BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyben a Malév-jogokért

Jó esetben a ferihegyi reptér téli menetrendjének időszakában indíthatja járatait az a légitársaság, amelyik megkapja a Malév EU-n kívüli repülési jogait.

Csak szeptemberben vagy októberben derülhet ki, hogy mely légitársaságok repülhetnek azokon az útvonalakon, amelyeken egykor – bilaterális egyezmények alapján – a Malév szállította az utasokat.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerint az eljárások nem nyilvánosak, így a Légügyi Hivatal nem hozhatja nyilvánosságra a részleteket. A tel-avivi jogosultságra július 4-ig, az ukránra pedig július 6-ig nyújthattak be kérelmet a jelentkezők. Az kapja meg a repülési jogot, aki a közzétett szempontrendszernek leginkább megfelel. Ezt követően a győztes légitársaság a következő menetrendi időszakban indíthatja meg a szolgáltatást. A hivatal cégnevek említése nélkül arról tájékoztatott, hogy egy-egy ajánlat már érkezett. (A Wizz Air és a Travel Service a Malév leállása után nem sokkal már sürgette a hatóságot a mielőbbi kijelölésre.)

„A Malév működésének megszűnésével átrendeződött a légiközlekedés piaca, és kihívás számunkra, hogy a keletkezett űr egy részét betöltsük. Egyebek között benyújtottuk pályázatunkat a Malév repülési jogaira a kijevi, a tel-avivi és a moszkvai útvonalra” – mondta lapunknak Daniel de Carvalho, a Wizz Air kommunikációs igazgatója. A magyar gyökerű légitársaság az idén is forgalma növekedésére számít, a tervek szerint 2012-ben 12 millió utast szállítanak a 2011-es 11 millió után. Az Európai Unión túli, kétoldalú repülési jogok megszerzése a Budapest Airportnak is jó hír lehet. A Liszt Ferenc repteret üzemeltető cég vezérigazgatója, Jost Lammers ugyanis korábban a Malév repülési jogainak rendezetlenségét is azokhoz a körülményekhez sorolta, amelyek rontják a Budapest Airport régiós versenyhelyzetét.

Idén nehéz első negyedéven vannak túl az európai légitársaságok. Habár az európai repülőtereken megfordult utasok száma 3,4 százalékkal nőtt 2011-hez képest, az európai légi járatok száma ez időszakban 1,7 százalékos mérséklő­dést mutat. Az elmúlt és az elkövetkező időszakban több iparági változás is érinti az európai utasforgalmat. A Ryanair bejelentette: az idei télen is úgy tervezi, hogy 80 repülőgépet parkoltatni fog, ennek okát a folyamatosan emelkedő üzemanyagárakban, a dublini és a Stansted repülőtér magas téli díjával indokolta.

Az olasz versenyhivatal pedig kiadta a hatósági engedélyt arra, hogy az Alitalia-csoport megvásárolhassa a cataniai központú Wind Jet légitársaságot. A tranzakció összhangban van más vezető európai légiközlekedési csoportok törekvéseivel, melyeknek célja, hogy erősítsék jelenlétüket a fapados repülési ágazatban is. Az olasz légitársaság közzétett beszámolója szerint az első fél évben 201 millió eurót tett ki a veszteség az egy évvel korábbi 107 milliót követően. Nem panaszkodhat viszont az easyJet: a magyar fővárosba is repülő brit fapados teljes árbevétele 10,5 százalékkal nőtt.

Közben brit lapok arról cikkeznek, hogy a légitársaságok az üzemanyagdíjakat kétszer gyorsabban emelik, mint ahogy az olaj ára nő a piacon. Az áremelés inkább az észak-amerikai társaságokra igaz, de Európa vállalatai is hasonlóan cselekedtek: a British Airways például 42 százalékkal emelte a 9 óránál rövidebb távon repülő járatainak üzemanyagdíját.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.