eredmény, viszont a 2011-ig tartó megtakarítási program első eredményeként egymilliárd euróval apadt a teljes üzemi költség. Ebben szerepet játszott a kerozin árának csökkenése is. Karsten Benz egyértelművé tette, hogy a jövőre is folytatódó válság miatt kettőzött erővel végzik a költségmegtakarítást: a téli időszakban 24 repülőgépet parkoltatnak, még karcsúbbá teszik az adminisztrációt, öszszevonják a földi kiszolgálást végző részlegeket, az értékesítést, és még több közös beszerzési akciót indítanak.
Mindinkább látszik, hogy a csoportban egyértelmű a cégek és bázisok közötti szereposztás. A Lufthansa és a Swiss a hosszú távú járatoknál és a prémium piacon terjeszkedik, fölhasználva a német és svájci bázisokat, míg az Austrian inkább a kelet- és délkelet-európai térségbe juttatja el a csoport bármelyik tagjánál jegyet váltó utasokat a schwechati repülőtérről. Ezt hivatalosan egymást jól kiegészítő kínálatnak nevezik, valójában üzletileg szigorúan elhatárolt mozgástérről van szó, vagyis arról, hogy ne zavarják egymás – már kialakult – üzleti bázisát. A csoport így hetente 145 járatot kínál a magyar utasoknak, akik az első adatok szerint 80 százalékban megtöltik a gépeket. A legújabb közvetlen Budapest–Milánó Lufthansa-járatoknál is hasonló az arány, itt az utasok több mint fele üzletember, a járatot az új Lufthansa Italia leányvállalat üzemelteti. Az idén megvásárolt Austriannál a mostani 7300-ról 6000 főre csökkentik a létszámot 2010 végéig. Fejlesztik az úgynevezett volumenpiacokat, vagyis több járatot vagy nagyobb gépeket állítanak be térségünk néhány kiemelt országában. A nyugat-magyarországi városokból a bécsi repülőtérre indítandó buszokról még nem döntöttek. Szakértők szerint nem kizárt, hogy az Orangeways buszvállalat szolgáltatásait is igénybe veszik, ha mégis belevágnak. MN
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.