Jól becsülték meg 2013 márciusában, hogy két évre 8,4 milliárd forint szükséges az állam nemzetközi utazásaira, ugyanis a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) honlapján elérhető adatok szerint mintegy két hónappal a keretszerződés lejárta előtt 7,8 milliárd forintot, vagyis a teljes keret 93,5 százalékát már elköltötték erre a célra.
A kimutatás szerint 2014-ben mintegy 4,5 milliárd forintba kerültek az állami utak, ez jelentősen meghaladja a 2013-as költéseket, amikor márciustól decemberig 3,2 milliárd forintból járták be a világot az állam képviselői. Havi bontásban 200-500 millió forint között ingadozik az utazások nettó összforgalma: 2013 augusztusában mindössze 198 millió forinttal apadt a keretösszeg, ellenben tavaly novemberben 499 millió forinttal.
A visszaigazolt alaptermékek mennyisége pedig meghaladta a 160 ezret, ebbe egyebek mellett főleg a repülőjegy, szállás és biztosítás foglalás tartozik bele. Mintegy 100 millió forintba került például a Külügyi és Külgazdasági Minisztérium delegációinak 75 külföldi útja tavaly szeptember végétől – Szijjártó Péter kinevezésétől – karácsonyig. Egy képviselői írásbeli kérdésre adott válaszból kiderült, hogy a legdrágább egy kínai út volt: egy 7 fős delegáció 8 napos pekingi útja a kínai külügyminiszterhez 10,2 milliós számlát eredményezett.
A kormányzati utaztatás piacán 2013 márciusától a közbeszerzésen kiválasztott OTP Travel, IBUSZ és Weco-Travel hármas tehet ajánlatot, közülük az előbbit választották ki a legtöbbször az állami szereplők. Az OTP Travel az utak kétharmadát nyerte el, amiből 5,1 milliárd forintos bevétele származott mintegy két év alatt. A Weco 1,5 milliárd forintos, míg az IBUSZ 1,1 milliárd forintos részt tudott kihasítani a 7,8 milliárd forintos forgalomból.
A most futó szerződés azonban március 5-én lejár. A KEF már tavaly december végén közzétette a részvételi felhívását az új közbeszerzésre. A tárgyalásos eljárásra még péntekig lehet regisztrálni. Hogy változtak-e az elbírálási szempontok, azt még nem lehet tudni, ellenben az új szerződést már nem két, hanem négy évre kötnék meg a 8,4 milliárd forintos keret megtartásával. Ebből arra lehetne következtetni, hogy vagy olcsóbb vagy kevesebb állami úttal kalkulálnak, hiszen csak 2,1 milliárd forint jutna egy évre. „Ajánlatkérő a keretmegállapodás időbeli hatályát a központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó intézmények folyamatos ellátásának biztonsága érdekében határozta meg 4 évben” – válaszolta lapunknak a KEF. Ez a törvény adta lehetőség felső határa.
Komora Zoltántól, az IBUSZ vezetőjétől megtudtuk, hogy az utazási iroda ismét beadta a jelentkezését a pályázatra. Szigorú alkalmassági feltételeknek kell megfelelni, például a mérleg szerinti eredmény a részvételi felhívás feladását megelőző három lezárt üzleti évből legalább kettő évben nem lehet negatív. Ez már eleve sok érdeklődőt távol tarthat a tárgyalásoktól. Ugyanakkor az is alkalmassá teszi az utazási irodákat, ha az előírt időszak kezdete után kezdte meg működését, de nemzetközi utazásszervezésből legalább 750 millió forint árbevétele származott.
A legutóbbi közbeszerzés meglehetősen viharosra sikeredett 2013-ban, mert az utazási irodák kiválasztásának módja megváltozott. A korábbi években az elbírálás során a foglalási díj vállalt mértéke 40, míg a kedvezmények mértéke 60 százalékos súllyal esett a latba, amikor a pályázókat összehasonlították. Az új kiírásban azonban a pontozás során 50 százalékos súllyal vették figyelembe a foglalási díj mértékét, 50 százalékban pedig arra lehet pontokat kapni, hogy az utazásszervezőnek hány irodája működik.
Ez utóbbi igazából egyáltalán nem releváns egy utazási iroda megítélésében. A fő bonyodalmat az okozta, hogy a Malév Air Tours megtámadta a közbeszerzés eredményét, a jogorvoslati kérelmét azonban a közbeszerzési döntőbizottság elutasította, mert a cég menet közben úgy döntött, hogy egy hiánypótlást nem teljesít és nem fizeti be a szolgáltatási díjat. A Malév egykori leányvállalata – amely ma már a Magyar Fogászati Turizmus fejlesztő program csoport tagja – főleg azt kifogásolta a vitarendezési kérelmében, hogy az OTP Travel a repülőjegy foglalási díjra nulla forintos ajánlatot tett és mégis nyertesként hirdették ki.
Gyenge forint drágítja az utakat
Még 2013 előtt négy utazási iroda tehetett ajánlatot az államnak: az OTP Travel, a WECO Travel, a Malév Air Tours és a Bonfini Binair. A 2011. december 6-tól 2013. február 15-ig tartó időszakban 3,5 milliárd forintból gazdálkodhatott a kormányzat, előtte 2,5 milliárd forintot különítettek el erre a célra. A jövőben azonban elvileg ennél is kevesebb jut majd, hiszen a 8,4 milliárd forintot már négy évre kell beosztani, így a nyertes utazási irodáknak éves átlagban csak 2,1 milliárd forintos összbevételük származhat. Ellenben a kiutaztatással foglalkozó utazási irodáknak elvileg nem tesz jót a gyenge forint, a 320 forintos euró miatt ugyanis díjat kell emelniük, ami sokakat távol tarthat az utazástól. Kérdés, hogy a drágább euró és dollár az államot is arra sarkalja-e majd, hogy kevesebbszer és rövidebb időre utazzanak külföldre. Szintén szaporíthatja a költségeket, hogy egy tavaly szeptemberi kormányrendelet már a felsőoktatási intézményeket is a központosított közbeszerzési rendszer használatára kötelezte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.