Az összes régió közül az európai légitársaságok szenvedik el 2010-ben a legnagyobb veszteségeket, összesen 2,5 milliárd dollárosat. A legnagyobb ütemű javulást az ázsiai társaságok érik majd el, összesen 700 millió dolláros veszteséggel, az észak-amerikai cégeké pedig kétmilliárd dollárra csökken. Az egyetlen nyereséges régió Latin-Amerika lesz – vetíti előre az International Air Transport Association (IATA) 2009. december közepén kiadott jelentése.
A következő egy-másfél évben eltűnhet az európai légipiacról néhány nagy név – véli több elemző is. A Die Welt összeállítása szerint már most igen rossz néhány légitársaság tőkeellátottsága, s a jövőben a helyzet még romlik is, mielőtt ez év tavaszán beindulhat a fellendülés. Az elemzők okfejtése szerint az üzletemberek és a turisták egyaránt költségtudatosabbak lettek: az üzleti utazók többnyire lemondanak a business osztályról – legalábbis Európán belül –, a többiek pedig a külföldi nyaralás helyett otthon maradnak, vagy a repülésnél olcsóbb utazási módot választanak.
Európában a felvásárlásokkal megerősítette vezető szerepét a Lufthansa csoport, de ott is megszorításokat léptettek életbe. Az Air France–KLM inkább a hoszszú távú járatokra összpontosít, a British Airways és az Iberia pedig az idén szeretné befejezni a tervezett fúziót, hogy ezen a földrészen is felvehesse a versenyt a vetélytársakkal. Mindegyik nagyobb csoportosulás átszervezéseket hajtott végre. Csökkentették a járatszámokat, törölték a veszteséges utakat, s igyekeztek kisebb vagy üzemanyag-gazdaságosabb gépeket üzemeltetni. Ebben segítségükre volt, hogy a válságot megelőző időszakban szinte minden szereplő elkötelezetten bővítette flottáját, és az új gépek a hatékonyabb kategóriákból kerültek ki. Az új megrendelések egy részét azóta lemondták vagy időben eltolták, mert ma már nem az a kérdés, vonzzák-e az utasokat a szebb, jobb, biztonságosabb és csendesebb gépek, hanem az, lesz-e elegendő utas a gépvásárlásokhoz felvett hitelek törlesztéséhez.
Az IATA úgy látja, az üzemanyagárak emelkedése miatt a korábban becsültnél magasabbak lesznek a veszteségek, és elérik az 5,6 milliárd dollárt, annak ellenére, hogy mind az utasszám, mind a teherforgalom növekszik. Az IATA megerősítette a 2009-es veszteségre kiadott korábbi 11 milliárd dolláros becslését, míg a 2010-es mutatót előzőleg még csupán 3,8 milliárdra becsülte. Az elmúlt kilenc évben a légitársaságok 49 milliárd dollár veszteséget halmoztak fel.
A javuló fogyasztói bizalomnak köszönhetően a légi utasok száma az idén elérheti a 2007-es csúcsot – jelzi az IATA. A szervezet becslései szerint a légi teherforgalom is növekedésnek indul 2010-ben, mivel a globális gazdasági fellendüléssel párhuzamosan a vállalatok megkezdik készleteik feltöltését. „A kargóforgalom növekedési üteme a készletek feltöltése miatt meghaladja a világkereskedelmi forgalom bővülési ütemét” – mondta az IATA elnöke, Giovanni Bisignani.
A nyersolaj ára az IATA számításai szerint 2010-ben 75 dolláros átlagot ér el a tavalyi 61,80 után. A működési költségek százalékában kifejezve az üzemanyagköltség 26 százalékos lesz 2010-ben, ez lényegesen alacsonyabb a 2008-as 32 százaléknál, de a duplája a 2001–02-es 13-nak.
Ez évben az ágazat forgalma 4,9 százalékkal, 478 milliárd dollárra emelkedik. A legnagyobb forgalmat 2008-ban bonyolította az ágazat, 535 milliárd dollárt. Korábban az IATA arról számolt be, hogy a 75 legnagyobb légitársaság a tavalyi harmadik negyedévben 700 millió dollár nyereséget ér el, szemben a 2008. harmadik negyedévi 3,4 milliárdos veszteséggel.
A válság legnagyobb vesztesei között vannak az európai légitársaságok, s bár a cégek viszonylag gyorsan reagáltak az utasszám és az áruszállítás csökkenésére, már látszik, ez nem lesz elég, így 2010-ben újabb járatszám-, létszám- és flottacsökkentések várhatók. A Calyon Bank elemzői szerint az senkit sem lepett meg, hogy a légicégek is veszteségesek voltak, az viszont újdonság, hogy a válság legnagyobb vesztesei, a kis társaságok tönkrementek, a legnagyobbaknak pedig súlyos veszteségeik voltak még a főszezonban is. Csak annak köszönhetik a túlélésüket, hogy nagyobb készpénztartalékkal érte őket a válság.
Zuhant a forgalom és a hozam is 2009-ben, az üzemanyagárak viszont magasak maradtak. A válság sokkal rosszabbul érintette az iparágat, mint az utóbbi évek két komoly krízise, a New York-i ikertornyok elleni támadás és a madárinfluenza-vírus miatti riadalom.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.