A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye szerint minden korábbinál alaposabb egyeztetési eljárásnak köszönhetően az igényekhez jobban igazodó, színvonalasabb szolgáltatási kínálat állt össze. Az országos vonalakon kiszámíthatóbb ütemezésben, több férőhellyel közlekednek a vonatok. A regionális jelentőségű kapcsolatokat ellátó autóbuszok összehangoltabban működnek együtt a vasúttal.
A KHEM határozottan cáfolja azokat az állításokat, amelyek szerint a szaktárca nem rendelte volna meg a személyszállítási közszolgáltatást az autóbuszos társaságoktól. A minisztérium minden érintett vállalatnak megküldte az aláírt megrendeléseket. A buszos menetrendek véglegesítése egyes Volánok csekély együttműködési hajlandósága miatt húzódott el.
A szaktárca menetrendi koncepciója szerint a megfelelő szolgáltatási színvonalat kínáló országos távolsági vasútvonalakkal párhuzamos buszjáratokra nem adna megrendelést. Így nem közlekednének közvetlen autópályás gyorsjáratok például Budapest és Győr, Budapest és Miskolc vagy Budapest és Nyíregyháza között. Az érintett Volán-vállalatok azonban fenntartották igényüket ezekre a viszonylatokra is. A megrendelést végül azzal a kompromisszummal adta le a tárca, hogy a menetrendváltással még nem szűnnek meg ezek a járatok, azonban fokozatos kivezetésükről már januárban egyeztetések kezdődnek. A minisztérium nem tett le az indokolatlan párhuzamosságok megszüntetésének, az utasok vasútra terelésének szándékáról e viszonylatok esetében sem. Döntését annak kockázatát mérlegelve hozta meg, hogy a vasúti és buszos menetrendek egyidejű változása miatt a közösségi közlekedés helyett többen ülnének át autóra. A buszjáratok későbbi, több lépcsős leállításával az utasoknak lesz idejük megismerkedni az új, vonzóbb vasúti kínálattal.
Az egyeztetések még az elmúlt napokban is hoztak változást a korábban meghirdetett vasúti menetrendben. Az eredeti elképzelésekkel szemben így a Hegyeshalom-Rajka vonalszakaszon részlegesen mégis fenntartja a vasúti személyszállítást a szaktárca 2010-ben is. A vonalon vasárnaptól csökkentett darabszámban, napi négy járatpárban közlekednek vonatok a reggeli és késő délutáni hivatásforgalmi csúcsidőszakokhoz igazodva. Változatlan menetrenddel fennmarad a személyközlekedés a Balatonfenyves-Somogyszentpál keskenynyomtávú vasúton.
Előbbi esetben a villamosított vonalszakasznak jelenlegi, rendkívül alacsony utasforgalma ellenére a későbbiekben a nemzetközi vasúti közlekedésben lehet szerepe. Utóbbi vonal forgalmának autóbuszos pótlása csak nagy kerülővel, a vasútit jelentősen meghaladó menetidővel vagy egy sorompóval lezárható magánúton lett volna megoldható. A minisztérium az érintett önkormányzatokkal együttműködésben keresi a jellegénél, használati céljánál fogva a MÁV tevékenységébe nehézkesen beilleszthető vonal egyéb hasznosítási lehetőségeit. A két döntéssel a decemberi menetrendváltást követően is járnak majd vonatok Hegyeshalom és Rajka, valamint Balatonfenyves és Somogyszentpál között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.