BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szereposztás a Lufthansánál

Az ideihez hasonlóan jövőre is körülbelül egymillió utasra számít a magyar piacon a Lufthansa csoport, a kapacitásokat még inkább a kereslethez igazítja, és kihasználja a müncheni, a frankfurti és a bécsi repülőtéren játszott vezető szerepét. Egyebek között nyugat-magyarországi városok és a schwechati légikikötő közötti buszjáratok bevezetésének lehetőségét vizsgálja – öszszegezte a 2010-es kilátásokat és terveket Karsten Benz, a Lufthansa európai értékesítési és szolgáltatási alelnöke, valamint Christina Debbah, a csoporttag Austrian Airlines globális értékesítési alelnöke.

Térségünkben továbbra is Budapestet tekinti a legfontosabb bázisnak az egyebek között a Lufthansa, az Austrian és a Swiss hálózati, valamint a Germanwings diszkont-légitársaságból álló csoport. A válság miatt ugyan nem valószínű, hogy jövőre növelni tudják a ferihegyi 25-30 százalékos piaci részesedést, de egyáltalán nem terveznek kapacitás- vagy járatcsökkentést. Tovább fejlesztik a sok százezer magyar Lufthansa-utas előtt is nyitott földi szolgáltatásokat: a müncheni, a frankfurti, a washingtoni, a New York-i vagy a mumbai üzleti várókat. Jövő tavasztól az új A380-as óriás-repülőgépeket is igénybe vehetik a hosszú távú járatokra jegyet váltók.

A gazdasági válság igen hátrányosan érintette a tagok közötti harmonizáció kellős közepén tartó csoportot. Az idei első három negyedévben – 2008 azonos időszakához képest – esett a bevétel, és zuhant az üzemi eredmény, viszont a 2011-ig tartó megtakarítási program első eredményeként egymilliárd euróval apadt a teljes üzemi költség. Ebben szerepet játszott a kerozin árának csökkenése is. Karsten Benz egyértelművé tette, hogy a jövőre is folytatódó válság miatt kettőzött erővel végzik a költségmegtakarítást: a téli időszakban 24 repülőgépet parkoltatnak, még karcsúbbá teszik az adminisztrációt, öszszevonják a földi kiszolgálást végző részlegeket, az értékesítést, és még több közös beszerzési akciót indítanak.

Mindinkább látszik, hogy a csoportban egyértelmű a cégek és bázisok közötti szereposztás. A Lufthansa és a Swiss a hosszú távú járatoknál és a prémium piacon terjeszkedik, fölhasználva a német és svájci bázisokat, míg az Austrian inkább a kelet- és délkelet-európai térségbe juttatja el a csoport bármelyik tagjánál jegyet váltó utasokat a schwechati repülőtérről. Ezt hivatalosan egymást jól kiegészítő kínálatnak nevezik, valójában üzletileg szigorúan elhatárolt mozgástérről van szó, vagyis arról, hogy ne zavarják egymás – már kialakult – üzleti bázisát. A csoport így hetente 145 járatot kínál a magyar utasoknak, akik az első adatok szerint 80 százalékban megtöltik a gépeket. A legújabb közvetlen Budapest–Milánó Lufthansa-járatoknál is hasonló az arány, itt az utasok több mint fele üzletember, a járatot az új Lufthansa Italia leányvállalat üzemelteti. Az idén megvásárolt Austriannál a mostani 7300-ról 6000 főre csökkentik a létszámot 2010 végéig. Fejlesztik az úgynevezett volumenpiacokat, vagyis több járatot vagy nagyobb gépeket állítanak be térségünk néhány kiemelt országában. A nyugat-magyarországi városokból a bécsi repülőtérre indítandó buszokról még nem döntöttek. Szakértők szerint nem kizárt, hogy az Orangeways buszvállalat szolgáltatásait is igénybe veszik, ha mégis belevágnak. MN

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.