Egyelőre nem lehet pontosan tudni, hogyan kell majd átalakítani az autópálya használati díj (e-matrica) beszedését támogató rendszert, ugyanis még nem adta ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a díjfizetési kötelezettség új szakaszokra történő kiterjesztését szabályozó végrehajtási rendeletet. Január elsejétől az M0 egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik a díjmentesség az autóutakon, illetve az autópályákon. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az eddig ingyenes Budapest környéki bevezető sztráda szakaszok, illetve a vidéki városokat elkerülő, az év végéig még ingyen használható szakaszok is fizetőssé válnak.
Emellett átalakul az autópálya-használat tarifarendszere, és bevezetik az egy-egy megye díjköteles útvonalaira érvényes, évente ötezer forintba kerülő matricákat. Az új rendszer elvileg a jövő év elején indul, így mindössze néhány hét maradt arra, hogy az e-matrica rendszert kiszolgáló informatikai háttérinfrastruktúrát is felkészítsék a változásra. Adódik a kérdés, hogy elegendő lesz-e a rendelkezésre álló idő az összes, esetleg szükséges módosítás elvégzésére. Lapunk kereste az e-matrica rendszert működtető Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-t (NÚSZ), ahol elmondták, hogy megkezdték a felkészülést a január elsejétől életbe lépő változásokra. A rendelet végrehajtását végző szervezetként céljuk a jogkövető magatartás elősegítése, ezért a díjrendelet véglegesítését követően haladéktalanul megkezdik a közlekedők tájékoztatását is a gyakorlati tudnivalókkal kapcsolatban.
Az új struktúra indulásakor türelmi időt vezetnek be, aki jogosultság hiányában hajt fel az év elején a díjköteles szakaszokra mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Ha mégis érkezne pótdíjfizetési felszólítás, az a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonatható.
Informatikai szempontból komoly kihívást jelenthet a szintén január elsejétől élő elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (EKÁER) indulása is, mivel ebben az esetben sem ismertek még a pontos paraméterek. Még az EKÁER rendszer bevezetése előtt az e-útdíj rendszert (HU-GO) működtető NÚSZ és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) között elektronikus kapcsolatot alakítottak ki, melynek köszönhetően az adóhatóság egyedi informatikai alkalmazás révén kérheti le a szükséges információkat. Vagyis a pénzügyőrök hozzáférnek az elektronikus útdíjrendszer adataihoz, a különféle járműmozgással összefüggő információkat pedig felhasználják az ellenőrzések megszervezéséhez igen eredményesen használják. A HU-GO a járművek mozgásának követésére képes vagyis azt már lehet tudni mely teherautó merre közlekedett az országban, hol lépett ki, vagy hol érkezett Magyarországra. A NAV elvárása ugyanakkor az, hogy az árumozgás követésére is legyen lehetőség. Ez azonban mind az érintett vállalatok, mind a HU-GO üzemeltetője részéről további fejlesztéseket igényel.
„Technikailag egyértelműen képesek vagyunk arra, hogy a határidőig elvégezzük a szükséges fejlesztéseket. A végrehajtási rendelet véglegesítésével párhuzamosan gőzerővel dolgozunk az EKÁER informatikai hátterén. Várhatóan már jövő héten a vállalkozások rendelkezésére tudjuk bocsátani azt az interfész specifikációt, amelynek segítségével saját vállalatirányítási rendszerüket könnyen alkalmassá tudják tenni arra, hogy közvetlenül szolgáltasson adatokat az EKÁER-nek” – közölte lapunk érdeklődésére Emőri Gábor, a rendszert fejlesztő i-Cell Zrt. ügyvezető igazgatója.
A határidő betartásához fontos lenne, hogy minél előbb megjelenjen a végrehajtást pontosan szabályozó rendelet, mivel csak annak ismeretében lehet teljes mértékben paraméterezni az informatikai fejlesztést. Ezzel kapcsolatban megkerestük a Nemzetgazdasági Minisztériumot, a tárca sajtóosztályán azt közölték, hogy legkésőbb a hét elejére elkészül a végleges rendelet. Az adóhatóság internetes oldalán létrehoznak egy kérdés/válasz rovatot a leggyakoribb kérdések tisztázására, emellett lesz egy zöld szám, illetve egy e-mail cím is, amelyen érdeklődhetnek az érintettek a változásról. Ezek a tervek szerint a héten már elérhetők lesznek.
Úgy tudjuk, hogy automatikusan és kézi megoldással is lehet majd adatokat továbbítani az EKÁER-be. Információink szerint a NAV oldalán egyrészt létrehoznak majd erre egy információs felületet, amelyen minden, a rendszerrel kapcsolatos hivatalos adat megtalálható lesz, emellett pedig regisztrálni is ezen keresztül lehet majd. Azt még nem tudni, hogyan néz ki majd a szállítmányok bejelentésére szolgáló felület, azonban lapunk értesülései szerint az érintett vállalkozások azzal is készülhetnek a változásra, ha megcsinálják az ügyélkapus regisztrációjukat, amennyiben ezt még nem tették meg. Erre ugyanis szükségük lesz a felület használatához.
„Jóllehet a Magyar Autóklubot váratlanul érte az új útdíjszabályozás, a megyei matricák bevezetését feltétlenül pozitívnak tarjuk, hiszen sokaknak elegendő lesz, ha a 42 90 forintos éves matrica helyett két vagy három megyeit vesznek 10 vagy 15 ezer forintért” – mondta Lovas Károly, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese hangsúlyozva: a jelenleg elérhető információk alapján komoly szakmai aggályok is felmerültek. Az Autóklub főtitkárhelyettese szerint a nem kellőképpen átgondolt díjstruktúra nem szolgálja a közlekedők érdekeit, ezért el kellene halasztani a M0 fizetőssé tételét addig, amíg le nem jár az Európai Uniós forrásból finanszírozott szakaszokra előírt ingyenesség.
Tovább tart a türelem
Mivel rendkívül kevés idő áll rendelkezésre az EKÁER rendszer bevezetéséig, lapunk érdeklődött arról is, hogyan alakul majd a büntetési gyakorlat. Az NGM-nél jelezték, hogy az adózás rendjéről szóló törvény lehetőséget biztosít a NAV-nak arra, hogy a bírság kiszabásánál az összes körülményt mérlegelje és a mulasztás súlyához igazodó büntetést szabjon ki. Ha a NAV azt állapítja meg, hogy a vállalkozás mindent megtett, és az adójogszabályok sérelme rajta kívül álló ok miatt következett be, akkor a bírság kiszabását akár mellőzheti. A NAV pénteken jelezte, hogy meghosszabbították a türelmi időt és februárig nem büntetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.