A jelenlegi díjköteles hálózat további felosztása, az újonnan átadott szakaszok beillesztése a rendszerbe, az utólagos és mobil fizetési lehetőség megteremtése, a HU-GO rendszer fejlesztése – többek között ezek szerepelnek az e-útdíjrendszer kapcsán az idei tervekben. A Világgazdaság érdeklődésére Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szóvivője elmondta, hogy a fuvarozói érdekképviseletek javaslatait figyelembevéve december elsejétől tovább finomodott a július elsején bevezetett, a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer. A testreszabott útvonaltervezés érdekében megvalósult a díjköteles elemi útszakaszok számának növelése, vagyis a szakaszok továbbosztása. Ez elsősorban ipartelepek és útcsatlakozások környékét érintette, de voltak köztük logisztikai központokat és kamionos pihenőhelyek is. A módosítás következtében a teljes díjköteles úthálózat hossza gyakorlatilag változatlan maradt, azonban az elemi útszakaszok száma 2075 darabról 2243-ra nőtt, vagyis az érintett esetekben az elemi díjköteles szakaszok hossza csökkent.
A fejlesztések nem állnak meg, a szakemberek továbbra is folyamatosan gyűjtik a díjköteles elemi szakaszok további bontására vonatkozó észrevételeket, javaslatokat, melyeket egy későbbi rendeletmódosítással építenek be a rendszerbe. A díjköteles hálózat bővülése az új autópálya-, gyorsforgalmi- és elsőrendű főúthálózati szakaszokkal párhuzamosan várható – mondta el Kibédi-Varga Lajos.
Az idei feladatok kapcsán a NÚSZ szóvivője többek között az utólagos fizetési konstrukció és a mobil értékesítés fejlesztését említette, de a HU-GO rendszerben is várhatóak változások. A 2014-es tervekben szerepel a saját értékesítési csatornák erősítése, illetve az e-matrica (személyautók, 3,5 tonnánál kisebb teherjárművek, buszok díjfizetési rendszere) és a HU-GO ellenőrzési megoldásának integrációja.
A 2013. július elsején indult e-útdíj rendszerben a múlt év végéig a megszolgált útdíj közel 78,9 milliárd forint volt, ami 5 százalékkal több a tervezettnél. A legnagyobb forgalmat október hozta, akkor 14,49 milliárd forintot fizettek az úthasználatáért a fuvarozók.
Kibédi-Varga Lajos elmondta azt is, hogy a környezetvédelmi kategóriák felülvizsgálata, esetleges módosítása indokoltnak tűnik. Ez azért is fontos lenne, mert a logisztikama.hu szakportál által közzétett elemzés szerint jelenleg a magyar rendszer differenciál legkevésbé abból a szempontból, hogy egy teherjármű mennyire környezetbarát. Míg Magyarországon az EURO 3-tól EURO 6-ig terjedő kategóriába tartozó járművek után ugyanannyit kell fizetni kilométerenként, addig Ausztriában például összesen négy díjkategória létezik ebben a tartományban. A szintén EU-tag Németországban három fizetési kategóriát hoztak létre az ebbe a környezetvédelmi kategóriába tartozó teherautókra és hasonló a helyzet Svájcban is – mondta el ezzel kapcsolatban Papp Zoltán, a Bautrans Kft. ügyvezető igazgatója.
Koncentrált bevétel
Az összes díjbevétel kétharmada a díjköteles hálózat kevesebb, mint 20 százalékán keletkezik az eddigi tapasztalatok szerint. Ez a szakemberek elemzése alapján három tényezőre vezethető vissza. Egyrészt a főúti forgalom alacsonyabb, másrészt nagyobb arányban tartalmaz kedvezőbb díjú J2 és J3 kategóriába tartozó járműveket, végül pedig a szolgáltatási szintnek megfelelően, az adott járműkategóriákhoz tartozó díjszint is alacsonyabb, mint a gyorsforgalmi utaké. Az összbevétel 90 százalékát egyébként a legnagyobb kamionokat jelentő J4 járműkategória adja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.