Az állami közműszolgáltatással kapcsolatos ügyintézés a tervek szerint idővel a kormányablakokban is elérhető lesz. Az ügyintézés egykapussá válik, mert egy helyen és időben lehet majd intézni a gáz-, az áram- és távhő-szolgáltatási ügyeket is a szolgáltatást összefogó ENKSZ Zrt. indulásakor elhangzott bejelentés szerint. Később a fogyasztók a különböző közműszámlákat összevontan, egy postai küldeményben kapják meg.
A tervezett megoldás kapcsán azonban felmerül a kérdés: használhatják-e az ügyfélkaput a nem állami tulajdonú, de országos vagy régiós szolgáltatást nyújtó közmű, távközlési és más társaságok is? Mert, ha igen, és az állami szolgáltatóval azonos feltételekkel, akkor az állami szolgáltatónak e téren nem lesz versenyelőnye a többi társasággal szemben. Ha nem, azzal a szabályozás a szolgáltatók, sőt, az ügyfelek között is diszkriminálna.
„A koncepció kidolgozása még folyamatban van. Kialakításánál figyelembe fogjuk venni a fogyasztók érdekeit, a hazai és uniós jogszabályok adta lehetőségeket” – válaszolt a Miniszterelnökség sajtóosztálya a Világgazdaság azon kérdésére, hogy használhatják-e majd ügyfélszolgálatként a kormányablakokat az ENKSZ-en kívüli szolgáltatók is.
Tegnap a gáztörvény további passzusai módosultak annak érdekében, hogy zökkenőmentesebben léphessenek át a felhasználók a jelenlegi egyetemes szolgáltatójuktól az újhoz, ha az előbbi visszaadná az engedélyét. Az új előírás szerint az energiahivatal (MEKH) csak akkor vonhatja vissza az azt kérelmező társaság egyetemes szolgáltatói engedélyét, ha már biztosított a társaság ügyfeleinek további ellátása. Ez szigorítás az eddigi előíráshoz képest, amely szerint a szolgáltató nélkül maradó ügyfelek ellátására jelentkezhetnek a működő egyetemes szolgáltatók, jelentkező híján pedig a MEKH jelölné ki az úgynevezett végső menedékes szolgáltatót a felhozatalból. A szigorítás ésszerű, de nyitott kaput dönget, mert a Főgáz már alkalmassá tette magát bármely hazai háztartás földgázzal való ellátására, az engedélyek tehát „nyugodtan” visszaadhatók. Ha ez megtörténik, a menetrend a régi: a hivatalnak először be kell kérnie a piacon maradott szolgáltatók ajánlatait, amelyek kínálkozhatnak az ellátási területükön kívüli ügyfelekre is. A MEKH-nek továbbra is ellátás-biztonsági és szolgáltatás-minőségi szempontok alapján kell kiválasztania közülük a majdani szolgáltatót. Mindazonáltal e mérlegelés eredménye nem tűnik sok esélyesnek, tudva, hogy a Főgáz már felkészült a feladatra, más pedig nem.
A módosítás további pontjai az ügyfelek átadásával kapcsolatos adatszolgáltatásokra, ésszerű határidőkre, mérőleolvasásokra és számlázásokra, valamint az átadó és az átvevő társaság, illetve a rendszerüzemeltető közötti, kötelező együttműködésre vonatkoznak.
Átkerülhetnek az új szolgáltatóhoz a számlahátralékuk miatt a gázellátásból kizárt ügyfelek is. Náluk – a korábbival azonos feltételekkel – az átvevő egyetemes szolgáltató is elzárhatja a gázcsapot, ha nem rendezik a számlájukat. (Viszont a Főgáz az ENKSZ honlapja szerint értelemszerűen nem vesz át számlahátralékos, egyéni átlépőt.)
Az átadás előtti előtt két hónapban és az utána következő 6 hónapban sem a fogyasztóvédelmi hatóság, sem a MEKH nem bírságolhatja meg az érintett egyetemes szolgáltatókat és a rendszerüzemeltetőt. Adott feltételek teljesülése esetén nem fizettethető velük kötbért sem. A hivatal kötelezheti a gázellátáshoz szükséges infrastruktúra tulajdonosait arra, hogy az eszközeiket és adataikat adják át üzemeltetésre az átvevő szolgáltatónak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.