Kétségtelen tény, hogy a hazai kötöttpályás járműállomány folyamatos megújítására szükség van, különös tekintettel arra, hogy a járművek jelentős része túl van hasznos élettartalmán – közölte a parlament honlapján a nemzetgazdasági miniszter. Varga Mihályt a jobbikos Volner János kérdezte arról, hogy „tervezik-e a hazai metró-, és villamos szerelvények gyártására irányuló kapacitások kiépítését?” A tárcavezető szerint az önálló magyar termékfejlesztés nem reális cél rövid- illetve középtávon. Például villamosok esetén egy prototípus kifejlesztése és legyártása közel akkora költséggel jár, mint egy új, kiforrott, garanciával rendelkező külföldi villamos beszerzése.
Magyarországon jelenleg hozzávetőleg 16 ezer vasúti (mozdony, motorkocsi, személykocsi, teherkocsi), közel 800 villamos, 350 metró, 300 HÉV és 23 földalatti jármű található. Az említettek közül legfiatalabbnak a villamos-állomány mondható 29 éves átlagéletkorával. Varga szerint a kötöttpályás járművek beszerzése kiemelkedően nagy piacnak számít, csak a MÁV járműparkjának korszerűsítéséhez 500 milliárd forintos beszerzésre lenne szükség, de a BKK/BKV alacsonypadlós villamos-megrendelése is 150 milliárd forintot tehet ki. A tárcavezető úgy vélte, hogy továbbá a 35-40 éves HÉV-járműpark, valamint a metrószerelvények cseréje, vagy felújítása is tetemes összeget emészt fel a következő időszakban.
A kötöttpályás eszközök fejlesztésére és gyártására jól képzett, tapasztalt szakembergárda áll rendelkezésre a magyar, vagy a Magyarországra települt multinacionális cégeknél, így elképzelhető, hogy a hazai kapacitások a felmerülő igények egy részét, ha nem is döntő többségét ki tudják elégíteni. A kapacitások közül Varga kiemelte a svájci Stadlert, a kanadai Bombardier-t és a magyar Ganz-ot. A fejlesztési miniszter szerint a közösségi közlekedésben részt vevő kötöttpályás jármű park felújítási programjának forrásigénye 10 éves távlatban a legszerényebb becslések szerint is 200 milliárd forint évente.
Varga azt is részletezte, hogy a kötöttpályás közlekedési beszerzéseket Illetően nagyságrendileg villamos mozdonyokból 200-250 db, dízel mozdonyokból 200-250, motorvonatokból 250-300, személykocsikból 300-350, villamosokból 200-300, HÉV-ből 200-300, metrókból 30-40 darab szerelvény beszerzése válik szükségessé rövid- és középtávon. Új vasúti teherkocsik beszerzésére nincs szükség mivel Európában nagy mennyiségben találhatók újszerű, használaton kívüli teherkocsik, amelyek megvásárlásával, illetve bérlésével gazdaságosan kielégíthető a hazai szükséglet.
A nemzetgazdasági miniszter 2013. június 30-ai határidővel jelentést készít a hármas metró járműparkja megújítása tekintetében felmerülő megoldási lehetőségek áttekintéséről, különös tekintettel a hazai járműgyártási kapacitásokra. Az említett jelentés készítése folyamatban van, mellyel párhuzamosan készül egy, a teljes magyarországi kötöttpályás járműipar helyzetét bemutató jelentés is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.