Hamarosan újabb és az eddiginél több berendezéssel ellenőrzi a MÁV a vasúti teherkocsik állapotát. A vasút már telepített is 29 hőnfutás-, valamint 28 kerékterhelés- és laposkerék-jelzőt, hogy kiszűrjék a vizsgált alkatrészek túlmelegedése vagy a túl nagy, illetve rosszul elhelyezett rakomány miatt károsodott járműveket. A cél a károsodás okozta balesetek megelőzése. A társaság vasútbiztonsági projektjének első szakasza 5,8 milliárd forintba kerül, ebből telepítenek még kerékprofil-ellenőrzőket, hogy csökkentsék a pályák rongálódását és a síntörések gyakoriságát, felsővezeték-vizsgáló műszereket és olyan berendezéseket is, amelyek a túlméretes rakományokat buktatják le.
A jelenlegi hőnfutásjelzők havonta 15-20 alkalommal riasztanak a túlmelegedett alkatrészek miatt, bár naponta több ezer vonat halad át fölöttük – tudtuk meg a MÁV-tól. Ezek általában kisebb rendellenességek, sokkal súlyosabbak viszont azok, amelyekre a kerékterhelés mérésekor derül fény. Ezeket a MÁV szankcionálhatja is. Egy-egy riasztás sokba kerülhet az áruszállítónak, hiszen előfordulhat, hogy át kell rakodni az árut, amihez darut, több tucat rakodómunkást vagy javító személyzetet is azonnal szerezni kell.
A legtöbb ellenőrzéssel valószínűleg a magyar vasúti árufuvarozási piac közel háromnegyedét birtokló Rail Cargo Hungaria Zrt.-nek (RCH) kell szembenéznie. „Állok elébe. Társaságunk felkészítette a mintegy 600 kocsivizsgálót a fokozott ellenőrzésre, az ügyfelek figyelmét pedig rakodási bemutatókkal és tájékoztatással hívja fel a szabályok betartására” – válaszolt lapunknak Kovács Imre, az RCH igazgatóságának elnöke. Az RCH egyébként már veszített el amiatt ügyfelet, hogy nem vállalta egy olyan, Románia felől érkező vonat közlekedtetését, amelynek 30 kocsijából 28 kocsi műszakilag vállalhatatlan állapotban volt.
Az MMV Magyar Magánvasút Zrt. sem aggódik. Mint Siska Imre vezérigazgató-helyettes közölte, a cég eddig is a közlekedésbiztonsági előírások maximális betartására törekedett. Kocsivizsgálói minden induló állomáson – így a határállomásokon is – tételesen megvizsgálják kocsikat műszaki és kereskedelmi szempontból, és a kisebb műszaki hibákat maguk is elhárítják. Az MMV szükség esetén együttműködik más vasútvállalatokkal a szabad kocsivizsgáló-kapacitás jobb kihasználása érdekében.
Optimalizál a CER Hungary is, amely a kisebb forgalmú helyeken alvállalkozókkal ellenőrizteti a járműveket. Máshol, például Sturovónál saját alkalmazottal dolgoznak, és ott még növelni is szeretnék a dolgozók számát. A cég főleg veszélyes, illetve speciális, külön továbbítási engedéllyel fuvarozott küldeményeket továbbít, ezért különösen fontos a kocsik karbantartása és ellenőrzése – közölte Kukely Márton vezérigazgató. A CER-nek 11 éves működése alatt csupán egyetlen balesete volt, igaz, annak a perei ma is tartanak. Egy túlforrósodott csapágy miatt siklott ki a vonata Kimlénél 2006-ban.
Kukely Márton szerint egyébként vannak még kérdőjelek a MÁV új vizsgálatai körül. Nem tudni például, hogy a MÁV viseli-e egy olyan, műszaki okból történt balesetnél a felelősséget, amely egy általa már megvizsgált kocsival történik. Problémát okozhat az is, hogy nőhetnek a fuvarozók költségei, ha a kocsijaik egy vizsgálat miatt több órán át várakoznak.
A MÁV bővebben is reagált kérdéseinkre, erről itt olvashatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.